Osiguravanje kapaciteta

Prilika za dobru zaradu? Velika potražnja za brodovima za prijevoz LNG-a diže cijene najma

Hina

Prošle je godine cijena najma broda za prijevoz ukapljenog plina poskočila s oko 40 tisuća dolara po danu u svibnju na gotovo 200 tisuća dolara po danu u studenome



LONDON Globalni prijelaz na čišće izvore energije potaknuo je potražnju za ukapljenim prirodnim plinom (LNG) kojeg ima dovoljno ali ne i brodova za prijevoz, pretvarajući najam brodova u dobru priliku za zaradu.


Zbog velike potražnje za brodovima desetak kompanija, uključujući energetske divove BP i ExxonMobil, kompaniju za trgovanje energentima Trafigura i komunalnu tvrtku Centricu pokušava unajmiti brodove za iduću zimu nekoliko mjeseci prije nego što je uobičajeno, tvrde četiri izvora u brodarskoj industriji.


U ExxonMobilu, Centrici i Trafiguri nisu željeli komentirati tu informaciju. U BP-u nisu odgovorili na zahtjev Reutersa za komentarom.




Energetske tvrtke pokušavaju osigurati prijevozničke kapacitete za zimu kada se zbog niskih temperatura trgovina ukapljenim plinom obično intenzivira, što znači i više troškove prijevoza. Drugi im je cilj zarada na podnajmu brodova manje okretnim konkurentima, tumači Reuters.


Prošle je godine cijena najma broda za prijevoz ukapljenog plina poskočila s oko 40 tisuća dolara po danu u svibnju na gotovo 200 tisuća dolara po danu u studenome, zadajući probleme kompanijama koje su zakasnile s najmom broda po povoljnijoj cijeni.


Trenutno se takvi brodovi iznajmljuju za 40 tisuća dolara po danu dok se najam za iduću zimu kreće u rasponu od 70 tisuća do 80 tisuća po danu, navode dva izvora u sektoru.


Energetske kompanije poput Shella, BP-a, China National Offshore Oil Corpa (CNOOC), Chenierea i Gazproma, te komunalnih tvrtki Naturgy i Centrice, kao i kompanija za trgovinu plinom poput Gunvora i Trafigure trenutno unajmljuju brodove na više mjeseci pa i godina i potom ih daju u podnajam konkurenciji, tvrdi više izvora.


Ni u jednoj navedenoj kompaniji nisu željeli komentirati tu informaciju.


Tržište najma brodova za prijevoz LNG-a relativno je nova pojava i mnoge kompanije ne žele razgovarati s novinarima o trgovinskoj strategiji koja je tek u povojima.


»Prijevoz LNG-a smatramo zasebnom robom«, konstatira Niels Fenzl, potpredsjednik za prijevoz i terminale u Uniperu, energetskoj kompaniji koja je zajedno sa Shello prva počela trgovati prijevozničkim kapacitetima na tržištu ukapljenog plina.


»Bili smo među prvim kompanijama koje su prije dvije do tri godine počele trgovati brodovima za prijevoz LNG-a a sada svjedočimo da sve više kompanija razmatra tu mogućnost«, dodaje Fenzl.Tržište ukapljenog prirodnog plina eksplodiralo je u proteklih nekoliko godina zahvaljujući nastojanjima zemalja, posebno Kine, da smanje ovisnost o ugljenu. Paralelno je tehnološki razvoj omogućio SAD-u proizvodnju jeftinog plina iz škriljca.

Sjedinjene Države krenule su od nule i u samo tri godine postale četvrti izvoznik ukapljenog plina u svijetu.


U Shellu prognoziraju da će obujam trgovine LNG-om ove godine porasti 11 posto, na 354 milijuna tona. Prije pet godina iznosio je 239 milijuna tona, prema Međunarodnoj grupi uvoznika LNG-a.Prošle je godine u more porinuto gotovo 50 brodova za prijevoz ukapljenog prirodnog plina, čime je njihov broj u globalnoj floti porastao na 550. Zarada na prijevozu LNG-a povremeno pak doseže astronomske iznose zbog naglog povećanja opskrbe i sezonskih uvjetovanih skokova potražnje.

Tako je u proljeće i ljeto prošle godine Cheniere unajmio više od 10 brodova kako bi osigurao prijevoz LNG-a tijekom zime. Neke od njih unajmili su za 70 tisuća dolara po danu da bi ih tokom zime iznajmili drugim kompanijama za oko 90 tisuća dolara po danu, tvrdi jedan izvor u tom sektoru.


U Cheniereu nisu željeli komentirati svoje poslove.


Tradicionalni brodovlasnici općenito su skloniiji dugoročnom najmu jer im on pomaže financirati gradnju novih brodova. Rizičniji kratkoročni podnajam prepuštaju energetskim i kompanijama koje se bave trgovinom.


Potencijal za zaradu potaknuo je pak pojedine brodarske kompanije da se fokusiraju gotovo isključivo na servisiranje trenutnih i kratkoročnih potreba sektora ukapljenog prirodnog plina, tumači Reuters.


»Spot tržište trenutno je naš prioritet, s obzirom na razinu vozarina. Ne želimo da naši brodovi budu vezani u dugotočnom najmu prerano u ciklusu oporavka (cijena), tumači Oystein M. Kalleklev, izvršni direktor Flex LNG-a.


Kompanije u sektoru ukapljenog prirodnog plina moraju danas unajmiti brod za iduću zimu kako bi ograničile troškove. To se pak može pokazati prilično skupim rješenjem jer zbog niskih cijena LNG-a u Aziji mogu završiti sa skupo plaćenim unajmljenim brodom koji nitko neće htjeti uzeti u podnajam.


Izlaz bi mogli ponuditi terminski ugovori za prijevoz koji bi omogućili kompanijama najam brodova po unaprijed definiranim cijenama u određenom razdoblju u budućnosti. Tu su priliku uvidjeli u brokerskim kućama Affinity, Braemar i SSY, pokrenuvši prošle godine suradnju s Baltičkom burzom radi kreiranja indeksa vozarina.


Ako ih sektor prihvati, ti bi indeksi mogli biti prvi korak prema kreiranju terminskih ugovora za prijevoz LNG-a, tumači Reuters.