Menadžeri kao pijani milijarderi

Štednja po HEP-u: Radnicima manja prava, direktorima čak 210 novih auta

Robert Frank

Direktori koji dobivaju ta vozila, a plaće im se kreću od 12 do preko 15 tisuća kuna, mogu ih koristiti kad i koliko hoće, osiguran im je ENC, kartica za benzin, servisi vozila, nove gume, osiguranje. Oko korištenja vozila nemaju nijedan trošak, već samo privatnu uštedu koja se mjeri u tisućama kuna mjesečno



RIJEKA » Dok su radnici HEP-a prvi put u posljednjih 18 godina ostali bez kolektivnog ugovora, iako je ostvarena dobit u 2013. od 1,3 milijarde kuna, dok se smanjuju prava radnika sve spremnijih na štrajk, Uprava je za 234 milijuna kuna za potrebe kompanije odlučila kupiti 1551 vozilo kojima treba pridodati i 20 posebnih električnih vozila. 


   Veći dio te investicije, posebno 973 osobna i teretna vozila koja su se s ukupnim iznosom od 170 milijuna kuna nabavila natječajem iz svibnja ove godine, može se opravdati potrošenim voznim parkom i dotrajalošću vozila koja se više ne isplati popravljati. 


   Nakon toga objavljen je drugi natječaj za 578 vozila s ukupnom cijenom od 59,4 milijuna kuna. Od tih 578 vozila, prema našim neslužbenim informacijama iz HEP-a, može se opravdati kupnja 368 vozila niske klase koje će uglavnom voziti radnici po terenu pa je nesumnjivo u toj kupnji zastupljen interes kompanije. 


  (Ne)opravdana kupnja




HEP, kao što je poznato, zbog razgranate elektrodistribucijske mreže i njene lociranosti na teško pristupačnim mjestima mora imati vozila s kojima u svakom trenutku mora reagirati, bez obzira na otežane uvjete. S te strane kupnja vozila je logičan potez. 


   Ono što je, međutim, sporno u toj, posljednjoj nabavi odnosi se na preostalih 210 vozila. 



Uprava HEP-a nedavno je donijela Odluku po kojoj »Korisnik kojem je službeni osobni automobil dodijeljen na 24 sata dnevno ima pravo za koristiti službeni osobni automobil i za privatne potrebe«. 


   »Obračun primitka po osnovi nesamostalnog rada u naravi za korištenje službenih osobnih automobila u privatne potrebe obračunava se mjesečno u visini od 1 posto nabavne vrijednosti osobnog automobila za automobiole koji su u vlasništvu Društva, odnosno u visini od 20 posto mjesečne rate za operativni leasing za automobiole s ugovorom o leasingu«. 


   Pojednostavljeno, ukoliko radnik, u ovom slučaju neki od direktora u HEP-u, koristi vozilo poduzeća 24 sata – za službene i privatne svrhe, potrebno mu je obračunati plaću u naravi u visini 1 posto nabavne vrijednosti vozila ili 20 posto od mjesečnog iznosa za najamninu ukoliko je vozilo u najmu (operativni leasing). Poanta je da se obračunom plaće u naravi državi mjesečno plaćaju porezi i doprinosi, što znači da se svim direktorima, i njihovim pomoćnicima i zamjenicima koji će dobiti 210 novih vozila, diže bruto plaća i samim time im je veća osnovica za mirovinu! Dakle, osim plaća od 12 do preko 15 tisuća kuna, osim dobivanja vozila na 24-satno korištenje sa svim plaćenim troškovima, još im se osigurava i veća mirovina!



   U klasifikaciji tih 210 vozila, 127 su vozila niže srednje klase-limuzina, s dvovolumenskim motorom, 59 su vozila niže srednje klase, s trovolumenskim motorom, 18 su srednja klasa s trovolumenskim motorom, a 6 viša srednja klasa-limuzina, s trovolumenskim motorom. Kako doznajemo, uglavno se radi o raznim vrstama vozilia marke Volkswagen. 


