Brendiranje kulture

Drugi dan konferencije: Hoće li Rijeka biti 72. »Spotted by Locals«?

Davor Mandić

Instruktivno predavanje održali su Nizozemci Sanne i Bart van Poll o svom turističkom vodiču, odnosno mobilnoj aplikaciji koja donosi drugačije iskustvo turističke destinacije. Predavanje je izazvalo zanimanje publike, a projekt interes TD-a Rijeka 2020



RIJEKA Drugi dan konferencije »Brendiranje kulture«, koju u Rijeci organiziraju Rijeka 2020 i Sveučilište u Rijeci, počeo je prebacivanjima programa i kašnjenjima, onako kao što smo u jučerašnjem izvještaju govorili da na konferencijama obično bude ako na njima nije predsjednica pa njen protokol inzistira na strogom poštivanju rasporeda. No možda je tome kumovala i promjena mjesta s Građevinskog na Filozofski fakultet, no kako bilo, sudionici se nisu žalili, jer su osim u predavanjima i radionicama uspijevali odraditi i podosta »umrežavanja«, što su primarne koristi takvih događanja.


Ono što je nama bilo najzanimljivije bilo je predavanje Sanne i Barta van Polla, nizozemskih supružnika i kreatora aplikacije/turističkog vodiča »Spotted by Locals«. Supružnike smo i mi u Novom listu izabrali kao najatraktivnije sugovornike za najavni intervju konferencije, što se pokazalo ispravnom odlukom, budući da je za njihovo predavanje »Storytelling kao ključ uspješnog brendiranja« vladao velik interes, što je publika pokazala i brojnim pitanjima.


Drugačiji turistički vodič




Sanne i Bart autori su drugačijeg turističkog vodiča, koji dijelom funkcionira kao mrežni sajt s besplatnim informacijama, ali i kao poslovna platforma koja prodaje mobilne aplikacije koje su personalizirani turistički vodiči za 71 svjetski grad. Personalizirani su tako da o mjestima koje valja posjetiti pišu lokalni »spotteri«, autori posve osobnih iskustava gradova u kojima žive.


A sve je, kako je Bart na predavanju ispričao, počelo nakon što su se vjenčali i otišli na put u Senegal. Kad su se od tamo vratili, shvatili su da ono čega se doista sjećaju nije vezano za podatke do kojih su putujući došli, nego za iskustvo koje je pretočeno u priču. Priču koja ostaje. Jednako tako, Bart kaže da oni vole putovati, ali da nisu tipični turisti; ne vole poznata, turistička mjesta i masovni turizam, ali vole upoznavati kako lokalno stanovništvo živi, gdje se hrani ili provodi slobodno vrijeme.


– Uobičajeni vodiči za informaciju o takvim mjestima nisu nam bili dovoljno dobri, previše su impersonalni – rekao je Bart i pokazao jednu takvu ocjenu neke pečenjarnice u Rijeci, iz koje se nije moglo puno saznati.


450 »spottera« 


Zato je kreiran »Spotted by Locals«, i to tako da Sanne i Bart imaju potpunu kontrolu nad onima koji pišu, s njima održavaju prisne odnose, odnosno ne može se dogoditi da netko postane »spotter« a da ga oni nisu upoznali. Dapače, sastanak s prvim »spotterom« nije prošao baš dobro; nakon njega imali su i prvi krizni sastanak, jer se činilo da je potencijalni »spotter« odličan pisac, ali vrlo neugodan čovjek, rasist. Tada su odlučili da će raditi samo s onima kojima bi mogli povjeriti ključeve svoga stana. Kažu da im je to bila najbolja odluka koju su donijeli. Sada imaju 450 »spottera« i ta je zajednica vrijednost koja, kako kažu, transcendira sav novac ili materijalnu dobit. Koja, ipak, postoji, no par primarno živi od prodaje aplikacija, a ne od prodaje oglasnog prostora, što bi se očekivalo.


Sanne je više govorila o potrebi da se ispriča priča i kako će se priča puno lakše uhvatiti. Ponudila je i primjer: mogla je, recimo, reći da je gluha na jedno uho, i toga se sutradan nitko od prisutnih u dvorani ne bi sjećao, ali ako ispriča priču o problemima s uhom od svoga najranijeg djetinjstva, što je i napravila, ta će priča ostati zapamćena. Da tome posvjedočimo, mogli bismo je i ispričati bez bilježaka iz notesa, ali nećemo, jer za ovu priču ona je važna kao primjer i poanta.


Ono što je dijelu publike odmah palo na pamet, a što se vidjelo prema pitanjima koja su uslijedila nakon predavanja, bilo je pitanje zašto baš Rijeka ne bi bila sljedeći, 72. grad u njihovoj ponudi. Iz Hrvatske zasad je samo Zagreb dostupan, a filozofija kojom se Sanne i Bart vode posljednju godinu dana je da uzimaju u obzir samo one gradove kojima doista treba turistički rast. Rijeka je po tome idealan kandidat, tim više što je za godinu dana čeka EPK, a s time i povećan interes Europljana za ono što Rijeka nudi. Pogotovo ako je ta ponuda personalizirana.


Umrežavanje


I publiku i nas, koji smo sa Sanne i Bartom kasnije razgovarali, zanimalo je kako ta priča s novim gradom počinje.


– Zapravo vrlo jednostavno: svatko tko je zainteresiran sudjelovati, može doći na našu mrežnu stranicu i aplicirati da želi biti »spotter«. Ako se skupi šest dobrih »spottera«, koliko je prosjek za gradove u našoj ponudi, krećemo! – rekao je Bart, dodajući nam da »spotteri« primaju i naknadu za svoj rad, dakako, ali da to ipak nije glavni razlog zbog kojeg su tamo. Tamo su ponajprije zbog umrežavanja i predstavljanja divergentnoj zajednici koja međusobno dijeli svoja iskustva.


S obzirom na to da smo načuli i da će par voditi razgovore s predstavnicima TD-a Rijeka 2020, koji su zainteresirani za ovu platformu i očito za njeno dovođenje u Rijeku, valja nam još samo u ime Sanne i Barta poslati poziv da se jave svi oni koji žele i smatraju da mogu strastveno pisati o Rijeci i njenim najboljim mjestima, onim lokacijama i aspektima grada koji su površnim pogledom nevidljivi.