Kraj stoljetne tradicije

BUDUĆI POMORCI BEZ BRODA Zbog neočekivanog poteza Ministarstva, “Vila Velebita” u rezalištu?

Ingrid Šestan Kučić

snimio S. DRECHSLER

snimio S. DRECHSLER

Nakon odlaska zapovjednika u mirovinu, resorno je ministarstvo odbilo zaposliti novog čovjeka obrazlažući da ne postoje propisi za financiranje tog radnog mjesta, iako su to radili od 1973.



Pomorska škola Bakar najstarija je strukovna škola u Hrvatskoj i jedina srednjoškolska ustanova za izobrazbu budućih pomoraca koja posjeduje vlastiti brod i to već više od stoljeća i pol. Međutim, korištenje broda »Vila Velebita II« za odrađivanje učeničke prakse od svibnja je pod znakom pitanja, a razlog je umirovljenje dugogodišnjeg zapovjednika broda. Ne računajući da bi odlazak u mirovinu trebao predstavljati neki problem, škola je Ministarstvu znanosti i obrazovanja uputila zahtjev za zapošljavanjem novog zapovjednika na upražnjeno radno mjesto u skladu s dosadašnjom praksom, no dobiveni odgovor bio je više nego neočekivan.


Upražnjeno mjesto


Naime, resorno je ministarstvo odbilo zaposliti zapovjednika školskog broda obrazlažući to činjenicom da ne postoje propisi prema kojima moraju financirati takvo radno mjesto, iako su to radili od 1973. godine, od kada je »Vila Velebita II« u vlasništvu Pomorske škole Bakar. To što se na tom brodu svakodnevno održava nastava i što brod bez zapovjednika ne može funkcionirati, Ministarstvo se ne tiče, a da apsurd bude veći, nije zapovjednik školskog broda jedino radno mjesto na »Vili Velebita II«, jer na brodu radi i upravitelj stroja te mornar, a ta dva radna mjesta financira upravo Ministarstvo znanosti i obrazovanja. Pojašnjavajući da je školski brod učionica koja doslovce svakodnevno služi za održavanje nastave i međukurikularnih sadržaja, ravnatelj Pomorske škole Bakar Gordan Papeš ističe da školski brod redovno sudjeluje i u ekološkim akcijama u koje se uključuju učenici te je posjednik i Plave zastave.



U 44 godine pet zapovjednika


Pomorska škola Bakar u svojoj je dugoj tradiciji imala tri broda, a posljednji je upravo »Vila Velebita II«. Od 1973. godine, kada je brod sagrađen za potrebe škole, do danas u kontinuitetu brod je zapošljavao pet zapovjednika, a posljednji je na njemu proveo punih petnaest godina do umirovljenja u svibnju. Do danas se na brodu izmijenilo i devet upravitelja stroja te petero članova posade.





– Osnivač škole, Primorsko-goranska županija, financira redovno godišnje dokovanje broda, obvezno osiguranje broda, kao i trošak izdavanja potrebnih svjedodžbi za plovidbu sukladno propisima Hrvatskog registra brodova. Brod služi također i za izvođenje vježbi u skladu s STCW Konvencijiom, odnosno Pravilnikom o zvanjima i svjedodžbama o osposobljenosti pomoraca, a sve usklađeno sa strukovnim kurikulumima za stjecanje zanimanja pomorski nautičar i tehničar za brodostrojarstvo. Tradicija školskih brodova naše škole datira od 1894. godine. Škola ima u vlasništvu školski brod »Vila Velebita II« od 1973. godine, te su od tada do danas su članovi posade broda, a riječ je o tri člana, zaposlenici nadležnog Ministarstva znanosti i obrazovanja.


To su jedina takva tri radnika u cijeloj državi, jer smo jedina pomorska škola u državi koja ima u vlasništvu školski brod. Samim time, radna mjesta zapovjednika školskog broda, upravitelja stroja i člana posade koji čini dio plovidbene straže nisu predviđena ni propisana niti u jednom zakonskom ili podzakonskom aktu, kao što su Pravilnik o normi rada nastavnika u srednjoškolskim ustanovama te Uredba o nazivima i koeficijentima radnih mjesta u javnim službama. Zbog navedenog je nadležno ministarstvo tim radnicima dodijelilo koeficijente za plaću u skladu s uredbom o nazivima i koeficijentima u javnim službama na način da zapovjednik ima koeficijent stručnog učitelja, upravitelj stroja ima koeficijent stručnog učitelja – početnika, a član posade koji čini dio plovidbene straže ima koeficijent suradnika u nastavi. Važno je istaknuti da se ne radi o novom zapošljavanju, već o upražnjenim radnim mjestima, što znači da se zapošljavanjem neće dodatno opteretiti državni proračun, pojašnjava ravnatelj.


Ne znaju što rade


Međutim, nadležnom ministarstvu to očito nije jasno, jer i na naš upit iz Ministarstva znanosti i obrazovanja stiglo je objašnjenje u kojem se potanko citiraju zakoni i pravilnici vezani uz sustav školstva, a tim propisima iz područja obrazovanja, stoji u obrazloženju, nije propisan djelokrug rada zapovjednika školskog broda i člana posade. Suprotno činjenici da to isto Ministarstvo još uvijek plaća zaposlenike na školskom brodu, a desetljećima je to činilo i za zapovjednika broda, u odgovoru upućenom našoj redakciji stoji da nemaju predviđena sredstva za takvo zapošljavanje.


– Uredbom o nazivima radnih mjesta i koeficijentima složenosti poslova u javnim službama nije propisano radno mjesto, radne obveze istoga, a niti pripadajući koeficijent složenosti poslova, pa u sredstvima ovog ministarstva nisu osigurana sredstva za navedeno zapošljavanje. Ujedno napominjemo da su temeljem Sporazuma o međusobnoj suradnji između Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta i Ministarstva mora, prometa i infrastrukture utvrđeni okviri suradnje i održavanje školskog broda »Kraljica mora«, a za potrebe izvođenja praktične nastave i vježbi u području pomorskog prometa – stoji u odgovoru Ministarstva.


Očito je da nadležno ministarstvo ne razumije i ne zna što radi, jer dok plaća zaposlenike »Vile Velebita II« tvrdi da za to nema osigurana sredstva, a što se pak broda »Kraljica mora« tiče, taj će brod tijekom ove školske godine Pomorskoj školi Bakar biti dodijeljen na korištenje svega tri tjedna. Naime, riječ je o zajedničkom brodu svih hrvatskih pomorskih učilišta koji se ustanovama ustupa na korištenje shodno broju učenika ili studenata koje imaju. Tri tjedna prakse na »Kraljici mora« i svakodnevno učenje na »Vili Velebita« nikako ne idu ruku pod ruku. Zaključujući kako će se u slučaju daljnjeg odbijanja suglasnosti za zapošljavanje iz resornog ministarstva prekinuti stoljetna tradicija školovanja prepoznatljivog i stručnog kadra u cijelom svijetu. Papeš ističe kako će ovakva situacija sva tri radnika ostaviti bez posla te da školi neće preostati ništa drugo osim brod poslati u rezalište. Pitanje je o čijem trošku i kakvog će to odjeka imati u pomorskoj javnosti.