Gostovali u Fupingu

Hrvatski keramičari boravili u Kini, donosimo njihove dojmove

Nela Valerjev Ogurlić

Keramičari su u Kini  gostovali od kraja listopada do kraja studenoga prošle godine, na poziv FuLe International Ceramic Art Museuma (FLICAM) u gradu Fupingu, čiji  se    razvojni   koncept bazira  na   interakciji  kulture,  znanosti i ekologije



Poznati riječki keramičar Boris Roce pet je tjedana boravio na keramičarskoj umjetničkoj rezidenciji u Kini zajedno s kolegicama Danijelom Pičuljan, predsjednicom Keramičke sekcije ULUPUH-a, i Snježanom Pokos-Vujec iz Varaždina. Hrvatski keramičari su u Kini gostovali od kraja listopada do kraja studenoga prošle godine, na poziv FuLe International Ceramic Art Museums (FLICAM) u gradu Fupingu, 70-ak kilometara udaljenom od Xi’ana, nekadašnje carske prijestolnice u blizini koje se nalazi i čuvena kineska Vojska od terakote. FLICAM je moderni kompleks muzeja i dokumentacijskog centra koji svake godine poziva umjetnike keramičare iz cijelog svijeta na sudjelovanje u umjetničkim rezidencijama.


Muzejski kompleks zajedno s tvornicom opeka i keramičkih pločica, radionicama za proizvodnju funkcionalne i dekorativne keramike, hotelom i tisuću jutara eko-voćnjaka tvori Fuping Pottery Art Village, čiji se razvojni koncept bazira na interakciji kulture, znanosti i ekologije. Vlasnik ovog izuzetno posjećenog kompleksa, koji svakodnevno obilaze autobusi školaraca, studenata i drugih posjetitelja, veliki je zaljubljenik u keramiku i posjeduje zavidnu zbirku s više od 40 tisuća kineskih vaza, starih nekoliko tisuća godina.


No osim tradicionalne zanima ga i suvremena keramika pa je prije desetak godina u sklopu tvornice osnovao međunarodni muzej sa zbirkom koja se popunjava djelima autora nastalim tijekom njihova boravka na umjetničkoj rezidenciji.


Prostor i za Hrvatsku




Umjetnici na raspolaganju imaju neograničene količine materijala i vrhunski opremljene radionice s velikim pećima, a u radu im asistiraju majstori zaposleni u proizvodnji funkcionalne keramike koju oblikuju u duhu kineske tradicije.


Dosad je u Keramičarskom selu boravilo više od 500 umjetnika iz cijelog svijeta, a njihova djela trajno su izložena u muzejskom kompleksu koji obuhvaća osam velikih zgrada. Uz centralni muzejski izložbeni prostor, u njima je smješten 21 paviljon s regionalnim i nacionalnim muzejima.


Prvi muzejski paviljoni Francuske i Skandinavije otvoreni su 2005., Australije, Novog Zelanda i SAD-a 2007., a Velike Britanije, Njemačke, Nizozemske i Belgije 2008. godine. Iz godine u godinu kompleks se širi pa je 2011. svoj prostor dobila Irska, 2012. Rusija, a u međuvremenu su otvoreni i paviljoni Španjolske, Italije, Kanade, Agrentine i Južne Amerike, Jugoistočne Azije te istočnoeuropskih zemalja: Mađarske, Latvije, Litve, Češke, Poljske, Rumunjske, Slovačke.


U impozantnom kompleksu svoj prostor odnedavno ima i Hrvatska. U njemu su za sada izložena djela Borisa Rocea, Danijele Pičuljan i Snježane Pokos-Vujec, no postav će se dopuniti i djelima drugih autora, jer se suradnja s Fupingom nastavlja.


– Poziv na rezidenciju u Kini uslijedio je nakon uspješnog gostovanja Danijele Pičuljan na izložbi u Pekingu prošle godine. Ondje je upoznala kustosa iz Fupinga koji je pokazao interes za radove hrvatskih keramičara i za rezidenciju odabrao petero autora, ali nas je zbog bolesti dviju kolegica ove godine sudjelovalo samo troje. Bio sam oduševljen pozivom, jer su moji radovi uglavnom i bazirani na istočnjačkoj filozofiji – kaže Boris Roce, koji boravak u Kini opisuje kao izuzetno dragocjeno iskustvo tijekom kojeg je usavršio neke tehnike oblikovanja i upoznao se s novima.


Nove tehnike


Izveo je ukupno jedanaest radova, koji su postali dio stalnog hrvatskog postava, a najveći je »Boškarin« – dva i pol metra visoki rog inspiriran autohtonim istarskim govedom i zvončarskom tradicijom oglašavanja Antonjskih rogova kojima se najavljuje početak poklada.


Jedan od radova je instalacija »Kozmička rapsodija«, sastavljena od dvjesto spiralnih dijelova, a pod utjecajem kineske tradicije nastala je i serija mozaičnih ploča s motivom bambusa. No posebnu pažnju među kineskim majstorima pobudio je radom u čijem se oblikovanju poslužio kineskim petardama.


– Osim majstora koji rade i žive u Keramičarskom selu, a vrhunski su zanatlije, upoznao sam i umjetnika iz Irske koji je po drugi put gostovao u Fupingu, a radi u tehnici sodne keramike. Pri temperaturi od 1.200 stupnjeva u peć se ubacuje soda, što stvara posebne efekte. Prije sam vidio nešto slično što se radi sa solju, ali nije me oduševilo, a ovo je zaista dobro pa ću to pokušati i sam primijeniti – kaže Roce, koji uživa u eksperimentiranju tradicionalnim tehnikama.



Za vrijeme boravka hrvatskih keramičari na umjetničkoj rezidenciji u Fupingu održan je i kongres izdavača keramičke literature iz cijeloga svijeta. Budući da će se idući kongres održati 2020. u Italiji, Boris Roce je smatrao da je to izvrsna prilika za promociju Rijeke kao Europske prijestolnice kulture pa se prije puta u Kinu pokušao naći s riječkim gradonačelnikom Vojkom Obersnelom i pročelnikom za kulturu Ivanom Šararom. No uspio je doći samo do njihovih tajnica.


– Nisam ih tražio zbog financijske pomoći, jer su sve troškove rezidencije snosili domaćini, osim putovanja do Kine, za što smo novac dobili od Ministarstva kulture, i to dok ga je vodio ministar Hasanbegović. Želio sam samo promovirati Rijeku, ali gradonačelnik u mjesec dana nije našao vremena da me primi, iako je znao gdje putujem i preko tajnice obećavao da će se javiti. Isto se dogodilo i s pročelnikom za kulturu – kaže Roce, koji je do promidžbenih materijala pokušao doći i u Turističkoj zajednici Grada Rijeke, ali sve što je uspio dobiti bilo je desetak turističkih prospekata na hrvatskom jeziku.



Za boravka u Kini hrvatske je keramičare posjetila i delegacija hrvatskih iseljenika predvođena glumicom Vitomirom Lončar koja sa suprugom, redateljem Ivicom Šimićem odnedavno živi u Xi’anu. Umjetnici su bili dirnuti podrškom sedmero Hrvata koji su došli na otvorenje izložbe što je Hrvatsku učinilo najmanjom zemljom s najvećom podrškom sudionicima rezidencije.Prema riječima Borisa Roce kolekcija Muzeja u Fupingu broji desetak tisuća primjeraka vrhunske keramike iz cijeloga svijeta, a hrvatski su keramičari i ovom prilikom potvrdili da pripadaju vrhu suvremene svjetske keramike.