Godina Gervaisa

Ernie Gigante Dešković: ‘Vratili smo Opatiju na europsku kulturnu kartu’

Aleksandra Kućel Ilić

Od otvaranja 28. travnja 2017. godine do 31. listopada 2017. u centru Gervais ukupno je održano 161 događanje, ako tome dodamo dane priprema za manifestacije i uzmemo u obzir da se dio ovih dana preklapao s ljetom kada se program najvećim dijelom odvija na Ljetnoj, vidimo da je Gervais radio punom parom - navodi Gigante Dešković



Centar Gervais u Opatiji za tjedan dana obilježava prvu godišnjicu postojanja, a približava se i »Ljeto na Ljetnoj«, dakle programi na opatijskoj Ljetnoj pozornici. Od prvoga dana rada Gervaisa »glavna i odgovorna« osoba za njegovo poslovanje, ali i rad Ljetne pozornice je Ernie Gigante Dešković, ravnatelj Festivala Opatija s kojim smo tim povodom porazgovarali.


Za početak razgovora, molimo da se ukratko predstavite. Pored nekoliko biografskih podataka, zanima nas i gdje ste ranije radili, te kada ste točno došli na čelo Festivala Opatija?


– Rođen sam 1979. u Rijeci i od svojeg rođenja živim u Opatiji. Zvanje magistra kulturologije stekao sam na Odsjeku za kulturologiju Filozofskog fakulteta u Rijeci, a obrazovanje za doktora znanosti nastavio na Odsjeku za filozofiju. Objavio sam nekoliko knjiga i znanstvenih radova. Radio sam u raznim područjima kulture od organizacije kulturnih manifestacija do publicistike. Profesionalno sam vodio samostalnu djelatnost u kulturi, obnašao dužnost zamjenika gradonačelnika i bio zadužen za kulturu, radio na poslovima za talijansko govorno područje, imam privatne poslove poput iznajmljivanja i slično. Putem javnog natječaja zaposlen sam i 27. veljače 2017. počeo raditi kao ravnatelj Festivala Opatija. Član sam nekoliko organizacija, a kada uhvatim vremena volim putovati.




Kakva je bila 2017. godina za ustanovu na čijem ste čelu? Odnosno, je li poslovanje bilo uspješno? Što govore financijski pokazatelji, a što održani programi, broj posjetitelja…


– Možda prvo treba opisati kontekst kada sam stigao u Festival. Znači, nalazimo se u ožujku, treba pripremiti otvaranje centra Gervais i proljetnu sezonu, ljetnu sezonu koja je pred nosom, obilježavanje 70 godina Ljetne, postaviti Gervais na noge sa svim njegovim plusevima i minusima, paralelno raditi Gervais i Ljetnu, paralelno raditi festivale, povećati obujam posla Ustanove koja pored kulture sada ima kongrese i razne skupove, istovremeno pripremati jesenski i zimski program te pripremati veće koncerte za ljeto 2018. što se radi po godinu dana unaprijed.


Da stvar bude zanimljivija sve se odvijalo u vrijeme lokalnih izbora te je Gervais bio jedna od tema političkog prepucavanja. U takvim okolnostima ja sam odlučio raditi što mogu više i u tišini. To se na kraju pokazalo dobrim, jer su svi zacrtani ciljevi ostvareni. Usporedno s prethodnom godinom ostvarili smo značajno povećanje ukupnih i samostalnih prihoda, značajno povećali broj programa i broj posjetitelja te povećali raznovrsnost programa.



Unatoč rezultatima, u javnosti vas često prozivaju… Što možete poručiti za kraj ovog razgovora, odnosno kako biste odgovorili na prozivke?


– Ja to ne primjećujem. Postoje uvijek iste dvije-tri osobe kojima nešto nije po volji. No one nemaju veze s kulturom, nikada ih nema na našim događanjima i svjestan sam da je to na osobnoj razini. No ja sam odrasli dečko i znam kako takvima odgovoriti. Čak je poslana inspekcija u Festival koja je pokazala da je sve savršeno uredno, ako baš hoćete i s mojim zaposlenjem. Meni je to moralna satisfakcija, iako znam da nikada neću dobiti »oprosti« za blaćenje moje persone. Ali ja se time ne opterećujem i dok me niste sada pitali vjerujte mi da se ne sjećam kada sam zadnji put o tome razmišljao.



