Knjiga Mareka Šindelke

‘ZAMOR MATERIJALA’: Mračna slika današnje suvremene civilizacije

Marinko Krmpotić

Marek Šindelka napisao je aktualan roman o izbjegličkoj krizi / Foto  MAREKSINDELKA.COM

Marek Šindelka napisao je aktualan roman o izbjegličkoj krizi / Foto MAREKSINDELKA.COM

Da bi na književni način obradio problem koji muči veliki dio Europe, Šindelka je osmislio priču o dvoje sirijske braće koja su na svom putu prema neimenovanom gradu na sjeveru Europe nesretnim slučajem razdvojeni



ZAGREB »Zamor materijala« je proza kojom sam odlučio reagirati na situaciju u Češkoj koja je bila rezultat tzv. izbjegličke krize iz 2015. godine. U Češku je svekupno pristiglo 12 (!) izbjeglica, no moj je narod unatoč tom malom broju poludio. Ljudi su se počeli pripremati za smak svijeta, počele su nicati nove ultradesničarske stranke koje su parazitirale na strahu građana, a taj su strah same stvarale i hranile. Ta situacija traje i danas. Prijelomni trenutak za mene je bio kad su na austrijskoj granici pronašli kamion-hladnjaču u kojem se ugušio 71 imigrant, uključujući i nekoliko djece. Moja kći tada je imala osam mjeseci i sve me je to neočekivano snažno pogodilo. Osjetio sam da je nužno o tome pisati«, rekao je Marek Šindelka sudjelujući prošle godine u Hrvatskoj na književnom festivalu Galovićeve jeseni.



Šindelka se potrudio opisati i motive koji su braću, kao i milijune ljudi iz tog dijela svijeta, natjerali prema Europi. Ratne opasnosti i glad tjeraju Amira da nakon pogibije roditelja s mlađim bratom krene što dalje od svakodnevnih bombardiranja i smrti, a kroz dramatičnu epizodu u kojoj je glavni lik Palestinac koji živi u Siriji prisiljen prodati dio svog tijela da bi omogućio život svojoj obitelji, prikazana je razarajuća količina siromaštva i neimaštine. Naravno, za najveće dio tih muka kriv je Zapad koji je odlično i ironično oslikan u likovima »turista avanturista« koji na poprište ratnih zbivanja u Siriju dolaze s kamerom kako bi se kasnije prijateljima hvalili snimkama i fotografijama užasa.





Roman »Zamor materijala« stekao je status jedne od ponajboljih europskih knjiga vezanih uz problematiku imigranata. Da bi na književni način obradio problem koji posljednjih nekoliko godina muči veliki dio Europe, Šindelka je osmislio priču o dvoje sirijske braće koja su na svom putu prema neimenovanom gradu na sjeveru Europe nesretnim slučajem razdvojeni.


Amir je u dvadesetima i osjeća moralnu odgovornost prema desetak godina mlađem bratu te nakon razdvajanja, uz stalne pokušaje napredovanja prema sjeveru, nastoji stupiti u kontakt s bratom, a njegov neimenovani brat trudi se, izbjegavajući ljude na području kojim putuje, doprijeti što dalje i doći do grada čije ime je zapisano na ceduljici koju stalno ima uz sebe.


Sirijska braćaPokušaji braće da dosegnu do sjevera opisani su kroz pojedinosti koje svjedoče kako je Šindelka istraživo načine švercanja ljudi preko granica i prenio ih literarno vrlo vjerno opisujući, primjerice, načine na koje se te nesretne ljude, posebno djecu, smješta u sjedala automobila ili prostore za motore automobila, a opisao je i muke koje prolaze u kontaktu s policijom, odnosno neprijateljski raspoloženom sredinom pri čemu je posebno dojmljiva i mučna epizoda napada skinheadsa na Amira i negova suputnika Palestinca.


Za sirijsku braću to što vide i doživljavaju u Europi pakao je koji su zamijenili onim domaćim paklom rata. Umjesto žuđenog mira i normalnog života, mladi Sirijci nailaze na mržnju i agresivnost, a uz sve to i okolina kojom se kreću djeluje im poput nekog monstruoznog košmara, mračnog SF filma u kojem za likove nema puta ka boljoj budućnosti.


Psihološki roman»Europa, to su koridori, nadvožnjaci, skladišta, a prije svega ograde«, konstatira dječak, sublimirajući nakon nekoliko dana lutanja svoja iskustva prema »raju« u koji je pobjegao iz sirijskog pakla.


Njegovu i priču njegova brata Amira Šindelka je ispričao gotovo pa bez dijaloga, s prevladavajućim okretanjem prema klasičnom opisu pri čemu se vrlo uspješno uživljava čas u lik Amira, čas u lik njegova brata kojeg jednostavno naziva dječak.


Iako je u prvom planu kretanje i akcija, ovo je prije svega ipak psihološki roman u čijem su središtu progonjeni i neželjeni, pa je roman u svojoj srži sjajan okvir za studiju o izgubljenosti, očaju, osamljenosti, tjeskobi i pokušaju da se pošto-poto preživi u potpuno nesklonim uvjetima i prilikama, bilo da je riječ o prirodi ili isto tako negostoljubivom društvu.


Nedvojbeno, »Zamor materijala« mračna je slika današnjice suvremene civilizacije, kako one iz koje Amir i dječak bježe, tako i one u kojoj nastoje naći spas.