GRAD SENJ

Građani Senja bez komentara na prijedloge novih gradskih propisa. Zašto?

Dorotea Prpić

Čini se da razlog ipak leži u činjenici da građani o novom propisu koji se treba donijeti nemaju dovoljno informacija i potrebnih parametara za kvalitetno uključivanje u savjetovanje



SENJ Zašto do sada na niti jedan prijedlog gradskog propisa koji je Grad Senj objavio s ciljem savjetovanja s javnosti nije pristigla niti jedna primjedba, komentar ili prijedlog? Teško se može povjerovati da građani nisu zainteresirani za gradske odluke koje uređuju život u gradu jer i oni su sudionici tog života. Teško da se može reći da u 21. stoljeću nisu dovoljno informatički pismeni da se svojim prijedlozima i primjedbama uključe u javno internetsko savjetovanje koje se obavlja putem mrežnih stranica Grada Senja. Čini se da razlog ipak leži u činjenici da građani o novom propisu koji se treba donijeti nemaju dovoljno informacija i potrebnih parametara za kvalitetno uključivanje u savjetovanje.


Jačanje povjerenja


Savjetovanje s javnošću dio je pristupa informacijama, koji je uređen člankom 11. Zakona o pravu na pristup informacijama i zakonska obveza Grada je da savjetovanje provede. Sve to s ciljem doprinosa otvorenosti i djelotvornosti rada tijela javne vlasti i jačanja povjerenja građana u javnu vlast. Prema uputama, savjetovanje treba provesti tako da se objavi nacrt općeg akta, odnosno drugog dokumenta, ali je i obveza objaviti obrazloženje razloga i ciljeva koji se žele postići propisom, a upravo to obrazloženje Grada Senja je nedostatno. Najsvježiji primjer je prijedlog nove odluke o komunalnom doprinosu koja je posljednji primjer savjetovanja i uz koju stoji šturo administrativno obrazloženje zašto se savjetovanje


provodi i s kojim ciljem, zakon temeljem kojeg se odluka donosi i obrazac za sudjelovanje u savjetovanju.Međutim, nije pojašnjeno što se mijenja u odnosu na dosadašnju odluku o komunalnom doprinosu, što je i poanta koja bi građane zainteresirala za sudjelovanje u savjetovanju jer malo tko ima vremena, volje i znanja da »kopa« po mrežnim stranicama Grada kako bi došao do dosadašnje odluke, ako je uopće objavljena jer je možda starijeg datuma, i uspoređivao je s novom. Ukratko, gradski propis o kojem se savjetuje bi trebalo približiti javnosti. Isti slučaj je i s novom odlukom o držanju kućnih ljubimaca za koju je savjetovanje upravo završeno i to isto bez ikakvih primjedba ili prijedloga.

Dvosmjerni proces


A kad bi uz malo napora stručnih službi Grada bila povučena paralela što se mijenja u odnosu na dosadašnje akte i građani bi se lakše uključili i iskoristili priliku da svojim znanjem, iskustvom i stručnošću utječu na sadržaj određenog gradskog propisa.Nema sumnje da Grad Senj glede savjetovanja s javnošću ispunjava svoje zakonom propisane obveze, ali dosadašnja iskustva da se u donošenje niti jednog gradskog propisa o kojem je provedeno javno savjetovanje nije uključio niti jedan građanin ili institucija zabrinjava. Savjetovanje bi trebao biti dvosmjerni proces tijekom kojeg se traže i primaju povratne informacije od građana. Radi toga savjetovanje sa zainteresiranom javnosti treba poboljšati dodatnim obrazloženjima, analizama i usporedbama kako kod donošenja gradskih propisa pred vijećnicima u izvješću o provedenom savjetovanju više ne bi stajalo »U provedenom javnom savjetovanju nije stigla niti jedna primjedba, prijedlog i mišljenje zainteresirane javnosti.« Naravno, sve ako je cilj uključiti zainteresiranu javnost i ako savjetovanje nije puka zakonska formalnost.