Vlatka Horvat

Bdjenje uz kip na ulazu u “3. maj”: Rijeku čeka zanimljiv performans

Kim Cuculić

Zainteresirane se poziva da sa sobom donesu predmet od osobne ili društvene važnosti koji žele držati u rukama, stojeći uz spomenik muškarca koji drži brod



RIJEKA U sklopu 2. bijenala industrijske umjetnosti Labin, Pula, Raša, Rijeka, Vodnjan, u subotu, 21. srpnja, u Rijeci će biti održan performans Vlatke Horvat pod naslovom »Koji dođu i stoje«. Performans će biti izveden kod ulaza u Brodogradilište »3. maj«, a posjetitelji mogu doći između 12 i 20 sati. Kako piše u najavi riječkog MMSU-a, zainteresirane se poziva da sa sobom donesu predmet od osobne ili društvene važnosti koji žele držati u rukama, stojeći uz spomenik muškarca koji drži brod.


– Muškarac i brod – radnik kao stvaratelj i ono što je stvorio – označavaju dugovječni odnos između ljudi i mora, ljudsku potragu za utjecajem nad prirodnim silama, kao i čovjekovu sposobnost da gradi strojeve koji mogu savladati udaljenosti. Uspravno stojeći pored ceste, s glavom djelomično natkrivenom krošnjom drveta, ovaj spomenik slavi i komemorira, a u današnjem kontekstu i oplakuje, industrijsko naslijeđe brodogradnje i pomorstva, rad luke i rad ruku. Postavljen 1965. godine, na 20. obljetnicu oslobođenja Rijeke, spomenik – rad riječkog skulptora Vinka Matkovića – stoji pored ulaza u brodogradilište. U gesti solidarnosti, umjetnica Vlatka Horvat organizira performans u formi bdjenja.


Ona će se u toj akciji pridružiti figuri kipa i, stojeći pored njega, držati neku drugu stvar vrijednu čuvanja ili brige. Horvat poziva umjetnike i umjetnice, te stanovnike Rijeke da joj se pridruže pored spomenika, s nekim objektom za koji se žele pobrinuti, na kojeg žele svratiti pažnju ili kojeg žele učiniti značajnim – možda neki alat, osobni predmet ili nešto što su sami napravili.




Stvari koje će ljudi izabrati da drže pored muškarca koji drži brod mogu biti odraz nečijeg rada i ponosa u radu; mogu sadržavati neki osobni narativ; govoriti o društvenoj promjeni; ili pak svjedočiti o izgubljenim stvarima, o izgubljenim životima, o sjećanjima koja ustraju ili o nadama u budućnost. To mogu biti stvari od osobne važnosti ili pak metaforički objekti koji na neki način predstavljaju ili upućuju na nešto na što osoba koja ih je izabrala želi skrenuti pažnju.


Namjera performansa je okupiti se u tihoj akciji pored ceste i stajati tamo s nečim od osobne ili društvene važnosti. »Koji dođu i stoje« svjedoče upornosti, ustrajnosti i odbijanju da se odustane, kroz budnost u sjeni spomenika, koja je krhkih, ljudskih proporcija. Čin držanja izabranog predmeta tako postaje simbolički čin nepuštanja – neke fizičke stvari, ideje koju ona utjelovljuje, ili osjećaja kojeg evocira – tiho priznanje stvarima koje opstaju, bilo u materijalnoj formi, u sjećanju ili u duhu – piše u najavi performansa.


Bijenale industrijske umjetnosti »Na leđima palih divova« traje od 20. srpnja do 28. listopada, a počinje trodnevnim otvorenjem u četvrtak 19. srpnja u Vodnjanu, 20. srpnja u Puli, Raši i Labinu te 21. srpnja u MMSU-u Rijeka. Otvorenju će prisustvovati gotovo svih 27 umjetnika, među kojima je veliki broj onih koji su radili nove produkcije posebno za Bijenale. Program otvorenja u pet istarsko-kvarnerskih gradova prilika je da se u prisutnosti umjetnika, te uz brojne performanse, stručna vodstva i nastupe u potpunosti doživi i pronikne u program manifestacije i kustosku namjeru.