Uspješno poslovanje


U pozitivnom smo u svim segmentima: poslovali smo likvidno, ispunjavali sve aktivnosti bez ikakvih teškoća, imamo rast priliva na oročena sredstva, rast prihoda od povrata doprinosa i rast količine poslovanja. Tijekom 2017. godine ostvarili smo ukupne prihode poslovanja u iznosu od 8.646.036 kuna, što je u odnosu na prethodnu 2016. godinu rast od 55,5%. Prihodi od pružanja usluga ostvarenih tijekom 2017. godine iznose 1.352.394 kuna, što je usporedno s prethodnom 2016. godinom rast od 58,6% prihoda.


Stanje s brojkama oko programa još je ugodnije oku. Tijekom 2016. godine na događajima Festivala bilo je 45.158 posjetitelja, dok je tijekom 2017. godine bilo značajno više događaja i 64.295 posjetitelja što je rast od 42,3% usporedno s prethodnom godinom. Čak i s manifestacijama koje su godinama prisutne smo postigli rast. Recimo, klizalište na Ljetnoj je tijekom 2016. imalo 9.320 klizača, a tijekom 2017. bilo je 11.576 klizača. Oni koji znaju čitati ove podatke vide da je to uspješno poslovanje.


Opatija obilježava i prvu godišnjicu od kada je otvoren centar Gervais. Prisjetite se molimo Vas prvih dana, te potom svega što se događalo unutar Gervaisa. Koje su bile najposjećenije manifestacije i koje su još pred nama? Također, javnost zanima i što će se u Gervaisu događati preko ljeta?


– Mi ponekad nismo ni svjesni što imamo. Ispričat ću vam jedan nedavni događaj. U goste nam je stigla jedna umjetnička skupina iz Europe, koja je na nekoliko dana uzela u najam cijeli Gervais za svoje probe. Naravno, to su lijepo platili. Ti ljudi putuju svijetom i kada vam kažu da su ovakve objekte viđali u Finskoj i Nizozemskoj te nisu očekivali takvo što u jednoj maloj Opatiji stvari vam postaju jasnije. Njih su na kraju Festival Opatija, Gervais i Opatija u cjelini toliko oduševili da su odlučili u narednih nekoliko tjedana iznova doći na više dana, iznova platiti papreni najam, iznova negdje odsjedati i iznova trošiti svoj novac u ovoj destinaciji.


Vjerujem da je svima jasno kako ovakve stvari ne padaju s neba već je iza njih nekakav rad. Od otvaranja 28. travnja 2017. godine do 31. listopada 2017. u centru Gervais ukupno je održano 161 događanje, ako tome dodamo dane priprema za manifestacije i uzmemo u obzir da se dio ovih dana preklapao s ljetom kada se program najvećim dijelom odvija na Ljetnoj, vidimo da je Gervais radio punom parom. Mi ćemo do 28. travnja 2018. godine preći najoptimističnija predviđanja po broju dana događanja, broja posjećenosti i visine zarade.


»Loyality card«


S Gervaisom smo nakon mnogo godina vratili kino u Opatiju. Sve dvorane u njemu su itekako u pogonu. On je bio mjestom predstava za odrasle, predstava za djecu, koncerata svih žanrova koji su se održavali u velikoj i maloj dvorani te u klubu, opera, opereta, mjuzikla, plesnih manifestacija svjetskog glasa, zborskih nastupa, kongresa, simpozija, tribina, radionica, svečanih sjednica, svečanosti srednjih škola, školskih i vrtićkih programa, konferencija, izložbi, maškaranih plesnjaka, festivala poput FEN-a, snimanja televizijskih serija, čak i sportskih događanja. Tu je i suradnja s ostalim vrijednim segmentima kulture poput škole Mirković i Festivala Kvarner. Mnogo puta Gervais je bio zakupljen i za privatne zabave i prigodne domjenke.


Pokrenuli smo i mnoge novosti. Prvi puta smo radili Dječji doček Nove godine koji se pokazao pravim zgoditkom, dok smo doček » za velike« radili ispred tržnice. Dok obavljamo ovaj razgovor, upravo u ovom trenutku, u maloj dvorani Gervaisa se prvi puta postavljaju pokretni moduli za višednevni kongres koji se tamo održava. Nedavno smo počeli s organiziranim proslavama rođendana u maloj dvorani, elektronikom u klubu, uskoro ćemo imati jedan inkubator, a u planu imamo »loyality card« za našu publiku, ljetne škole, itd.


Naravno da ćemo obilježiti godinu dana Gervaisa. Na dan 28. travnja 2018. godine u Gervaisu se održava veliki višednevni kongres dogovoren već prije godinu dana što je možda najbolji poklon tom centru. Neka radi. Obljetnica će se proslaviti naredni vikend gala koncertom Marija Lipovšeka, jer želimo istaknuti da je to centar i za naše ovdašnje vrijedne umjetnike. Stoga pozivam sve neka dođu 6. svibnja i s nama proslave godinu dana Gervaisa. Samo pozivam sve neka na vrijeme dođu do svojih ulaznica, jer imamo »slatku muku« da smo nerijetko rasprodani.


