Slavlje otočnog bordara

Rođendan Rapske plovidbe: veza Rabljana i kopna duga pola stoljeća

Alenka Juričić Bukarica

Od 1. lipnja 1963. godine kada je počelo održavanje trajektne linije od Jablanca do Raba do danas prevezeno je u oba pravca više od 28 milijuna putnika i više od 8,5 milijuna vozila



RAB   Rapska je naš ponos! Moglo se to čuti  na proslavi prvih pola stoljeća Rapske plovidbe, otočkog brodara koji Rab i Rabljane svakodnevno spaja s kopnom. Rođendanska fešta započela je simbolično u ranim jutarnjim satima, odnosno na prvom jutarnjem isplovljavanju od Stinice do Mišnjaka kada je, po tradiciji, nagrađen prvi vozač koji se vozilom ukrcao na trajekt. Bio je to uvod u središnju proslavu u prijepodnevnim satima, koja je održana na trajektu Barbat. Okupili su se tako brojni otočani i njihovi gosti, koji su s posadom Rapske željeli neformalnim druženjem, uz glazbu i ples, proslaviti 50. rođendan otočkog brodara. Slavljeničkom druženju pomoglo je i vrijeme tako da su okupljeni mogli guštati i u zrakama sunca.  


Turizam traži svoje



S rastom potreba za prijevozom putnika i sve većim brodovima, trebalo je graditi i nove luke pa je tako 1968. izgrađeno trajektno pristanište Pudarica, a 1976. trajektna luka Mišnjak. Lani su, pak, prvi trajekti pristali u novu trajektnu luku Stinica. U povijesti otočkog brodara važne su i devedesete godine kada je počela obnova flote, kao i transformacija firme. Naime, od 1995. Rapska plovidba posluje kao dioničko društvo i u vlasništvu je sadašnjih i bivših zaposlenika, a suvlasnik je i Grad Rab. Te 1995. godine tadašnja četiri trajekta bila su prosječno stara više od 30 godina, a današnja četiri trajekta prosječno imaju nešto više od 10 godina. Danas brodar zapošljava 50-ak djelatnika i ima četiri trajekta ukupnog kapaciteta 166 vozila i 1.080 putnika. 





Tom je prilikom Dragan Andrić, direktor Rapske plovidbe, kazao kako se ovaj dan slavi zbog toga jer je 1. lipnja 1963. počelo održavanje trajektne linije od luke Jablanac do luke Rab, i to prvom plovidbom ribarskog broda Čutin. Ovaj je brod imao kapacitet od samo četiri vozila, a  kasnijim preuređenjem dobilo se mjesta za njih još tri. 


Kazao je da je Rapska plovidba puno značila, ali danas znači, za otok Rab te kako je razvoj Rapske vezan za razvoj otočkog turizma.


– Svi otoci teže što boljem povezivanju s kopnom pa su tome težili i stanovnici Raba. Šezdesetih godina, kada je počeo razvoj turizma na otoku, nastale su, može se reći povijesne, dileme hoće li se Rab povezati s kopnom trajektnim linijama ili će ostati idilično mjesto samo s brodskim vezama. Logikom tržišta Rabljani su se odlučili za trajektnu vezu s kopnom, kao i za osnivanje vlastite flote tako da je kupljen ribarski motorni brod Čutin. 


Zanimljivo je da je brod kupila tadašnja Opća poljoprivredna zadruga Rab 1963. i njime je napravljena prva linija od luke Jablanac do luke Rab. Vožnja je trajala 70-ak minuta. Turizam je tražio svoje pa je već iduće godine nabavljen sličan brod Jablanac, no pokazalo se da je i to premalo te je uslijedila nabava još tri trajekta. Bili su to brodovi tadašnje JNA, prilagođeni prijevozu vozila i putnika koji su nazvani Rabljanka, Otoci i Jadranka, kazao je Andrić o počecima Rapske plovidbe.


Mali od kužine


Od 1963. do današnjih dana prevezeno je u oba pravca više od 28 milijuna putnika i više od 8,5 milijuna vozila. Mnogi od njih bili su na trajektima pod zapovjedništvom još dvije legende Rapske, zapovjednika Franje Kordića i Josipa Gulića, koji je ujedno bio jedan od članova posade od samog početka Rapske, dakle već na prvoj turi broda Čutin 1963. Tada je, reći će, međutim još bio »mali od kužine«. 



– Sukladno nacionalnim propisima, a vezano također za europske propise, Rapska plovidba je prvi brodar u Republici Hrvatskoj koja je potpisala koncesiju za održavanje državne trajektne linije te od 1. siječnja ove godine uredno plaća koncesijsku naknadu, a poznato je da koncesija vrijedi do 31. prosinca 2016. U svom razvoju Rapska plovidba planira daljnju obnovu trajektne flote radi jačanja na tržištu, još kvalitetnijem povezivanju otoka, kao i mogućnosti za preuzimanje drugih ili novih trajektnih linija, kazao je Dragan Andrić.



Svi oni zajedno s kolegama i ostalim gostima proslavili su 50. rođendan Rapske koji su glazbom uljepšali grupa Metuzalemi, ali i mladi članovi udruge Rapski tanac, koji su svojim plesom izmamili veliki pljesak okupljenih. Naravno, nije izostala ni vješta manovra slavljenički okićenih trajekata otočkog brodara.