Masterplan za suživot s partijanerima

Na Zrću od ovog ljeta turistički bonton

Andrina Luić

Čak 67 posto stanovnika svjesno je da im je party turizam osigurao prepoznatljivost, ali svega 18 posto je za nove sadržaje takve vrste. Aktualna vlast želi zadržati stečene atribute i goste, ali i omogućiti suživot svih vidova turizma 



NOVALJA » Rekreativno-sportski sadržaji za trekere, bicikliste i fizički aktivne goste bit će smješteni na sjevernoj strani otoka, u uvalama i tzv. mjesečevu pejzažu. Obitelji s djecom, uključujući i parove, svoje će mjesto pronaći u Novalji, kampu Straško i uvali Stare Novalje. Za opuštajući odmor, ekološki osviještene goste koji žele na miru puniti baterije idealni su Lun i zaleđe Novaljskog polja, a Zrće će i dalje ostati mjesto za klupsku scenu i zabavu, ali s boljom komunalnom strukturom i uređenije za okolinu. 


  Ukratko, to su glavne značajke Master-plana razvoja turizma Grada Novalje do 2025. godine, a izradili su ga stručnjaci Instituta za turizam. Prema riječima gradonačelnika Novalje Ante Dabe, razvojni scenarij, vizija i koncepcija turističkog razvoja, kao gotov dokument trebao bi biti završen u srpnju ove godine, a njegov akcijski plan sadržavat će implementacijski dio koji će se odvijati u više faza i trajat će nekoliko godina. Donošenju plana prethodila su istraživanja na terenu, radionice, javne rasprave i tribine, analize i donošenje zaključaka, ali i nezadovoljstvo postojećom turističkom slikom Novalje. 


 Zrće kao brend


– Master-plan razvoja područja Grada Novalje donosi jasnu viziju i koncepciju razvoja turizma u idućih desetak godina, kako se više ne bi odvijao stihijski, nego planski. U svemu tome jako je bitno gospodarenje prostorom, što ćemo graditi, i koji će se kapaciteti nalaziti na kojem području. Zato je nužno postići visok stupanj suglasnosti da pojedini mali, parcijalni interesi ne zasjene zajednički dugoročni interes, kaže gradonačelnik Dabo i pojašnjava da bi master-plan trebao senzibilizirati, probuditi i pokrenuti donekle uspavanu sredinu kako bi i kvalitativno i kvantitativno dala mnogo više. Javna uprava, dodaje, nije se željela nametati struci i stručnjacima iz Instituta za turizam. Dapače, nije bilo prijepora oko analize stanja i pitanja gdje smo sada, a javnost je prepoznala trenutačnu situaciju i želju da se ide dalje. 



U analizi koju je pri izradi Master-plana napravio Institut za turizam, istaknute su strateške prednosti i nedostaci Grada Novalje, među kojima su nepovoljna struktura smještaja, nerazvijen turistički lanac vrijednosti (nedostatak dubine i širine turističke ponude), nedostatak sadržaja prilagođenih različitim potrošačkim segmentima, struktura postojećih party-turista (postupno istiskivanje ne-party turista), nedostatak urbanizma u naseljima, divlja gradnja (u procesu legalizacije), nedostatak školovanih osoba za rad u turizmu.   Među »stavovima o potrebi ulaganja u različite elemente turističke ponude«, 55 posto stanovnika smatra da su Novalji potrebni novi hotelski kapaciteti, a čak 84 posto aktiviranje poljoprivredne proizvodnje u Novaljskom polju drži ključnim činiteljem uspjeha daljnjeg razvoja turizma.


  – U Novalji posljednjih godina dominira turizam mladih. Želimo stvoriti uvjete da se taj turizam razvija još bolje, ali da se razvijaju i neki drugi vidovi turizma za koje imamo velike potencijale i jako dobre uvjete, napominje. U istraživanju koje je u Novalji proveo Institut za turizam, među »stavovima o važnosti i koristima turizma za lokalnu zajednicu« 88 posto kazalo je da njihov grad zaslužuje kvalitetnije goste, 83 posto misli da se »turizam tiče svih stanovnika«, 33 posto smatra da je »turistička ponuda Zrća iznimno važna za turistički razvoj Novalje«, dok ih samo 18 posto drži da su potrebna ulaganja u tzv. party-turizam, odnosno 26 posto izjasnilo se za gradnju novih party-klubova. Ipak, 67 posto ispitanih misli da »party-turizam omogućuje međunarodnu prepoznatljivost Novalje«, a sličnog je razmišljanja i prvi čovjek grada koji ističe da je Zrće brend, ali na svakom brendu treba raditi. Stoga je u pripremi vizualni identitet plaže Zrće na kojemu radi zagrebački Studio 3LHD, a za nekoliko tjedana bit će gotov i projekt smanjenja buke za 30 posto, čiju je studiju napravila jedna specijalizirana engleska tvrtka. 


 Mjesta ima za sve


– Zrće i Katarelac djeluju kao jedna cjelina, jedna turistička zona. Nema smisla zatvarati se i podizati zidove, što se jednom dogodilo u prošlosti i što je doslovno napravila prošla vlast. Smatramo to jednom cjelinom, jednom zabavnom zonom koja ima istu platformu i tako ćemo se ponašati u praksi. Imamo iznimno dobru suradnju i komunikaciju s klubovima i zajednički nam je cilj da Zrće bude još bolji turistički proizvod. Prošlih godina Zrće se prelijevalo ulicama Novalje koja je tako postala party-zona, ali i tu ćemo unijeti neke promjene i uvesti pravila ponašanja, određeni turistički bonton, najavljuje gradonačelnik Dabo i naglašava da Novalja treba biti mjesto gdje će se na istim lokacijama sretati i ugodno osjećati svi njeni turisti. Poput, primjerice, gostiju koji se svrstavaju u kategoriju obiteljskog turizma, po čemu je Novalja bila nadaleko poznata prije »ere Zrća«. Prema Master-planu, za turiste željne mirnijeg odmora i uživanja u prirodnim ljepotama idealno je područje od Luna do Novalje, ali kako sam grad ima puno privatnog smještaja, pod uvjetom da se tu uvede komunalni red, i taj bi dio bio posvećen obiteljskom turizmu. Gradonačelnik povlači paralelu s Ibizom, koju je potkraj prošlog ljeta posjetio s ljudima iz Instituta za turizam i vlasnicima klubova sa Zrća, i podsjeća da je sustavnim upravljanjem i organizacijom moguće osigurati suživot mladih koji vole zabavu i obiteljskog ili nekog drugog oblika turizma.