Art-kino

Političke implikacije ljubavi i seksa: Gledali smo film “Izvještaji o Sari i Salimu”

Dragan Rubeša

Scena iz filma

Scena iz filma

Romansa Sare i Salima je jednostavna, poput brojnih sličnih preljuba i izvanbračnih afera. No, kad se u nju umiješa politika, njene implikacije postaju sve složenije i apsurdnije



Godine 2008. u sklopu filmskih Mediteranskih igara u organizaciji riječkog »Drugog mora«, čiji će programski koncept kasnije »prepisati« splitski Festival mediteranskog filma, prikazan je izraelski film »Bubble« (»Mjehur«) u režiji Eytana Foxa. U tom filmu dogodila se naizgled nemoguća ljubav jednog Izraelca i jednog Palestinca – Noama i Ašrafa. Slična nemoguća ljubav, doduše u heteroseksualnom diskursu, dogodit će se Sari i Salimu deset godina kasnije u Alajanovu komadu.


Poput Eytanova junaka Ašrafa koji mijenja ime i postaje Shimi kako bi se mogao zaposliti u izraelskom restoranu, tako se i Sarah našla u situaciji da ulaskom u palestinski bar mora lažirati vlastiti identitet i predstaviti se kao nizozemska turistkinja, pričajući sa Salimom na engleskom. No dok će vezu Noama i Ašrafa minirati Ašrafov budući šogor Džihad, pripadnik militantnog Hamasa, vezu Sare i Salima minirat će politika.


Mjehur od sapunice


U oba filma junaci žive u mjehuru od sapunice. U Alajana taj mjehur sveden je na stražnje sjedalo kombija kojim Palestinac Salim dostavlja peciva po betlehemskim kafićima. Vlasnica jednog od tih kafića je i njegova židovska ljubavnica Sara. U tom istom kombiju, Sara i Salim upuštaju se pod okriljem mraka u brzi ali vrući seks u bijegu od životnih pritisaka, zaštićeni od vanjskih pogleda zavjesama. Ona je udana za pukovnika izraelske vojske s kojim ima kći.




On živi s trudnom studenticom. Uz posao dostavljača, on se na nagovor ženina brata upušta u fušu i u neke druge »narudžbe« iza Zida. No njihov mjehur od sapunice rasprsnut će se kad palestinski operativci uhvate Salima i prišiju mu da je »regrutirao« Saru i podvodio je kao prostitutku na Zapadnoj obali.


Zabranjena veza


Prva pločica njihova krhkog domina pokrenut će lanac sumnji, laži i tenzija u ludilu ortodoksnih židovskih zakona po kojima Sara ubrzo biva žigosana kao kurva betlehemska, pokušavajući zaštititi Salimov brak, nakon što je muž natjera na lažno svjedočenje kako bi mu spasila vojnu karijeru. Tada Salimov zločin više nije isključivo seksualni već i politički. Iako je sve to bio samo seks. Romansa Sare i Salima je jednostavna, poput brojnih sličnih preljuba i izvanbračnih afera.


No, kad se u nju umiješa politika, njene implikacije postaju sve složenije i apsurdnije. Iako je najzanimljiviji lik u filmu Salimova žena Bisan (izvrsna Maisa Abd Elhadi), s kojom će se Sarah solidarizirati u pokušajima da spasi njen brak. Jer, priča o Sari i Salimu ubrzo postaje priča o Sari i Bisan, nakon što se potonja pobuni protiv palestinskog mačizma i njegovih patrijarhalnih kanona.


No, kao što Sarina zabranjena veza s alfa-Palestincem u očima njene prijateljice balansira na granici između krika očaja i ludila, tako i Salim na pitanje trgovca nekretninama o njegovoj profesiji, odgovara da je »astronaut«. Astronaut Mujad Alajam i njegov brat Rami koji potpisuje filmski scenarij, aterirali su u Betlehem s dostatnom dozom didaktike. Za »astronautkinju« Sarah taj drugi planet udaljen je tek pola sata vožnje Salimovim kombijem.


Na tom planetu zvanom Palestina, ona je tretirana poput neželjene Druge. Jer, njena žudnja za Salimovim tijelom čiji se grijeh svodi na odbacivanje bračnog zavjeta, pretvara se u izdaju rigidnih stavova dviju nacija iz kojih potječu, kad privatno/seksualno prerasta u političko.