Otočni poslodavac

KAKO ZADRŽATI RADNIKE? Jadranka grupa gradi i hotel sa četiri zvjezdice za svoje – zaposlenike

Tihana Tomičić

snimio Ivica Tomić

snimio Ivica Tomić

Priča s osiguravanjem smještaja na Lošinju je doista konzistentna: jedan od prioriteta im je osiguranje čim bolje kvalitete života sezonskih radnika, odnosno adekvatnog smještaja.



RIJEKA – Demografska kriza koja pogađa Hrvatsku zbog masovnog iseljavanja, možda u najvećoj mjeri zasad pogađa turistički sektor gdje je radnike sve teže naći, a kad je tek riječ o cjelogodišnjem angažmanu, pa onda još i na otocima, tada problem doista eskalira.


Poslodavci se domišjaju na najrazličitije načine da dobiju za sebe kvalitetan kadar, a jedna od tvrtki koja najkonzistentnije radi na traženju, a onda i zadržavanju stručnjaka i zaposlenika jest Jadranka Grupa s Lošinja – oni upravo grade poseban objekt za smještaj svojih zaposlenika u Velom Lošinju u zgradi bivšeg Crvenog križa te uvode niz beneficija kojima nastoje zadržati kvalitetan kadar na otoku.


Iznad prosjeka


– Jadranka Grupa je peta turistička grupacija u Republici Hrvatskoj, a prije svega treba naglasiti – mi smo otočni poslodavac. Omjer stalnih i sezonskih radnika nam je otprilike 50:50 posto, što je iznad standarda industrije, upravo zato jer smo otočni poslodavac. Imamo 700 stalno zaposlenih djelatnika, a ljeti dodatno zapošljavamo još oko 700 sezonskih djelatnika. Uložili smo preko 200 milijuna eura u svoj razvoj, u objekte i ljude u posljednjih deset godina, a ono što je naša prednost jest da su naše i neto i bruto plaće dosta iznad prosjeka industrije u Hrvatskoj te iznad hrvatskog prosjeka.




»Posljedica« ovakve situacije na tržištu jest da je prosječna bruto plaća u industriji narasla gotovo 20 posto u zadnjih desetak godina, značajno više od inflacije u Hrvatskoj. I to je bit – boljim plaćama moramo zadržati ljude. Kontinuirano korigiramo financijske uvjete i imamo odličnu suradnju sa sindikatom, do sada smo sve korekcije poreznih tretmana uvijek usmjerili u korist radnika, pa smo tako uštede koje smo ostvarili na osnovi ukidanja poreznih opterećenja na plaćanje smještaja i prehrane radnika usmjerili u korekciju financijskih uvjeta za sve zaposlenike, a tako i za sve sezonske djelatnike, kaže predsjednik Uprave Jadranka Grupe Sanjin Šolić.


Materijalna prava


U Upravi Jadranka Grupe ističu da pored redovne mjesečne plaće zaposlenici mogu značajno ostvariti nagrade.



– U edukacije ulažemo u višemilijunskim iznosima, i na to smo posebno ponosni. Obuka i edukacija zaposlenika organizira se putem in–house radionica, kroz praktične treninge i teoretska predavanja koje vode naši interni, ali i vanjski stručnjaci. Posebnost osposobljavanja koju nudi Jadranka je interna Gastro Akademija za visoku uslugu hotela s pet zvjezdica, zatim visokoprofilirane specijalizacije za barmenstvo, somelijerstvo, concierge… Jadranka grupa podupire sve djelatnike koji odluče uz rad nastaviti daljnje formalno obrazovanje, bilo fakultet, magisterij, specijalistički studij itd., kaže Silvija Baričević, direktorica kadrova u Jadranki.


Naravno, tu su osim financijskih uvjeta, i ostala materijalna prava: osiguran smještaj i prehrana, naknada troškova prijevoza, naknada troškova sanitarnog pregleda – desetljećima je standard u Jadranki da sezonski djelatnici ostvaruju pravo na dva obroka i osiguran smještaj bez umanjivanja plaće, pojašnjavaju u ovoj tvrtki.


Priča s osiguravanjem smještaja na Lošinju je doista konzistentna: jedan od prioriteta im je osiguranje čim bolje kvalitete života sezonskih radnika, odnosno adekvatnog smještaja.



– Ulažemo u povećanje kvalitete smještaja, zato upravo završavamo hotel na razini četiri zvjezdice za zaposlenike. To je samo prvi u nizu hotela koje ćemo graditi baš za tu namjenu. Ovom investicijom ćemo riješiti tek dio potreba jer ukupno trebamo osigurati smještaj za čak oko 600 djelatnika, ističe predsjednik Uprave Šolić.


– Ono što nas čini specifičnima je to što želimo razvijati dugoročnu priču, dakle želimo kadrove koji će ostati na otoku i ući u stalni radni odnos i koji će pritom imati odlične uvjete. Jer puno je teže pridobiti nekoga da dođe i ostane živjeti na otoku nego bilo gdje na kopnu, trebamo mu osigurati puno više od same plaće, riješiti stambeno pitanje, pitanje vrtića i posla u obitelji itd. Istodobno našim zaposlenicima želimo pružiti poticajnu radnu okolinu i našu otočnu zajednicu kao socijalnog i ekološki odgovornog partnera, kaže Šolić.



Podrška otocima


U Jadranki međutim ističu i probleme.


– S obzirom na to da je riječ o otoku, to je u prvom redu nemogućnost prostornog širenja, odnosno izgradnje novih objekata za smještaj djelatnika. S druge strane, samo 20-ak posto sezonskih djelatnika je s otoka, a preostalih 80 posto su djelatnici s kopna kojima također treba osigurati smještaj i hranu, gdje je Jadranka Grupa kao otočni poslodavac u dijametralno suprotnoj situaciji u odnosu na hotelijere na kopnu, gdje je situacija obrnuta, što naravno donosi povećan trošak.



Zbog toga je važno da postoji visoka razina razumijevanja na razini države, a posebno kada govorimo o podršci otocima. Razvijanje novih projekata znači i otvaranje novih radnih mjesta, a ako nam država tu ne izađe ususret i ne olakša nam razvoj ključnih infrastrukturnih projekata, a tu prvenstveno mislim na povezanost otoka i kopna i novi aerodrom, onda ne možemo očekivati da će rasti ulaganja i da će se otoci dalje razvijati, zaključuje predsjednik Uprave Sanjin Šolić.