Festival filma u Veneciji

MOSTRA Uz filmove “First Man”, “The Mountain”, “Roma” i “The Favourite”

Dragan Rubeša

Scena iz filma »First Man«

Scena iz filma »First Man«

Iako se Cuaronova »Roma«, čiji naziv krije rezidencijalnu četvrt Mexico Cityja bavi društvenim klasama, one nisu u vječnom konfliktu, već u slozi. Jednu inkarnira žena dobrostojećeg liječnika, a druga je njena siromašna sluškinja. Ovo je Cuaron kakva najviše volimo



Nakon što ga je odveo na Griffithov opservatorij u Los Angelesu i prekrio ga zvjezdanom prašinom (šifra: »La La Land«), Damien Chazelle je sada odveo Ryana Goslinga u svemir. Zvijezde sada zamjenjuje Mjesec, a astronomiju mjuzikla zamjenjuje astronautika biopica. Riječ je o Chazelleovu najnovijem filmu »First Man« koji je otvorio ovogodišnje 75. izdanje venecijanske Mostre.


Gosling u filmu portretira legendarnog astronauta Neila Armstronga kao sveameričkog heroja. Prema autoru, postoje dva načina na koje promatramo heroja. Jedan je taj da ga promatramo s distance, kao što gledamo povijesne spomenike. Drugi je taj da njegova herojska djela promatramo njegovim očima. Chazelle odabire potonji.


Već na samom početku filma, autor nas je ugurao s Armstrongom u simulacijsku kabinu, zajedno s njegovim pokusnim pilotima, dok jezde stratosferom u metalnim prototipovima. Njihovo je drugarstvo u isti mah uzvišeno i nepokolebljivo.




U obitelji, on pokušava zadržati smirenu logiku koja ga kao astronauta održava na životu. Ali ta šutnja odrazit će se na njegov brak. Kad ga NASA pozove da zajedno s Buzzom Aldrinom (Corey Stoll) i Mikeom Collinsom (Lukas Hass) krene u svemirsku misiju Apollo 11, njen efekt ima dvije opcije – ultimativnu slavu ili ultimativno žrtvovanje. Pritom se Chazelleova kamera pokušava što više približiti njihovim licima u seriji energičnih krupnih planova, koristeći prirodno osvjetljenje. Jer, za Chazellea, hrabrost je spoj epa, veličanstvenosti i istinititosti.


Savršena sinergija


Za razliku od Chazellea, sumanuti američki sineast Rick Alverson, poznat i kao frontmen benda Spokane, daleko je prizemniji, obitavajući rubne dijelove holivudske stratosfere. Zato ga je prigrlio Locarno, gdje su njegovi izvrsni ali krajnje iščašeni i radikalni recentni komadi (»Entertainment«, »The Comedy«) imali europsku premijeru, promovirajući ga u jedno od najintrigantnijih imena u amerindie orbiti. Iako su naši distributeri ostali na njih posve nezainteresirani. To se zasiguno neće dogoditi s njegovim najnovijim filmom »The Mountain« prikazanim u konkurenciji, u kojem je po prvi put angažirao razvikanija glumačka imena.


Ambijentiran u američkim pedesetima, film prati sudbinu introvertiranog momka (Tye Sheridan), koji se bavi održavanjem klizališta na kojem njegov otac (cameo uloga Uda Kiera) vodi školu umjetničkog klizanja. Nakon očeve smrti, združuje se s psihijatrom (Jeff Goldblum), poznatim po atipičnom pristupu lobotomiji, koristeći igle zabodene u oči. Psihijatar ga zapošljava kao fotografa u njegovu sanatoriju lociranom duboko u šumama kalifornijske planine Shasta na granici s Oregonom. A svojim vintage polaroidom ovjekovječit će jednu od njegovih pacijentica (Hannah Gross), kći karizmatičnog lidera New Age pokreta (Denis Lavant), u koju se zajubljuje. Iako Goldblumov lik priziva Alversonova grotesknog stand-up komičara Gregga Turkingtona, pravi »entertainer« je upravo Lavant, koji je s autorom kreirao savršenu sinergiju. Ona će kulminirati u njegovu sumantom performansu, koji priziva njegove teatralne afektacije i nervoze iz »Svetih motora«.


Produkcija Netflixa


Iako u najnovijem komadu Alfonsa Cuarona »Roma«, snimljenom u raskošnom crno-bijelom digitalnom Cinemascopeu, osluškujemo zujanje filmskog projektora, a kinodovrana je transformirana u ultimativni hram u kojem klinci gledaju sci-fi »Marooned«, a parovi se ljube u zadnjem redu partera tijekom projekcije ratne komedije s Louisom de Funesom, film neće ići u kinodistribuciju jer je snimljen s produkcijskim pečatom sveprisutnog Netflixa. Iako se »Roma«, čiji naziv krije rezidencijalnu četvrt Mexico Cityja bavi društvenim klasama, one nisu u vječnom konfliktu, već u slozi. Jednu inkarnira žena dobrostojećeg liječnika, a druga je njena siromašna sluškinja.


Prva će izgubiti dečka, koji joj je gol prezentirao svoje japanske borilačke vještine. A druga će izgubiti muža, nakon što sazna da nije odlazio na kongrese u Ottawu, već na ljubavne izlete u Acapulco. Imamo tu i studentske nemire koji prizivaju masakr u Corpus Christiju ’71, ali i seminalnu plažu koja za razliku od Cuaronova »Y tu mama tambien« sada simbolizira život i spašenje. Ovo je Cuaron kakva najviše volimo, nakon što se barem na trenutak odvojio od serije solidnih holivudskih komada, od »Harryja Pottera« do »Gravityja«. Možda bi trebao češće snimati u rodnom Meksiku, jer se tamo najbolje snalazi.


Estetika »Crne guje«


Za razliku od Cuarona, Grk Yorgos Lanthimos i dalje ostaje na Otoku. Njegov najnoviji film »The Favourite« označio je autorov snažni iskorak u zonu kostimiranih povijesnih komada. Ambijentirana u 18. stoljeću, autorova priča fokusirana je na dvorsku damu Lady Sarah (Rachel Weisz) i ambicioznu sluškinju (Emma Stone), koje se bore za naklonost kraljice Ane, posljednje vladarice iz loze Stuartovih. Iako se prva nalazi u naizgled boljoj poziciji jer zadovoljava kraljičine lezbijske strasti i rješava njene političke probleme, potonja drži svoj špijunski adut u rukavu. Kako to obično biva s Lanthimosom, autor na trenutke znade biti nepodnošljivo iritantan. Ali najbolji je kad se fino i posve neočekivano poigrava s estetikom »Crne guje«.