Liberalizacija

AUTOŠKOLE PROTIV NOVOG ZAKONA ‘Polaganje vozačkih može biti samo skuplje, a damping nikome neće koristiti’

Leonid Slijepčević

U autoškolama smatraju da će novi zakon dovesti do srozavanja kvalitete obuke budućih vozača. Upozoravaju da će pad cijena, ako do njega dođe, biti posljedica dampinga, što dugoročno nije održivo



Unatoč aktivnom otporu vlasnika 337 autoškola, koliko ih djeluje na području Hrvatske, krajem listopada je usvojen Zakon o sigurnosti prometa na cestama, koji je stupio na snagu s prvim danom ove godine. Između ostalog, njime se tržište na kojem djeluju autoškole liberalizira, a formiranje cijena prepušteno je tržišnom natjecanju. Dok u Vladi očekuju da će stavljanje ponude autoškola u tržišno natjecanje neminovno dovesti do pada cijena polaganja vozačkog ispita, strukovne organizacije autoškola tvrde suprotno, a i prve informacije s terena govore o tome da je dio autoškola, posebice na području Dalmacije, već podignuo cijene za gotovo tisuću kuna.


U autoškolama smatraju da će novi zakon dovesti do srozavanja kvalitete obuke budućih vozača, a pad cijena, ako do njega dođe, bit će posljedica dampinga, što dugoročno nije održivo i vodi zatvaranju velikog broja autoškola.


Više loših strana


Predsjednik Strukovne grupe autoškola Istre, zamjenik predsjednika nacionalne grupe i vlasnik pulske Autoškole SL 91 Denis Peloza kaže da novi zakon ima više loših, nego dobrih strana. Smatra da je slobodno formiranje cijena dobro, ali samo uvjetno. Ta je mogućnost postojala i do sada, a dosadašnja minimalna cijena nastavnog sata nije predstavljala fiksnu tarifu već je trebala osigurati izbjegavanje potplaćenosti zaposlenika i status koji je omogućavao povremeno zapošljavanje.





Predsjednik nacionalnog udruženja autoškola HGK-a Denis Ožegović ističe da prema podacima kojima on raspolaže u 337 hrvatskih autoškola svoj kruh zarađuje 2.019 zaposlenika, od kojih je gotovo 60 posto instruktora vožnje. Kaže da su se autoškole zalagale za održavanje postojećeg sustava, koji je sa zakonskim izmjenama nakon 2004. godine učinio ogroman zaokret i znatno podigao razinu kvalitete djelatnosti i razinu povjerenja u rad autoškola u Hrvatskoj.


– Bojimo se da nas novi zakon ne vrati u prošla vremena, ali smo i sigurni da su naši kolege u autoškolama shvatili kako treba raditi. Nismo zadovoljni činjenicom što zakon propisuje mogućnost policijskom službeniku da rješenjem zabrani rad autoškoli, a stručnim djelatnicima ukine licenciju za rad i to bez prava žalbe u postupku. Također, nismo zadovoljni da vozači iznad 70 godina starosti života ne moraju ići na redovne zdravstvene preglede, a s druge strane mladim vozačima zdravstveni pregled vrijedi do šest mjeseci prilikom vađenja vozačke dozvole. Sami kandidati, njihovi roditelji i mi u autoškolama imamo još dosta primjedbi na kruti i nefunkcionalni način prijave ispita kandidata – kaže predsjednik nacionalnog udruženja autoškola.


Priznaje da je novi Zakon autoškolama donio i određena rasterećenja, a podržavaju i strože kazne, pogotovo za recidiviste. Vozaču koji je u razdoblju od dvije godine prikupio 12 negativnih prekršajnih bodova rješenjem će se ukinuti i oduzeti vozačka dozvola. Mladom vozaču koji je u razdoblju od dvije godine prikupio devet negativnih bodova rješenjem se ukida i oduzima vozačka dozvola.


Komentirajući slobodno formiranje cijena, Ožegović kaže da je trenutačno uspostavljen relativno kvalitetan nivo obuke te da su se autoškole natjecale kvalitetom, a ne cijenom.


