Beta verzija

Upoznajte RazvediMe bota: Prvi pravni chatbot u Hrvatskoj razvodi vas bez šaltera i pečata

Bojana Guberac

Foto: Privatna fotografija/YouTube/Screenshot

Foto: Privatna fotografija/YouTube/Screenshot

RazvediMe chatbot će, kada bude gotov moći dati osnovne informacije o postupku razvoda braka i uzdržavanja i o podjeli bračne imovine.



Uskoro će u Hrvatskoj građanima i građankama biti dostupan RazvediMe chatbot – prvi hrvatski pravni chatbot, odnosno njegova beta verzija. Rezultat je to rada odvjetnice Viktorije Knežević i profesora Maria Miličevića s dubrovačkog Sveučilišta.


Osim što radi kao odvjetnica, Viktorija je postdiplomantica na pri Pravnom fakultetu u Zagrebu pa su stručna i znanstvena istraživanja područja njenog interesa.


“Chatboti, pogotovo oni pravni su veliki hit u svijetu. Uz pomoć chatbota možete velikom broju ljudi pružiti važne pravne informacije uz mali ili nikakav trošak. Koriste ih brojne države, recimo, Australija ima chatbot koji poduzetnicima pruža sve informacije koje se tiču oporezivanja.




Dakle, ne morate kao mi obilaziti šaltere u potrazi za informacijama koje se vrlo često pokažu netočnim, jer jedna kancelarija kaže jedno, a druga – drugo. Primjerice, američka imigracijska služba imigrantima daje informacije o njihovim pravima i obvezama. Ima puno sličnih primjera. To je pouzdan i jeftin način da se pravne informacije učine dostupnim većem broju ljudi”, objašnjava nam Viktorija.


“Što je veća pravna informiranost, veća je i pravna sigurnost, odnosno, pravna zaštita u jednom društvu. A to je ono što, barem na ovim prostorima, kronično nedostaje.”


Chatbot je specijalno dizajniran software koji može odgovarati na pitanja korisnika i to na način da se s njim dopisujete kao što se dopisujete s prijateljima putem Facebookovog Messengera, Vibera ili WhatsApp-a.


“Postoje chatboti s kojima se može razgovarati kao s osobom i već su dostupni u susjednoj nam Austriji, ali takvi softwarei jako puno koštaju i mogu ih sebi priuštiti samo velike firme, najčešće telekomi. Oni su prvi i ulagali u tu tehnologiju. Kada zovemo telekom, 99 % pitanja koja im postavljamo se ponavljaju. Oni su prvi shvatili da se sve to može robotizirati. Nažalost chatbot još nije zaživio u pravom smislu te riječi.



Ono što mi trenutno imamo je tzv. beta verzija softwarea, to je software koji je postigao minimalnu potrebnu funkcionalnosti i u fazi je zatvorenog testiranja. Dakle, projekt je u fazi istraživanja. Imali smo ozbiljne prepreke, jer nam je za njegovu izgradnju bila potrebna IBM-ova platforma Watson koja ne koristi hrvatski jezik kao službeni.


Bilo je puno programerskih izazova koje je bilo potrebno riješiti i profesor Miličević se tu zaista iskazao. Zapravo je bilo neizvjesno hoćemo li uopće u tom uspjeti”, kaže Viktorija.


RazvediMe chatbot će, kada bude gotov moći dati osnovne informacije o postupku razvoda braka i uzdržavanja i o podjeli bračne imovine.


“On vam neće moći dati pravni savjeti i reći: Znaš, najbolje bi ti bilo da potpišeš predbračni ugovor, niti će vas moći zastupati na sudu, ali moći ćete ga pitati, recimo, kako se utvrđuje iznos uzdržavanja koje mora plaćati roditelj, pod kojim uvjetima netko od supružnika može tražiti uzdržavanje, što ako onaj drugi ne plaća, koje su faze postupka, koliko je očekivano trajanje, tko je nadležan za nešto.. Ukratko sve one informacije koje već negdje ´plutaju´ po internetu, ali ih laik ne zna pronaći sam i ne može odvojiti žito od kukolja”, pojašnjava Viktorija.


Ispred Viktorije i profesora Miličevića je još 350 sati rada da bi chatbot mogli pustiti u otvoreno testiranje. Puno je još tu posla, a Viktorija i Miličević na RazvediMe chatbotu, koji bi uvelike olakšao građanima i građankama pitanja oko postupka razvoda braka, uzdržavanja i diobe imovine, rade volonterski.


Kako će izgledati i što će moći RazvediMe chatbot pogledajte u videu.