Nabavili 15 vozila

Vlakovi prazni: Hrvatske željeznice prevozit će putnike autobusima

Gabrijela Galić

Zbog previsokih troškova za premali broj putnika, u željezničkom prometu će za tri godine biti ukinut još uvijek nepoznati broj putničkih linija. Umjesto njih, vozit će autobusi



ZAGREB  Osim vlakovima, HŽ Putnički prijevoz u budućnosti će putnike prevoziti vlastitim autobusima. Zbog toga je u planu restrukturiranja HŽ Putničkog prijevoza predviđena nabavka 15 autobusa koji će osim za prijevoz putnika na nerentabilnim realacija ili relacijama na kojima pruge nema, poput Rijeke-Lupoglav, zasigurno biti korišteni i u izvanrednim situacijama. Dugoročno, vlastiti autobusi domaćem operateru u putničkom željezničkom prijevozu trebali bi smanjiti izdatke. Koliko će putničkih linija u željezničkom prijevozu u budućnosti biti ukinuto, a  ta bi budućnost trebala stići za tri godine, još nije poznato. Parametri za ukidanje linija su, međutim, jasni i svode se na visoke troškove prijevoza vlakom i premali broj putnika. 


HŽ Putnički prijevoz putnike autobusima trenutno prevozi na tri relacije, za što je lani plaćeno 5,15 milijuna kuna. Do druge polovine srpnja na relacijama Daruvar-Virovitica, Pleternice-Našice i Rijeka-Lupoglav, putnike je prevozila putnička agencija Croatia Express koja je vlasništvu Željezničkog ugostiteljstva. No, Croatia Express posao je izgubila jer su na javnom natječaju odabrani povoljniji autobusni prijevoznici, pa HŽ Putnički prijevoz računa da će troškove prijevoza putnika autobusom na tri relacije u ovoj godini smanjiti na 4,45 milijuna kuna. 


I dok u slučaju remonta pruga, autobusne prijevoznike angažira HŽ Infrastruktura i snosi troškove tog prijevoza, kod izvanrednih događaja teret plaćanja prijevoza autobusima uglavnom pada na račun HŽ Putničkog prijevoza. Lani su tako, prema podacima HŽ Infrastrukture, troškovi prijevoza putnika autobusima zbog izvanrednih događaja iznosili nešto više od 62 tisuće kuna, dok je u prvom polugodištu ove godine  taj trošak bio 38,8 tisuća kuna.  




HŽ Putnički prijevoz, s nabavom autobusa trebat će se i preregistrirati za novu djelatnost – prijevoza putnika autobusima. U tom trenutku željeznički operater moći će se javljati na natječaje za prijevoz putnika, odnosno vlastite autobuse koristiti i za dodatnu zaradu. Primjerice, moći će konkurirati na natječajima HŽ Infrastrukture kada je u slučajevima remonta pruga potrebno naći alternativni prijevoz za putnike. Lani su troškovi prijevoza putnika zbog radova i zatvaranja pruga iznosili nepunih 396 tisuća kuna. U prvom polugodištu ove godine ti su troškovi narasli na preko 734,4 tisuće kuna. Naime, u ovog godini zahuktali su se infrastrukturni projekti. Troškovi supstitucije prijevoza u tim slučajevima, ukalkulirani su u troškove svakog projekta, dakle nije riječ o ekstra troškovima upravitelja infrastrukturom.