Program preko ljeta se razumljivo seli na otvorene lokacije tj. Ljetnu. Gervais ima svoj redovan program do početka lipnja te iznova kreće početkom rujna. Tijekom ta tri ljetna mjeseca on će biti okrenut prema kongresima, događajima koji zhtijevaju zatvoren prostor i kao lokacija za programe u slučaju kiše.


Ljetna pozornica se koristila i izvan sezone. Jeste li zadovoljni ovim segmentom, što se sve održavalo i može li situacija biti i bolja? Pred vratima je i »Ljeto na Ljetnoj«… Što će tijekom ljeta dočekati goste, koji će biti glavni događaji i ima li nekih dodatnih iznenađenja u odnosu na dosadašnje najave?


– Neke stvari vide se same po sebi. Mi smo tijekom 2017. godine imali veliku Ljetnu rasprodanu i najbolje izvođače što ovo naše područje nudi. Imali smo scenske nastupe na Maloj ljetnoj, Blues festival, Jazz festival, Liburnia Film Festival, MIK, povratak Barufa, obilježili smo 70 godina Ljetne pozornice, RetrOpatiju, ljetno kino, čak smo Ljetnu odlučili koristiti što je moguće više i izvan sezone te je tu Ledena čarolija, a nedavno smo imali Cosmetic News, nordijsko hodanje, vježbanje na otvorenom… No moram napomenuti, što se Ljetne tiče, meni je ipak posebno emotivno bilo naše puštanje filma na najvećem platnu Mediterana tijekom ljeta 2017., kad su roditelji dolazili sa svojom djecom pokazivati im kako su oni nekada gledali filmove na Ljetnoj.



Zasigurno je lijep podatak da kvalitetom svojeg programa uspijevamo imati sponzore što u Hrvatskoj nipošto nije lako i tu posebno zahvaljujem Zagrebačkoj banci. Također je zanimljiv podatak da smo čak sudjelovali u nekoliko humanitarnih akcija zajedno s Društvom Naša djeca i s Udruženjem policajaca protiv ovisnosti i nasilja, a i ove godine planiramo humanitarne akcije. Imamo i akcije s ulaznicama za škole, Klub 60+, slabije imućne, Dom za stare i slično. Rijetko s time izlazimo u javnost jer to nije u skladu s bontonom, no trudimo se kulturu približiti i onima koji bez pomoći možda bi mogli do nje.



Zvučna imena


Što se koncerata tiče želja mi je bila učiniti dodatan iskorak i vratiti u Opatiju veća svjetska glazbena imena. Neću vam ni govoriti koliki je trud uložen i koliko sam se puta naslušao »Opatija? Koliko ste vi udaljeni od Pule?« Moramo biti svjesni da Opatije na europskoj koncertnoj karti nije bilo. Ako objektivno sagledamo stvari, recimo Arena u Puli prima više posjetitelja nego Ljetna što znači da je isplativija, poznata je svjetskim glazbenicima, pristup do nje je izvrstan za razliku od našeg prometnog čepa na mulu, imaju financijski sustav koji podržava veće koncerte kojeg mi nemamo. Ali neovisno o tome smo uspjeli.


Nakon tko zna koliko godina ovog nam ljeta u sklopu svojih svjetskih turneja dolaze čak dva svjetski značajna glazbena imena: Zucchero i The Dire Straits Experience. Naravno, mi već odavno imamo definirano ljeto 2018., ali iz marketinških razloga se u javnost izlazi korak po korak. Pored njih tu je cijeli niz domaćih top glazbenika od kojih smo dosad izašli s Cetinskim i Massimom, kao što ćemo iznova imati jednu od najboljih opera i mjuzikl. Također vam mogu reći da već sada dogovaramo jedno iznimno svjetsko glazbeno ime za ljeto 2019. Naprosto smo Opatiju vratili na europsku kulturnu kartu i to me veseli.


Koliko ljudi radi u Festivalu Opatija, kakvi su planovi, te hoće li biti novih zapošljavanja?


– Ukupno nas je 10 i ne planiramo nova zapošljavanja. Ponekad ljudi misle da nas je mnogo više zbog obujma posla kojeg se radi, ali mi smo mali kolektiv u kojemu su radišni ljudi koji vole svoj posao i zato se uspijeva. Stoga moram pohvaliti sve vrijedne ljude u Festivalu bez kojih ovih uspjeha ne bi bilo.