Američki filmaš

Slavni redatelj Steven Soderbergh: ‘Previše se značaja pridaje filmskim nagradama’

Stjepan Hundić

Foto: Reuters

Foto: Reuters

Bio sam uvjeren da neću osvojiti Oscar, jer su mi svi govorili da će se glasovi podijeliti između moja dva filma pa nisam pripremio govor i do proglašenja najboljeg redatelja sam se dobro napio



Posljednji put bio sam u Japanu prije šest godina kada sam gledao »Oceanovih jedanaest« (Ocean’s Eleven), ali to je bio jedan posve drukčiji »Oceanovih jedanaest«, izjavio je Steven Soderbergh na čuđenje prisutnih nakon projekcije spomenuta filma na ovogodišnjem Tokijskom filmskom festivalu, a onda dodao: »Gledao sam mjuzikl ženske skupine Tarakuza Revue i to je bila jedna od najgenijalnijih stvari koje sam u životu vidio u kazalištu: grandiozno, zabavno, raskošno.


Apsolutno briljantno!« Cijenjeni američki filmaš prvi put je gostovao na filmskom festivalu u Tokiju, a povod je bila njegova mini retrospektiva nazvana The World Of Steven Soderbergh. Riječ je zapravo o novom festivalskom programu posvećenom poznatim i uspješnim američkim autorima, a čast da bude prvi pripala je upravo Stevenu Soderberghu, čija su se tri naslova prikazala u sklopu spomenuta programa: »Sex, laži i videovrpce« (Sex, Lies and Videotape), kojim je nakon osvajanja Zlatne palme 1989. napravio prvi korak prema velikoj karijeri; akcijski hit »Izdaja« (Haywire) iz 2011. godine te blockubuster »Oceanovih jedanaest«, koji je pretvorio u komercijalno uspješnu trilogiju dokazavši da nije samo art autor niskobudžetnih nezavisnih filmova.


»Oceanovi« su fantasy »To je senzacionalan prikaz vizualne kulture jednog ikonografskog vremena, film je zapravo popularniji zbog glumačke ekipe i ikonografije, nego svoje kvalitete i smatrao sam da je bilo dosta prostora za poboljšanje priče i zapleta«, objasnio nam je Soderbergh zašto se 2001. godine odlučio na remake istoimena klasika iz 1960. godine s legendarnim holivudskim »rat pack« triom Frank Sinatra, Dean Martin i Sammy Davis Jr., a onda priznao:




»Nisam se bojao kritika i napada zbog odluke da napravim remake voljenog klasika, ali sam zato bio prestrašen izazovima jedne tako velike produkcije i s takvom zvjezdanom glumačkom ekipom, što je za mene bilo jedno posve novo poglavlje u karijeri. Iz današnje perspektive shvaćam da je to moja trilogija sa superjunacima, ili barem najbliže što ću ikada doći tom popularnom trendu;’Oceanovih jedanaest’, ‘dvanaest’ i ‘trinaest’ su zapravo čisti fantasy.«


Steven Soderbergh spada među najzanimljivije i najpopularnije američke filmaše srednje generacije, koji uživa naklonost i publike i kritike, a njegova je karijera prožeta uspješnim filmovima kojima je koketirao s različitim žanrovima, temama i autorskim preokupacijama. Između više od četrdeset režiranih filmova uz ranije spomenute naslove svakako treba izdvojiti i krimić »Daleko od očiju« (Out Of Sight), dramu »Erin Brockovich«, istoimeni remake »Solarisa« Andreja Tarkovskog, dvodijelni biofrafski ep »Che« te »Traffic«, koji je barem što se nagrada tiče vrhunac njegove dosadašnje karijere.


»U Hollywoodu vam nagrade dođu nešto kao ‘Djelatnik mjeseca’ u nekoj firmi i osobno mislim da se previše pozornosti i značaja pridaje filmskim nagradama«, osvrnuo se američki redatelj na svoj zasad jedini Oscar, koji je 2000. godine dobio za režiju filma »Traffic« pa dodao, »bio sam uvjeren da neću osvojiti nagradu, jer su mi svi govorili da će se glasovi članova Akademije podijeliti između moja dva filma pa nisam pripremio govor i do proglašenja najboljeg redatelja sam se dobro napio«.


Priznao nam je to Soderbergh podsjećajući da je te iste godine u istoj kategoriji bio nominiran i za dramu »Erin Brockovich«, što je valjda jedinstven slučaj u povijesti nagrada Američke akademije pa zaključio: »Nisam sudjelovao ni u oskarovskoj kampanji, jer sam već snimao ‘Oceanovih jedanaest’, tako da je moje prvo oskarovsko iskustvo bilo savršeno: nisam ništa očekivao, nisam se pripremao i otišao sam kao pobjednik! Ali nemam želju ponovno sve to proći.«


Inovacije Iako se vratio velikom platnu (nakon »Logana Luckyja« sljedeće godine nas očekuje horor drama »Unsane«) slavni je redatelj 2013. najavio svoje povlačenje s filmske scene okrenuvši se televiziji pa je za HBO realizirao vrlo dobru kostimiranu dramsku seriju »Kirurg«, koja je (zasada) doživjela dvije sezone, a njegov najnoviji televizijski projekt je mini serija »Mosaic«, čije je emitiranje zakazano u studenom na HBO-u.


Zanimljivo je da je riječ o interaktivnoj seriji u kojoj će moći sudjelovati i gledatelji. »Ne radi se o videoigri u kojoj igrač u potpunosti kontrolira razvoj događaja, već o mogućnosti da gledatelj sam odluči iz perspektive kojega lika će pratiti priču«, objašnjava nam Soderbergh da nije zakoračio u gejming industriju, već ostao u svojoj branši, pa nastavlja: »Gledatelj nema utjecaja na radnju i zaplet, ali može birati ‘osobno’ iskustvo, tj. ‘kut’ gledanja.


Drugim riječima, ja kao redatelj zadržavam kontrolu, dok se gledatelj, ako to želi, može uključiti u jednom posve organskom obliku koji ne ometa normalnu konzumaciju serije. Veseli me ova nova tehnološka novotarija, mislim da ima veliki potencijal i nadam se da će se i ostali filmaši oprobati u tome.«


Na samom kraju, nastavljajući tamo gdje je stao vrlo uzbuđeno najavljujući svoju novu seriju dodao je da je sretan i zadovoljan čovjek jer ima najbolji posao na svijetu. »Filmska industrija je zapravo ultimativna igra virtualne stvarnosti koja uključuje vojsku intrigantnih ljudi, velik novac, ideje, kreativno razmišljanje, velike izazove i suočavanje s vlastitim slabostima i snagama. Obožavam to!« zaključio je Soderbergh.