Samo u malim kinima

“Gazda” suočen s bojkotom: Cinestar odbio prikazati film o Ivici Todoriću i Agrokoru

Boris Pavelić

Uprava Cinestara odbila je autora s obrazloženjem da film »neće biti gledan«. Osim kinoprikazivača, odbijaju nas i distributeri. Možemo biti zahvalni samo malim nezavisnim kinima – kaže redatelj »Gazde« Dario Juričan

ZAGREB Cinestar, vlasnik najvećeg broja kinodvorana u Hrvatskoj, odbio je prikazivati dokumentarni film »Gazda« o poslovnom usponu Agrokora i njegova vlasnika Ivice Todorića, objasnivši odbijanje tvrdnjom da »film neće biti gledan« – izjavio je za naš list Dario Juričan, autor i redatelj filma koji je izazvao silan medijski interes nakon ljetošnjega probnog prikazivanja na Motovunskome filmskom festivalu.

Istodobno, uprava Cinestara pet dana nije odgovorila na pitanja našega lista o tome je li pregovarala o prikazivanju filma, te hoće li ga uopće prikazati.

– U početku nisu ni odgovarali na naše ponude za razgovorom o prikazivanju filma – prepričao je za naš list autor Dario Juričan.

– Kada sam vidio da službenim putem ne možemo doći do uprave, doslovno sam ih zaskočio, i došao nepozvan na razgovor. Tada su me primili, i u razgovoru odbili prikazivati »Gazdu« s objašnjenjem da »neće biti gledan«. Nisam mogao učiniti ništa drugo nego ih podsjetiti da su običavali prikazivati filmove, pa i dokumentarce, koje je vidjelo ukupno stotinu gledatelja.

Rekao sam im također da razumijem da film ne mogu prikazati zato što u svojim kinima prodaju Agrokorovu vodu u bocama, na što su mi sugovornici rezolutno odgovorili da to nema nikakve veze s tim – ironično kaže Dario Juričan.

Uistinu, vrlo je malo vjerojatno da dokumentarac o poslovnome usponu najbogatijeg Hrvata, čija tvrtka zapošljava ukupno 66 tisuća ljudi – od kojih većinu u Hrvatskoj – ne bi izazvao interes gledateljstva, pa time donio zaradu i Cinestaru. Interes bi bio tim razumljiviji, jer je »Gazda« minuciozno istražen i dokumentiran film koji pregledno prikazuje poslovni uspon obitelji Todorić još od kasnih šezdesetih godina prošlog stoljeća, kada je Ivičin otac Ante vodio jedan od tada najvećih poljoprivrednih kombinata u Jugoslaviji.

Istodobno, to je jedan od vrlo rijetkih dokumenata iz kojih se može iscrpno razumjeti silan uspjeh Agrokora, i to kroz načine na koje je država pogodovala njegovome usponu.

»Gazda« je probno prikazan ljetos na Motovunskome filmskom festivalu, a premijera će biti 4. listopada u zagrebačkom kinu Europa. Verzija prikazana na pretpremijeri dopunjena je desetominutnom sekvencom pod naslovom »Strah«, koja obrađuje medijsku šutnju o Agrokoru. Dokumentarac je u novinama iznimno dobro prihvaćen, a recenzenti su ga beziznimno pohvalili.

– No to nam nije pomoglo: osim kinoprikazivača, odbijaju nas i hrvatski filmski distributeri. Možemo biti zahvalni samo malim nezavisnim kinima: evo, upravo me zovu iz Rijeke. Ali, sve u svemu, ovo je jako loše – kazao je za naš list Dario Juričan.