Urušavanja novinarstva

Živković: Ideja da mediji na tržišnim načelima mogu informirati građane je propala

Tihomir Ponoš

Stoga je njegov prijedlog da država provođenjem medijske politike ukine dominaciju tržišnog načela u medijima



ZAGREB – U posljednje tri godine u novinarstvu je izgubljeno 300 radnih mjesta, što je deset posto od ukupnog broja zaposlenih novinara, a plaće su smanjene za 20 posto, izjavio je predsjednik Sindikata novinara Hrvatske (SNH) Anton Filić na tribini »Što mijenjati u medijskom zakonodavstvu da se spriječi daljnje urušavanje medija i novinarstva« organiziranoj u povodu 5. studenoga, Europskog dana obrane novinarstva. Filić je upozorio da mnogi mediji nemaju statute, da nema nacionalnog kolektivnog ugovora, u mnogim medijima ni kolektivnih ugovora.


Predsjednik Hrvatskog novinarskog društva Zdenko Duka ustvrdio je da više nego ikada svjedočimo otpuštanju novinara, a smatra da država indirektnim mjerama treba pomoći izdavače. Predložio je da se prilikom izmjena Zakona o medijima riješi pitanje transparentnog vlasništva nad medijima, uvede odredba o redakcijskom izjašnjavanju o glavnom uredniku, a na to mjesto ne bi mogla doći osoba koju ne podupire najmanje 55 posto redakcije, a treba mijenjati i odredbu o statutima medija jer je taj dio zakona zapravo neobvezan, pa mnogi mediji nemaju statute, a za to nitko ne snosi kaznu.


Savjetnik u Ministarstvu kulture Milan Živković smatra da je potrebna nova medijska politika, a zakoni nisu jedino sredstvo te politike. Prema njegovu mišljenju medijskom politikom treba ukinuti dominaciju tržišnog načela jer je ideja da će tržište ostvariti kontrolu vlasti, informirati i obrazovati građane propala.




– Ne treba imati iluzija da će se izmjenama medijskom zakonodavstva i smanjenjem PDV-a riješiti problemi u medijima, smatra Živković.


Za smanjenje PDV-a na tiskovine s 10 na pet posto založio je Boris Trupčević, predsjednik Udruge novinskih izdavača pri HUP-u, Također traži da se izmjenama Zakona o elektroničkim medijima ukine zabrana koncentracije između različitih vrsta medija, odnosno da vlasnik tiskanih medija može biti vlasnik i elektroničkih medija, a izmjenama Zakona o HRT-u treba jasno definirati ulogu javnog medija i njegovu ulogu u tržišnom natjecanju.