Krčki vremeplov

48 GODINA OD NESREĆE NA KRKU: Dan kad je Kvarner svjedočio najtežoj zrakoplovnoj nesreći u svojoj povijesti

P. N.

foto: zagreb.info

foto: zagreb.info

Klizeći nekontrolirano po pisti na koncu se okrenuo na krov. Gotovo svi putnici umrli su viseći naglavce; zbog gustog dima koji je napunio zrakoplov nisu stigli otkopčati niti sigurnosne pojaseve te nisu imali niti šanse pobjeći od požara koji je nezadrživo gutao putnički Tupoljev.



Na današnji dan točno je 48 godina od strašne zrakoplovne nesreće, koja se u zračnoj luci u Omišlju na Krku dogodila 1971. godine. U nesreći putničkog aviona pri slijetanju je poginulo 78 ljudi. Nesretni putnici u zrakoplovu doslovno su otrovani dimom a potom izgorjeli, a preživjelo je samo pet osoba, jedan putnik i četiri člana posade – piloti Stevan Mandić i Miloš Markičević te letači-mehaničari Viktor Tomić, Ivan Čavajda i putnik Ranko Sarajčić..


Među poginulima u toj nesreći bio je veliki hrvatski pjesnik Josip Pupačić, njegova supruga Benka te njihova petogodišnja kćer Rašeljka. Oni su kartu za taj let kupili nakon što je jedan obitelj otkazala putovanje.


Nesreća se dogodila u večernjim satima nedjelje, oko 19.45. sati. Zrakoplov je brzinom od 260 kilometara na sat udario pri slijetanju u pistu, pri čemu se odlomilo jedno krilo, a putnički zrakoplov Tupoljev 134 A se odmah zapalio. Klizeći nekontrolirano po pisti na koncu se okrenuo na krov. Gotovo svi putnici umrli su viseći naglavce; zbog gustog dima koji je napunio zrakoplov nisu stigli otkopčati niti sigurnosne pojaseve te nisu imali niti šanse pobjeći od požara koji je nezadrživo gutao putnički Tupoljev.




Avion je letio iz Londona, a let je tekao mirno sve do četiri kilometra prije cilja. Nad Kvarnerom je padala jaka kiša i puhao je jugo. Zadnje riječi pilota Markičevića, minutu prije nego će zrakoplov pasti i zapaliti se, bile su: ‘Što me to zanosi u stranu? Što me to zanosi?



Kopilot Stevan Mandić kasnije je svjedočio novinaru Đorđu Ličini, za njegovu knjigu “Hrvatska: 100 katastrofa u 100 godina”: “Brisači su jedva uspijevali ukloniti zavjesu kiše sa stakala pilotske kabine. Bilo je to na oko 200 metara visine. Poletjeli smo naviše i počeli se okretati na desnu stranu. Odmah zatim osjetio sam udarac…”


Preživjeli avio-inženjer Čavajda pak ispričao je: “Najprije sam krampom razbio staklo na vratima koja dijele pilotsku kabinu i prostor za putnike. Iz otvora je provirila jedna stjuardesa, panično vičući: Spašavajte nas!”. Uputio sam je da pokuša otvoriti bočna vrata. Tada još nisam znao da su i ta vrata blokirana. Ona je otišla i više se nije vratila. Nestala je u dimu i više je nisam čuo.”



Preživjeli putnik, Zagrepčanin Ranko Sarajčić ima je 22 godine i bio je na postdiplomskom studiju u Londonu. 


Novinaru Vjesnika Ličini ispričao je: “Putem od Londona razgovarao sam s obitelji Pupačić, dogovarajući se kako ćemo s Krka zajedno otputovati u Zagreb. Pamtim i razgovor s jednom Njemicom koja je sjedila kraj mene i kojoj sam ustupio svoje mjesto do prozora. Možda mi je ta okolnost i spasila život. Inače, let je protekao bez problema, sve do samog spuštanja na Krku. U isti tren kad smo dodirnuli tlo osjetio sam snažan udar i okretanje aviona na krov. Dok je avion klizio po pisti, mi smo ostali u visećem položaju, jer smo bili vezani pojasevima, svi osim jednoga putnika kojega sam vidio kako puzi po krovu koji je sada bio pod. U taj čas sam čuo nekoliko Engleza kako viču da ne stvaramo paniku i da svi ostanemo na svojim mjestima. Požar je već buknuo. Ja sam sjedio u stražnjem dijelu aviona. Dim me počeo gušiti, pa sam odvezao pojas i tako se oslobodio visećeg položaja. Dolje, pri dnu, bilo je čistijeg zraka, a ja sam ga tako želio udahnuti. Već tada sam bio primijetio otvor koji je nastao nakon što je avionu otpao rep. Međutim, otuda je kuljao gusti dim, a potom i plamen, pa sam pokušao otvoriti desna i lijeva vrata na trupu. Nije mi uspjelo. Okrenuo sam se i potrčao prema mjestu gdje sam ranije vidio otvor. Tamo je dim bio sve gušći, teško sam disao, ali sam ipak krajnjim naporom doteturao tog izlaza, iskočio kroz njega i tako se spasio..”


Na Zavodu za sudsku medicinu u Rijeci identificirali su 73 žrtve, a identitet pet žrtava ostao je nepoznat.