Odgovor konkurenciji

BBC uzvraća udarac: “Noćni menadžer” podsjetit će koja je najbolja televizija na svijetu

Dragan Rubeša

Generalni direktor BBC-a Tony Hall nedavno je izjavio kako je dramski program njegove kuće, ponešto uzdrman pojavom jake konkurencije u formi HBO-a i drugih američkih kabelskih kanala poput Netflixa i Amazona



Već je postalo uobičajeno da veliki filmski festivali služe kao svojevrsni poligon za promociju kvalitetnih autorskih TV serija. U sklopu ovogodišnje venecijanske Mostre bit će premijerno prikazane prve dvije epizode TV serije »Mladi papa« u režiji Paola Sorrentina (Mladost, La grande bellezza), u kojoj Jude Law portretira imaginarnog papu Lennyja Bellarda aka Pija XIII, prvog američkog papu u povijesti (serija prati početke njegova pontifikata i kreće na HBO-u u listopadu).


Ovogodišnji Berlinale prikazao je tri epizode fine BBC-jeve serije »The Night Manager«, snimljene prema istoimenom romanu Johna le Carrea, iza koje stoji Dankinja Susanne Bier (U boljem svijetu, Sve što trebaš je ljubav), te tri epizode serije »Love, Nina«, simpatične adaptacije epistolarnog romana Nine Stibbe, u kojem ona u formi pisama koje je slala roditeljima opisuje vlastite londonske dane, kad je u osamdesetima bila dadilja u obitelji književnog urednika. Inače, serija je također snimljena u produkciji BBC-a, a njen scenarij potpisuje pisac Nick Hornby.


Ovoj euforiji nije mogao odoljeti ni Pulski filmski festival u čijem su programu prikazana prva dva nastavka Matanićeve TV serije »Novine«, snimljene na riječkim lokacijama prema scenariju pisca i novinara Ivice Đikića, koji su prema prvim reakcijama dijela kritičara toliko »eksplozivni« da će se teško izboriti za prime time na HTV-u, naročito u trenutnoj političkoj klimi, iako je za takve produkcije već tradicionalno rezerviran udarni nedjeljni termin.




Serija bi se prema trenutnim najavama trebala početi prikazivati u rujnu i krcata je »eksplicitnim prizorima seksa«, pokazujući incestuoznu vezu »prljavog biznisa, politike i ideologije«, ali i »nimalo laskavi prikaz Crkve«. S time da su Matanićeve »Novine« originalna serija, a ne integralna verzija dugometražnog filma prekrojena u mini TV seriju kao što je to u nas uobičajeno. Je li doista riječ o seriji koja bi mogla »uzburkati duhove«, živi bili pa vidjeli.


U jednom od recentnih razgovora, generalni direktor BBC-a Tony Hall izjavio je kako je dramski program njegove kuće koji je godinama bio sinonim za kvalitetne TV serije, ponešto uzdrman pojavom jake konkurencije u formi HBO-a i drugih američkih kabelskih kanala poput Netflixa i Amazona.


Zato je serijom »The Night Manager« (Noćni menadžer) BBC pokušao uzvratiti udarac. Zato je u Velikoj Britaniji dočekana onako kako se dočekuju narodni heroji na povratku s ratišta. Novinar dnevnika The Sunday Times bio je toliko oduševljen da je napisao kako je riječ o »seriji koja nas podsjeća kako smo nekad imali najbolju TV na svijetu«.


No iako se radi o doista vrhunskoj TV produkciji svedenoj na orgiju raskošnih stranih lokacija, vizualnu pirotehniku, helikopterske kadrove, te savršeno koreografirane jurnjave glisera i konvoje SUV-a, čime se opasno približila serijalu o Jamesu Bondu, njegove su reakcije ipak pomalo predimenzionirane.


Objavljen 1993. godine, »The Night Manager« je prvi le Carreov post-hladnoratovski roman, iako je Bier ponešto izmijenila originalnu priču. Dok se priča literalnog predloška odvija u doba Zaljevskog rata, njegova TV verzija započinje u Kairu tijekom Arapskog proljeća. Dok njen glavni negativac Roper (glumi ga Hugh Laurie, u nas poznat kao Dr House, u maniri tipičnog bondovskog zlikovca) u romanu planira prodaju oružja kolumbijskim narko kartelima, u TV seriji on prodaje oružje arapskim despotima.


U le Carreovu romanu, Jonathan Pine (Tom Hiddleston, izvrstan) je bio vojnik u Sjevernoj Irskoj, dok u TV seriji on postaje veteran Zaljevskog rata, portretiran kao enigmatični ali istinski heroj Cameronove ere. Bier je promijenila i spol njegova šefa. Sada je to šefica i zove se Angela Burr (Olivia Coleman). No bez obzira na te izmjene kojima redateljica pokušava prilagoditi le Carreov predložak trenutnim bliskoistočnim noćnim morama, njihove motivacije ostaju iste. I što je još važnije, njihovi krucijalni dijalozi su nepromijenjeni.


Ima u seriji i nekih geopolitičkih i inih nelogičnosti, poput američkih snaga lociranih na tursko-sirijskoj granici, osim ako to nije bila le Carreova ironija. No prava poslastica u seriji je atipična pojava Hugha Laurieja koji emanira perverzni spoj šarma i prijetnje, dok nalik nekom bankaru na odmoru na Mallorci jezdi dobro čuvanom utvrdom okružen prijetećim čuvarima. On je portretiran kao inkarnacija totalnog zla.


Čovjek koji je u vojničkim danima ubijao turske starice. A kad bi njihove obitelji pokušale osvetiti njihovu smrt, ubio bi i njih. »Ja sam slobodan čovjek. Slobodan da razmišljam, slobodan da radim, slobodan da planinarim ili ležim u krevetu po čitav dan uživajući u kremi od mente, a da mi nijedan frajer ne kaže kako«.


Jer, »nema ničeg ljepšeg od napalma u noći«, kaže. Citat baš i nije originalan jer zvuči poput reciklirane varijante famozne rečenice koju izgovara Robert Duvall u »Apokalipsi danas«. No oni koji su Laurieja navikli gledati sa štapom Dr Housea, sada bi mogli ostati pomalo zatečeni.