REKORDNA 2017.

Povijesne brojke: Valbiska je najjača trajektna luka Sjevernog Jadrana

Darko Pajić

Foto: Marko Gracin

Foto: Marko Gracin

Na riječkom plovnom području ukupno je bilo 2,6 milijuna putnika i 990.000 vozila, a linija Valbiska – Merag zauzima visoku drugu poziciju na cijelom Jadranu po prometu od 1,04 milijuna putnika, odnosno lidersku poziciju među svim linijama Jadrolinije kad je riječ o prometu vozila s ukupno 413.000 vozila



Ukoliko se sagledaju podaci o prometu vozila i putnika na Jadranu u prvih 10 mjeseci, izvjesno je kako protekla turistička sezona, kao i 2017. godina, donose obaranje povijesnih prometnih rekorda u pomorskom povezivanju hrvatske obale i otoka. Ujedno je to i godina koja potvrđuje status Valbiske kao najveće i najvažnije trajektne luke na sjevernom Jadranu. Najveći nacionalni brodar Jadrolinija u prvih 10 mjeseci ove godine bilježi rekordni promet od 11,3 milijuna putnika i 2,7 milijuna vozila, što je oko 7 posto veći promet u odnosu na isto razdoblje prošle godine.


Na riječkom plovnom području ukupno je bilo 2,6 milijuna putnika i 990.000 vozila, a tri najjače linije su Valbiska – Merag, Prizna – Žigljen i Brestova – Porozina. Linija Valbiska – Merag zauzima visoku drugu poziciju na cijelom Jadranu po prometu od 1,04 milijuna putnika, odnosno lidersku poziciju među svim linijama Jadrolinije kad je riječ o prometu vozila s ukupno 413.000 vozila. Linija Prizna – Žigljen ima 845.000 putnika i 300.000 vozila u prvih 10 mjeseci ove godine, a linija Brestova – Porozina isto razdoblje zaključuje s brojkom od 550.000 putnika i 220.000 vozila.


Ulaganja se isplatila


Na području Primorsko-goranske županije ukupno se nalazi pet trajektnih luka, koje su u režimu upravljanja županijskih lučkih uprava. Lukom Valbiska upravlja Županijska lučka uprava Krk, lukama Merag i Porozina upravlja Županijska lučka uprava Cres, dok je za luke Mišnjak i Lopar nadležna Županijska lučka uprava Rab.




Status najjače i prometno najveće trajektne luke sjevernog Jadrana luka Valbiska stekla je zbog nekoliko većih investicija u modernizaciju i povećanje kapaciteta, kao i zbog činjenice da nju tiče jedna od najjačih državnih trajektnih linija na cijelom Jadranu – linija Valbiska – Merag. Visokoj razini prometa također značajno doprinosi i linija koja povezuje Krk i Rab od Valbiske do Lopara, a održava je Jadrolinijin trajekt Krk.


Još u srpnju 2014. godine u Valbiski je otvoreno treće pristanište, koje omogućava istovremeno pristajanje tri trajekta, a tada je u funkciju stavljen i dodatni obalni prostor površine 3.520 četvornih metara. Riječ je bila o investiciji vrijednoj 15,6 milijuna kuna, koju su zajednički financirali Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture, Primorsko-goranska županija i Županijska lučka uprava Krk.



Luka Valbiska bi u narednih nekoliko godina trebala dobiti i dodatnu kvalitetu kada se realizira planirani projekt Hrvatskih cesta, gdje se priprema rekonstrukcija državne ceste D104 u duljini od 3,6 kilometara, dionice koja završava upravo u luci Valbiska.


Taj je projekt između ostalog važan i zbog poboljšanja infrastrukture, koja bi omogućila Jadroliniji uvođenje rezervacija za bilo koje putovanje brodova bijele flote iz ove luke. Naime, neophodno je da na cestovnim prilazima u trajektnim lukama mora postojati dodatna prometna traka na kojoj se može formirati kolona vozila i putnika, koji su unaprijed rezervirali svoje mjesto na brodu kako bi se rezervacije mogle uvesti kao dodatna usluga za korisnike.



Loparski gat


Investicije su provedene i u luci Lopar, gdje je gat u trajektnoj luci produžen za 43,25 metara te je uređen čekališni plato za vozila koja čekaju ulazak na trajekt kako bi se smanjile ili izbjegle gužve koje su povremeno znale blokirati centar Lopara. Cijela investicija bila je vrijedna oko 9,76 milijuna kuna, od čega je ulaganje Primorsko-goranske županije iznosilo 1,68 milijuna kuna.


Na području Lučke uprave Cres u lukama Porozina i Merag također su u pripremi projekti izgradnje dodatne cestovne trake. U Porozini Hrvatske ceste pripremaju izvanredno održavanje dionice duljine 700 metara za koju je u lipnju 2016. izdana lokacijska dozvola, a sada je u tijeku izrada glavnog izvedbenog projekta.


Ta je investicija uvrštena u prijedlog plana nabave HC-a za 2018. godinu i procijenjena vrijednost investicije iznosi oko četiri milijuna kuna. U trajektnom pristaništu Merag projektira se dodatna cestovna traka duljine 1.300 metara, te se projektira izgradnja treće trake tamo gdje ona ne postoji. Taj posao povjeren je Rijekaprojektu i ugovor je sklopljen početkom listopada, a u tijeku su istražni radovi na temelju kojih će se zatražiti lokacijska dozvola.


Svi navedeni projekti nisu u završnoj fazi pripreme, pa se još uvijek ne može precizirati kada bi trebali biti realizirani, ali je svakako pozitivno što se nastavlja sustavno ulaganje u modernizaciju i povećanje kapaciteta trajektnih luka. Kako bi u narednim godinama bilo još više putnika i vozila, a istovremeno manje kolona i čekanja na ukrcaj.