Budućnost Like

LOVINAC Pogledajte kako je bilo na Danu ličkog krumpira

Anto Ravlić

Tisuću posjetitelja na 7. izdanju manifestacije Dan ličkog krumpira / Foto Anto RAVLIĆ

Tisuću posjetitelja na 7. izdanju manifestacije Dan ličkog krumpira / Foto Anto RAVLIĆ

Potražnja za ličkim krumpirom veća je od ponude, ove godine je Agrovelebit proizveo 500 tona, a u nekoliko godina planiraju dostići 2.500 tona



LOVINAC – Koliko Općina Lovinac ima stanovnika, toliko se okupilo ljudi na sedmom izdanju manifestacije Dani ličkog krumpira. Naravno, nisu baš svi mještani Lovinca stigli na druženje sa simbolom Like. Stizalo se iz cijele Like, registracije iz Rijeke i Zagreba, a najbrojniji gosti bili su Zadrani. Danom ličkog krumpira želi se uvjeriti ljude da krumpir može biti budućnost i egzistencija. Nevjerojatno zvuči podatak da je prije Domovinskog rata Lika davala 70 tisuća tona krumpira u komercijalne svrhe, a da je danas na skromnih tisuću tona. U Lici vjeruju da bi se proizvodnja mogla podići na deset tisuća tona. Da se ne radi samo o planovima i mašti, svjedoči primjer firme Agrovelebit.


Velika potražnja


Osnovala ju je Općine Lovinac, u međuvremenu je dokapitalizirana ulaganjima desetak poduzetnika rodom iz Like i danas je najveći proizvođač ličkog krumpira.


U poljoprivredi vidimo šansu - Nikola Vidaković / Foto Anro RAVLIĆ


U poljoprivredi vidimo šansu – Nikola Vidaković / Foto Anro RAVLIĆ





Potražnja za ličkim krumpirom je veća od ponude, ove godine je Agrovelebit proizveo 500 tona, u nekoliko godina planiraju dostići 2.500 tona.


Ponuđene tradicionalne pole i još mnogo toga / Foto Anto RAVLIĆ


Ponuđene tradicionalne pole i još mnogo toga / Foto Anto RAVLIĆ



Na jesen će se krumpir iz Lovinca dostavljati na kućne adrese u Zagrebu, prisutan je u trgovačkim centrima, a planira se jačati suradnja s kooperantima.


Trebaju nam ljudi - načelnik Lovinca Ivan Miletić / Foto Anto RAVLIĆ


Trebaju nam ljudi – načelnik Lovinca Ivan Miletić / Foto Anto RAVLIĆ



– Danima Ličkog krumpira želimo promovirati lički krumpir među potrošačima, ali i animirati proizvođače. Postoji potencijal, stvar je organizacije i tržišta, moramo uložiti dosta napora, dosta posložiti da bi uspjeli. Možda ne vratiti na 70 tisuća tona, ali kad bi uspjeli na deset, to bi bila velika stvar za Liku, kaže direktor Agrovelebita Nikola Vidaković dodajući da za uspjeh treba ljudi, mehanizacije i znanja.


Krumpir je u centru Lovinca pripremalo 12 učenika Strukovne škole Gospić, među njima i učenici iz Lovinca / Foto Anto RAVLIĆ


Krumpir je u centru Lovinca pripremalo 12 učenika Strukovne škole Gospić, među njima i učenici iz Lovinca / Foto Anto RAVLIĆ



– Sve više ljudi je u poljoprivredi, sve više zemljišta se stavlja u funkciju, u poljoprivredi vidimo svakako šansu, kaže Vidaković.



Puno se očekuje od najavljene turističke investicije.


– Goran Štrok je kupio veliki kompleks u selu Rasoje. Planira pokrenuti sve popularniji glamping, kamp na visokoj razini, bit će tu radnih mjesta, najavljuje načelnik Miletić.



Kad krenemo tržnicom, krumpir je uvijek iz Like, mandarine iz Neretve, a janjetina s Paga. I sami znamo da to nije uvijek tako, no očito postoje brendovi koji se cijene. Da se ne bi tek tako igralo s ugledom ličkog krumpira, prije šest godina zaštićen je na nacionalnoj razini, a prije dvije godine i na europskoj razini, oznakom zaštićenog geografskog podrijetla.


Nova jela


Krumpir je u centru Lovinca pripremalo 12 učenika Strukovne škole Gospić, među njima i učenici iz Lovinca.


– Ljudi bi više krumpir na uobičajeni način, a mi bi na drugi način. Tradicija su pole, a mi uz pole nudimo krumpir punjen slaninom i škripavcem. Ideja je da se proširi meni s krumpirom. Najčešće su pole, nisu samo jelo već i dobar način za druženje. Mlađi preferiraju pomfrit, živimo u vremenima brze hrane, ali mladi jako dobro prihvaćaju nešto novo. Oduševljeni su punjenim, a posebno pogačicama, kaže stručna učiteljica kuharstva Marija Vojvodić.


Kako se Lika sve više okreće turizmu, tako i mladi iz ugostiteljske škole vide budućnost u turizmu. Može li se naći posao?



U Lovinac se dolazi na sanjkalište Cvitušu, na planinarenje i biciklističke ture koje nudi agencija Lito. Zanimljivo, mlada zagrebačka obitelj ostavila je svjetla velegrada i vodi bicikliste po Lici, do Velebita, Tulovih greda, planinare na Zvir…



– Može kad se odluče pokrenuti. Preko sezone ima posla u Karlobagu, nisu Novi Vinodolski i Crikvenica daleko, a tu su i Plitvice. Turizam je sigurno budućnost kojoj će se Lika okrenuti, a tada će mladi imati posla, smatra gospićka učiteljica.


Perspektiva


Načelnik Općine Lovinac Ivan Miletić tvrdi da se otvaraju perspektive Lovincu.


– Otkako je prošla autocesta, Lovinac je postao zanimljiviji. Posebno su dobre veze sa Zadrom. Dosta Zadrana dolazi u naš kraj, sve više ljudi traži nekretnine, naši ljudi odvoze robu za Zadar. Sve je više OPG-a. Koliko god proizvedu, sve prodaju. Nama trebaju ljudi, moramo vratiti naše Ličane, ali i dovesti sve ljude koji shvaćaju kakvu kvalitetu života mogu dobiti ovdje.


Potražnja za ličkim krumpirom veća je od ponude / Foto Anto RAVLIĆ


Potražnja za ličkim krumpirom veća je od ponude / Foto Anto RAVLIĆ



Po posljednjem popisu imamo 1.007 stanovnika u općini, a realno ih živi 700-800. Zadar je na 40 minuta, Gospić na dvadeset, i Zagreb je blizu. Autocesta i tunel promijenili su Lovinac. Imamo 200 kreveta. Sve nam više dolaze turisti, sve je više iznajmljivača, hostel Sveti Rok je lijep primjer razvoja turizma, kaže načelnik Miletić.


Popratni program na Danu ličkog krumpira / Foto Anto Ravlić


Popratni program na Danu ličkog krumpira / Foto Anto Ravlić