U Hrvatskoj skandal za skandalom

“Barbat” kupljen za Stinicu, samo što Stinice još nema

Darko Pajić

Svega nekoliko kilometara od mjesta gdje se na rivu punu kupača nasukao trajekt Rapske plovidbe, prazno zjapi veliko i moderno trajektno pristanište jer nije riješen problem 200 metara pristupne ceste



Postupak izvlaštenja za 200 metara pristupne ceste kod trajektnog pristaništa Stinica nije počeo niti 40 dana nakon što je naš list prvi upozorio da je priča o investiciji vrijednoj 40 milijuna kuna prerasla u bizarni skandal zbog kojeg bi pljuštale ostavke u svakoj zemlji razvijene demokracije. 



Među raznoraznim špekulacijama o nezgodi krenula je i priča o ukletim grčkim trajektima, koji su doživjeli veće ili manje kvarove i havarije u Hrvatskoj. Riječ je o brodovima »Tin Ujević« i »Korčula« u vlasništvu »Jadrolinije«, te »Barbatu« u vlasništvu Rapske plovidbe. Sve ove brodove povezuje podatak da su izgrađeni u istom škveru u grčkom gradu Perami. 


»Tin Ujević« je udario u rivu u splitskoj luci, »Korčula« je imala manju nezgodu s kvarom stroja zbog čega je brod dva sata kružio ispred Hvara. Nakon nasukavanja »Barbata« pojavile su se priče o nedovoljno kvalitetnoj gradnji u Grčkoj i tehničkoj manjkavosti trajekata. No, takve špekulacije dijelom odbacuje podatak da je razlog nezgode »Tina Ujevića« u Splitu bila pogreška zapovjednika. 




Ova tri broda ukupno su plaćena oko 30 milijuna eura. No, umjesto naklapanja o »grčkoj tragediji« uputnije bi bilo razloge nesreće potražiti u Hrvatskoj.



U trenutku kad je trajekt »Barbat« uletio među kupače na Banji u Jablancu svega nekoliko kilometara dalje zjapilo je prazno, veliko i moderno trajektno pristanište u Stinici, gdje u neposrednoj blizini nema kupališta, niti povećanog rizika od stradavanja ljudi u nekoj pomorskoj nezgodi. Bilanca je devet lakše i jedna teže ozlijeđena osoba. Također i šok, panika i užas posijani u Jablancu među lokalnim mještanima i njihovim gostima. Bilanca je i jedan oštećeni brod, koji do daljnjega ne može ploviti zbog čega će gužve u Jablancu i Mišnjaku biti veće nego inače. Plaža Banje je oštećena, dijelom ograđena i zabranjena za kupanje. Svega 50-tak metara pored plaže u usku lučicu Jablanca svakih 15-tak minuta i dalje uplovljavaju trajekti. 


Gradilište već 8 mjeseci prazno


Realizacija izgradnje pristaništa Stinica počela je još 2007. godine, a još krajem 2009. godine znalo se da se nadležnost investitora mijenja za spornih 200 metara ceste. Nakon što je prilazna cesta završena, a nova obala postala spremna za prihvat brodova gradilište je već osam mjeseci prazno, ali se za svo to vrijeme investitori nisu uspjeli dogovor iti oko papira, nadležnosti i otkupa zemljišta. Da je Stinica otvorena na vrijeme »Barbat« se ne bi niti nasukao, ali o tome malo tko vodi računa. 


Kao što je naš list pisao do Stinice je izgrađena potpuno nova trotračna spojna cesta u dužini od 1.200 metara, te je rekonstruirana dionica u dužini od dodatnih 900 metara. Dovršena je i obala duga 90 metara, duplo veća nego u Jablancu, ali je sve zapelo na tih 200 metara asfaltirane cestice po kojoj trenutno teško mogu prolaziti dva vozila istovremeno. Nakon što se »Barbat« nasukao postojala je ideja o privremenom otvaranju Stinice s takvim uskim cestovnim grlom, ali se od toga ipak odustalo, jer bi i to zahtjevalo određeno vrijeme za ishodovanje papira i dozvole za prijevremeno otvaranje. 


Vlasnik parcele na kojoj je spornih 200 metara ceste je tvrtka Velebit d.d., čiji je vlasnik tvrtka Coning Radimira Čačića. Prokurist tvrtke Velebit Frano Mesić na pitanje što se trenutno događa odgovara kako on nema nikakvih novih informacija. 


– Ja samo mogu još jednom ponoviti da smo mi živo zainteresirani da se problem riješi, štoviše apeliram na sve institucije da što prije pokrenu postupak izvlaštenja. Znam da svi uvjeti za izvlaštenje nisu ispunjeni, pa tako ni taj postupak nije počeo, ističe Mesić, koji tako neizravno otkriva da se nitko u stvari previše ne žuri sa ovim projektom.   


Državni tajnik Borić relativizira problem


Neslužbeno se može doznati tek da su Hrvatske ceste preuzele dokumentaciju i nadležnost nad ovim projektom od Lučke uprave Senj, kao i da je zatražena izrada parcelacijskog elaborata. Zbog čega taj posao nije već završen nema logičnog odgovora, osim da je u pitanju aljkavost i neodgovornost investitora. Projekt se provodi pod ingerencijom Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, gdje je državni tajnik za otočni i priobalni razvoj Josip Borić procijenio kako bi Stinica mogla biti gotova u rujnu ili listopadu od čega vjerojatno neće biti ništa, a rokovi se pomicati prema kraju godine. 


Borić je pritom relativizirao problem kašnjenja projekta Stinica naglašavajući kako trajekt u Jablanac dolazi već skoro 50 godina, pa neće biti problem ako tako ostane još neko vrijeme. Da to baš i nije tako najbolje je pokazala upravo havarija »Barbata« u Jablancu u kojoj su najgore prošli kupači, dok je posada i 120 putnika prošla bez ikakvih ozljeda, te čak nije oštećen niti jedan od 50-tak vozila koja su u trenutku udara bila na brodu. 


O okolnostima pod kojima se dogodilo nasukavanje tek se očekuje pravorijek Istražnog povjerenstva, ali jedno je već sada jasno. »Barbat«, novi ponos Rapske plovidbe vrijedan 5 milijuna eura, kupljen je za Stinicu samo što Stinice nije bilo, pa je zato pristajao u Jablancu. Brod se na kraju nasukao, nažalost ne i odgovorni za kašnjenje Stinice.