   Tih 210 automobila Uprava je odlučila podijeliti srednjem i nižem rukovodnom kadru, u rasponu od 15 direktora društava unutar Grupe, 21 direktora distribucijskih područja, direktorima svih 25 elektrana, a vozila će dobiti i 18 direktora sektora. Na svakog od tih rukovoditelja koji dobiva službeno vozilo, treba pridodati u prosjeku još dva vozila koja će pod istim uvjetima koristiti njihovi pomoćnici ili zamjenici. 


   Prema našim neslužbenim informacijama iz HEP-a, ni za jedno od tih radnih mjesta rukovodnom kadru nije potrebno službeno vozilo, a kamoli da im se omogućava 24-satni način korištenja. Raznim direktorima odlukom Uprave omogućeno je neograničeno korištenje službenog vozila ne samo za poslovne, nego i za privatne svrhe. Sustav kontrole koji bi razdijelio poslovno od privatnog korištenja u HEP-u ne postoji. 


   Direktori koji dobivaju ta vozila, a plaće im se kreću od 12 do preko 15 tisuća kuna, mogu ih koristiti kad i koliko hoće, osiguran im je ENC, kartica za benzin, servisi vozila, nove gume, obično i kasko osiguranje. Doslovno, oko korištenja vozila nemaju nijedan trošak, već samo privatnu uštedu koja se na mjesečnoj razini mjeri u tisućama kuna ili na razini plaće jednog nižerangiranog zaposlenika HEP-a. 


   Sindikati unutar HEP-a investiciju u 210 vozila, s neograničenim pravima raznih direktora kod njihovog korištenja, tumače nepotrebnom rastrošnošću bahatošću, neprepoznavanjem gospodarskog i socijalnog trenutka u kojem se živi i rasipanjem kompanijinog novca na kupnju vozila direktorima kojima ona ne trebaju. Istodobno, povlače paralelu, na svim se razinama i kompanije i države štedi, snmanjuju se plaće i prava radnika, a Vlada razmišlja o ukidanju plaćenog prijevoza učenika kako bi smanjila deficit za 300 milijuna kuna. 


  Na štetu radnika


Nigdje u Europi u državnim elektroenergetskim kompanijama ne postoji standard da ova kategorija direktora raznih sektora ili poslovnih jedinica, kao što je slučaj u HEP-u, na 24 sata dobivaju pravo korištenja službenih vozila. 


   »U Europi se ne stvaraju nepotrebni troškovi. Ova razina direktora na radno mjesto dolazi metroom, vlakom, autobusom, bicikloom ili svojim vozilom. Mali broj službenih vozila koristi se isključivo kad za to postoji potreba«, kaže naš sugovorjnik iz HEP-a. Njega pak uopće ne iznenađuje bespotrebna nabavka 210 službenih vozila, jer u državnoj kompaniji čiji Nadzorni odbor, što je izazvalo zgražanje javnosti, svoju sjednicu usred ljeta bezrazložno održava u turistima prepunom Dubrovniku, sa spavanjem u superlukzuznom hotelu Argentina s pet zvijezdica, VIP mjestima na otvorenju Dubrovačkih ljetnih igara, a dan se završava konzumiranjem probranih ribljih specijaliteta u kultnom restoranu Nautika na dubrovačkim zidinama, sve je moguće. 


   »Ponašaju se kao pijani milijarderi, ne poštuju odluku Vlade u kojoj se izrijekom zahtijeva smanjenje reprezentacije, a korištenje službenih vozila treba se svesti na minimum. Jedino u čemu HEP dosljedno primjenjuje odluke Vlade je smanjenje prava radnika. U najmanju ruku bahato i bezobrazno«, kaže predsjednik Hrvatskog elektrogospodarskog sindikata HEP-a Dubravko Čorak.