Stižu zahtjevi

SV. ILIJA POKRENUO LAVINU Svi bi ukidali cestarinu, zahtjevi stižu iz doslovno – pola Hrvatske

Darko Pajić

Arhiva NL

Arhiva NL

Posljednji zahtjev stiže iz Krapinsko-zagorske županije. Traži se ukidanje naplate cestarine na pojedinim dionicama autoceste Zagreb – Macelj, a potpisuje ga predsjednik Županijskog odbora SDP-a  Siniša Hajdaš Dončić, bivši ministar prometa



RIJEKA  Iz dana u dan sve je više prijedloga i zahtjeva da se na pojedinim dionicama autocesta potpuno ukine plaćanje cestarine, a nakon Primorsko-goranske i Sisačko-moslavačke kao posljednji u nizu dolazi zahtjev iz Krapinsko-zagorske županije, gdje se traži ukidanje naplate cestarine na pojedinim dionicama autoceste Zagreb  – Macelj. Prethodno je već traženo iz PGŽ-a ukidanje naplate mostarine na Krčkom mostu, jednako i na tunelu Učka, kao i oslobađanje od plaćanja dijela dionica autoceste Rijeka – Zagreb za lokalno stanovništvo u Gorskom kotaru. Iz Siska pak stiže prijedlog nezavisnog županijskog vijećnika Vladimira Čavraka da stanovnici Sisačko-moslavačke županije ne plaćaju dionicu autoceste Zagreb  – Sisak od Zagreba do Lekenika, a isti se navodno sprema i formalno podržati sisačko-moslavački župan iz HDZ-a Ivo Žinić.


Isti kriteriji


Lavinu je pokrenuo tunel Sv. Ilija, odnosno odluka hrvatske Vlade da se od početka ove godine ukine naplata tunelarine kako bi se pomoglo stanovnicima Imotske krajine, kao jednom od slabije razvijenih krajeva u Hrvatskoj. Međutim, taj argument očito je potaknuo i druge koji se osjećaju jednako nerazvijeno kao Imoćani, da se pozovu na iste kriterije, pa je sada samo pitanje tko će biti sljedeći, odnosno iz koje bi hrvatske županije mogao stići idući zahtjev da se cestarine ukinu. Županijska organizacija SDP-a Krapinsko-zagorske županije traži da se u potpunosti ukine naplata cestarine na dionicama Đurmanec – Krapina – Sveti Križ Začretje – Mokrice (Zabok), a da se naplata i dalje obavlja na tranzitnoj relaciji od Macelja do Zaprešića. U svom zahtjevu navode kako sukladno Ugovoru o koncesiji od 11. srpnja 2003. godine, autocestom upravlja Društvo Autocesta Zagreb – Macelj d.o.o. u kojem RH ima 49 posto udjela, a Pyhrn Concession Holding GmbH 51 posto udjela.


–  Smatramo da Vlada RH može donijeti predmetnu odluku, ako je predloži Krapinsko-zagorska županija. Napominjemo kako je Vlada u obrazloženju odluke o ukidanju naplate tunela Sveti Ilija navela kako je uzela u obzir teške gospodarske prilike stanovništva tog područja te u tom smislu tražimo da se isti kriterij primijeni i na stanovništvo Krapinsko-zagorske županije, kao i da se, osim samog povećanja sigurnosti u prometu, uzmu u obzir i gospodarske prilike stanovništva Krapinsko-zagorske županije, prvenstveno da bi se lokalnom stanovništvu olakšalo kretanje te samim tim potaknula njihova gospodarska djelatnost, što bi pridonijelo i demografskom oporavku područja Krapinsko-zagorske županije.


Inflacija zahtjeva




Vjerujemo da je u potpunosti jasno kako usvajanje ovog prijedloga pridonosi načelu pravednosti i jednakih mogućnosti za sve građane RH, navodi se u zahtjevu SDP-a, koje potpisuje predsjednik Županijskog odbora SDP-a Krapinsko-zagorske županije Siniša Hajdaš Dončić, inače bivši ministar prometa u čijoj fotelji danas sjedi Oleg Butković. Inicijativa PGS-a za ukidanje naplate mostarine na Krčkom mostu,  naplate cestarina za lokalno stanovništvo na dijelu autoceste kroz Gorski kotar, na autocesti Rijeka – Rupa i tunelu Učka, uskoro bi trebala biti uvrštena na dnevni red Skupštine Primorsko-goranske županije te upućena Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture. Iz Ministarstva pak  Siščanima poručuju kako su tunelarinu za Svetog Iliju ukinuli kako bi potaknuli gospodarsku aktivnost u tom kraju, a ukidanje cestarine po zakonu nije moguće.


–  Zakon o cestama propisuje uvođenje naplate cestarine na autocestama, dok se korištenje drugih državnih cesta, osim eventualno kao izuzetak za pojedine objekte na državnoj cesti, ne naplaćuje. S tog aspekta nije usporedivo govoriti o naplati cestarine na autocesti A11 Zagreb – Sisak i naplati korištenja tunela Sveti Ilija ili mosta Krk, a koji su objekti na državnim cestama. K tome, treba imati u vidu da su stanovnici Krka oslobođeni plaćanja mostarine, navode u Ministarstvu prometa. Kako iz navedenog proizlazi, jedini objekt za koji objektivno postoji utemeljenost zahtjeva za ukidanjem naplate jest Krčki most, jer je trošak izgradnje odavno otplaćen i ne postoji prometna alternativa za Krčki most. No, inflacija zahtjeva za ukidanjem naplate po cijeloj Hrvatskoj na kraju bi mogla biti kontraproduktivna i za inicijativu koja se tiče Krčkog mosta.