"Hir3" kreće iz Malog Lošinja

Povijesna jedrilica danas kreće na još jedan put oko svijeta. Ovaj put za kormilom je Saša Fegić

Bojan Purić

Na velikom dijelu puta sa Sašom Fegićem jedrit će i njegova djevojka, Marina Đukanović iz Malog Lošinja / Foto Bojan PURIĆ

Na velikom dijelu puta sa Sašom Fegićem jedrit će i njegova djevojka, Marina Đukanović iz Malog Lošinja / Foto Bojan PURIĆ

Oni koji pamte nešto dulje, sjećaju se dojmljivih televizijskih dokumentaraca »Jedrima oko svijeta« Marija Saletta nastalih 1989./90. godine, kada je Mladen Šutej s posadom oplovio svijet upravo na ovoj jedrilici, pa o tome napisao knjige



MALI LOŠINJ Sa startnom i ciljnom točkom u Malom Lošinju, na put oko svijeta danas u 14 sati kreće poznata povijesna jedrilica “HIR 3”.  Petnaestak članova posade izmijenit će se kroz 16 etapa putovanja, međutim većinu rute sam će otplovit vlasnik Saša Fegić.


Saša  Fegić, Zagrepčanin s daleko većim pomorskim iskustvom od velikog broja rođenih Primoraca i Dalmatinaca, namjerava u godinu dana obići Zemlju krećući od zapada prema istoku. Uspije li u tome, bit će to najbrža takva hrvatska ekspedicija u jedriličarskoj povijesti. Početna točka njegove ekspedicije je Mali Lošinj, a plovi na jedrilici »Hir 3«.


Oni koji pamte nešto dulje, sjećaju se dojmljivih televizijskih dokumentaraca »Jedrima oko svijeta« Marija Saletta nastalih 1989./90. godine, kada je Mladen Šutej s posadom oplovio svijet upravo na ovoj jedrilici, pa o tome napisao knjige. Šutej sigurno tada nije očekivao da će nedugo potom, potkraj 1991. godine, morati spašavati oštećeni »Hir 3« od mogućeg uništenja u marini ratom zahvaćenog Dubrovnika. Nakon popravaka, Šutej je jedrilicu prodao u Istru, a godinama je »Hir« stajao zapušten u Vrsaru i tko zna kako bi završio da ga 2013. godine Saša  Fegić  nije odlučio kupiti. Nije mu to bio prvi dodir s ovom jedrilicom, jer je upravo na njoj, u Šutejevoj školi, kao osnovac stjecao neka od svojih prvih jedriličarskih iskustava.


Upadljivo crveni




»Hir 3«, izgrađen 1979. u Italiji, upadljive crvene boje, dugačak je 10,34 m preko svega, širine 3,3 m, gaza 1,8 m, a visine jarbola 15 metara. Na najvećem će ispitu biti na 5000 milja dugoj etapi od Novog Zelanda do rta Horn, koju  Fegić  opisuje kao »jedriličarski Everest«.



Proteklih je pet godina  Fegić  utukao mnogo svojeg slobodnog vremena i novca, uz potporu brojnih prijatelja i podupiratelja ove ideje, obnovivši i opremivši jedrilicu. Upravo je donacijom riješen i jedan od važnijih dijelova opreme – radar je ugrađen u ponedjeljak – u protivnom bi se na put krenulo bez tog uređaja koji, kaže  Fegić , »vrijedi koliko i pola putovanja«.


– U pogon smo stavili satelitsku komunikaciju, a svakih sat vremena moći će se vidjeti gdje smo. Nema nas na AIS-u (sustav za praćenje pomorskog prometa, op.a.), to bi već bila preskupa igračka. Opremljeni smo raznom fotografskom i videoopremom, javljat ćemo se na radio u Pomorsku večer, te na blogu – ističe  Fegić , koji u jedrenju radi kao »slobodnjak« i to mu omogućava ovako dug »bijeg« iz Hrvatske.


Putni darovi prijatelja


Da veza ove ekspedicije s Lošinjem ne bude samo polazna točka, zaslužna je Lošinjanka Marina Đukanović, koja će sudjelovati u plovidbi na putu do Cape Towna, potom će se avionom vratiti kući, a ponovo će se priključiti ekspediciji u Buenosu Airesu, na završnoj etapi duž argentinske i brazilske obale, te preko Atlantika do Jadrana.



Četrdesetogodišnji skiper i zaljubljenik u more, u Mali Lošinj je stigao iz pulske lučice Mandrač.


– Nakon jako puno priprema i razmišljanja, napokon mislim da smo spremni krenuti na veći put i nadam se da ćemo se vratiti za godinu dana – rekao je netom prije isplovljivanja iz Pule.


Na upit što ga je ponukalo na ovaj hrabri poduhvat, našalio se:


– Idem vidjeti je li Zemlja ravna ploča.


Ovom iskusnom skiperu, s jedriličarskim stažem od dva desetljeća pridružila se i Marina Đukanović, ali i simpatična lutka s brkovima »Šef Hijena« doviknuli su članovi PIJK Hijena koja će, nadamo se, izdržati, putovanje od godinu dana. (L. B.)



– Posljednjih mjesec dana opskrbljivali smo se lijekovima, imamo apoteku u vrijednosti od 12 tisuća kuna, a nosimo 250 kilograma hrane, 300 litara pitke vode, ali i stotinjak litara vina i drugog pića – to su putni darovi prijatelja – kaže Đukanović, koja navodi da za gotovo sve donacije nije trebalo nikoga pitati, a projekt je još uvijek moguće financijski pomoći. Uz pripreme broda i opreme, projekt je iziskivao i mnogo administrativnih priprema, u Poreču je jedrilica registrirana za neograničenu plovidbu svim morima – kao prva takva koju u tamošnjoj kapetaniji pamte, jer za brodove veće od 12 metara nadležan je Registar brodova – a neki dan je nakon tromjesečnog čekanja stigla južnoafrička viza.


Članovi posade


Ostali članovi posade bit će Branislav Bojić iz Kragujevca, Andrej Prpić iz Poreča, Ante Bučević iz Zagreba, te Ivana Kordić iz Zagreba, koja će se priključiti kada završi ispite, u Cagliariju. S izuzetkom Prpića koji će se iskrcati u Bariju, svi ostali zajedno će jedriti do Cape Towna.



Itinerar, inače, izgleda ovako: Mali Lošinj – Bari – Cagliari – Gibraltar – Kanari – Zelenortski Otoci – Cape Town (Južna Afrika) – Freemantle (Australija) – Melbourne – Wellington (N. Zeland) – Puerto Williams (Čile) – Buenos Aires – Rio de Janeiro – Recife – Azori – Gibraltar – Malta – Jadran. Dakako, izlazak kroz Gibraltarska vrata i ponovni prolazak kroz njih na povratku označit će oplovljavanje svijeta, a od Lošinja do Gibraltara plovidba će potrajati oko mjesec dana. Bude li sve teklo prema planu, u godinu dana će s posadom prijeći tri oceana i 28.000 milja, te pristati u 16 luka.