– Buniti se treba onaj koji za svoj novac ne dobije primjerenu razinu usluge. Cijena sata iznosila je 115 kuna bez PDV-a. U Sloveniji je sat oko 23 eura, a o Austriji ili Njemačkoj da i ne govorimo. Ako usporedite našu cijenu autoškole s cijenama sata rada u drugim branšama, primjećuje se da nam je cijena niska. Jer, u nju moramo ukalkulirati troškove rada stručnog voditelja, predavača, instruktora, učionice i uredskog prostora, prometnog vježbališta, vozila, knjigovodstva, režijskih troškova… pa tvrdim da autoškole posluju na granici rentabilnosti, gdje nema prostora za smanjivanje cijene – upozorava Ožegović.



– Novim zakonom je omogućeno da se otvori »one man driving school«, gdje jedna osoba ima mogućnost, osim na poslovima upravljanja tvrtkom ili obrtom, raditi sve poslove u okvirima do 300.000 kuna godišnje izvan sustava PDV-a, što će dovesti do viška zaposlenika i negativne konkurencije autoškolama koje ostaju obveznici PDV-a – kaže Peloza.


Što se tiče Vladinih najava o pojeftinjenju, Peloza smatra da je tu počinjena ozbiljna pogreška. Istovremeno se promovira liberalizacija i najavljuje pojeftinjenje. Peloza veli da se time u stvari pokušava utjecati na slobodno formiranje cijena, a da zakonodavac nije propisima tome pridonio, niti je strateški olakšao poziciju autoškola, već upravo suprotno.


Stvari bile uređene


Osnivač, direktor i voditelj riječke Autoškole »Car«, dipl. ing. Petar Draganić, koji se ovim poslom bavi već 40 godina, smatra da su po pitanju autoškola i polaganja vozačkih ispita stvari bile manje više uređene i da ih ni nije trebalo mijenjati.


– Ja sam se za to borio, ali nisam uspio – kaže Draganić.


O izmjenama zakona i liberalizaciji cijena u autoškolama razgovarao je s kolegama s riječkog područja i uglavnom unutar struke prevladava mišljenje da se cijene za sada neće ni dizati ni spuštati.


– Što bi se dogodilo da sad cijena polaganja vozačkog ispita pojeftini? Što bi bilo s onima koji su već u postupku, slušali su predavanja, odradili vožnju? Osim toga, smatram da cijena ne može ići niže jer bi se to išlo direktno na uštrb rada i primanja instruktora, a njihove su plaće ionako mizerne i kreću se u rasponu od 3.500 do 4.000 kuna. Cijena za B kategoriju, s prvom pomoći i polaganjem ispita ukupno iznosi oko 7.200 kuna, ali ne ide taj novac samo autoškolama. Više košta nekoliko sati prve pomoći nego 30 sati teoretske nastave koja se dobiva u autoškolama. Mislim da jednostavno nema prostora za smanjivanje cijene – kazao nam je Draganić.


Peloza ističe da je javnost zbunjena cijenom autoškola odnosno cijelim postupkom stjecanja vozačke dozvole.


– Autoškola je jedini subjekt koji u tom postupku sudjeluje kao poduzetnik, porezni obveznik i stvara novu vrijednost. Ostali subjekti idu u sferu javnih ovlasti i cijene su unaprijed definirane i to značajno skuplje po jedinici usluge. Teško je procijeniti hoće li cijene ispita biti povećane, ali s obzirom na podizanje standarda, uvođenja tehnologije i viših kriterija u postupku provedbe ispita, moguće je povećanje cijene ispita što u konačnici plaća kandidat. Prihode po toj osnovi ne ostvaruju autoškole, one su samo kotačić u cijelom postupku, ali u javnosti percipirane kao glavni krivac za navodno visoke cijene – kaže Peloza.


Prednost u nastavi


Peloza se zapitao i znači li liberalizacija potencijalnu diskriminaciju kandidata sa slabijom kupovnom moći? Hoće li autoškole ili instruktori vožnje, ako ima mogućnost, prednost u nastavi i brže polaganje ispita omogućavati kandidatima koji su spremni platiti više?


– Potencijalno u startu jeftinija autoškola u konačnici može ispasti znatno skuplja. Početna cijena ugovaranja za paket usluga može biti povoljnija, ali u slučaju neprofesionalnog odnosa može se očekivati da će osposobljavanje trajati duže i bit će potreban već broj sati. Dakle, početno cijena mogla bi biti povoljnija, ali u slučaju neuspješnog savladavanja programa, a što može biti povezano s nezadovoljstvom i statusom stručnog zaposlenika, mogla bi biti pogubna – zaključio je Peloza