Literarne tajne i laži

Hakiranje establišmenta: Kako je JT LeRoy ušao u prvu ligu američkih književnika

Dragan Rubeša



JT LeRoy svojim je prvim romanom, koji je napisao kao devetnaestogodišnjak, na velika vrata ušao u prvu ligu američkih pisaca – ovim riječima najavio je Hena com hrvatski prijevod LeRoyeva romana »Sarah«.


Knjiga je prevedena 2001. i tada nismo ni slutili da je riječ o majstorski izvedenoj prevari. Jer, androgini literarni wunderkind JT LeRoy u stvari je transneutralna Savannah Knoop, šogorica spisateljice Laure Albert, koja joj je platila da bude njen teen avatar, skriven iza perike i ogromnih sunčanih naočala. Zato Knoop preferira da joj se novinari u intervjuima obraćaju u neutralnim kategorijama they/them (oni/njih). Transrodnost očito ne poznaje granice i ni sami ne znamo gdje će nas odvesti njene rodne varijacije. Jer, slučaj LeRoy kao da priziva jednu od priča najnovijeg Herzogova filma »Family Romance LLC« o stvarnoj tokijskoj agenciji koja iznajmljuje ljudske zamjene.


Iako iza čitavog opusa koji se pripisivao JT LeRoyu stoji Laura Albert kao njegova stvarna autorica, to nije klasična priča o jednom pseudonimu, koliko god je Albert u medijima tretirala LeRoya kao svoj »respirator« bez kojeg bi njen život praktički bio nemoguć. Knoop/LeRoy prometnuli su se u ultimativni hajp (koristimo neutralnu verziju koliko god to u tekstu zazvučalo gramatički nespretno i pogrešno). Dizajnirali su modnu kolekciju Tinc koja je postala »it« stvar njujorškog Tjedna mode. Carrie Fisher ih je pozivala na soareje. Shirley Manson (šifra: »Garbage«) posvetila im je song. Madonna ih je pokušala preobratiti na kabalu. Bili su u intimnoj vezi s Asiom Argento koja je prema njihovu romanu snimila film »The Heart Is Deceiteful Above All Things«. Prometnuli su se u najveće literarne senzacije na planetu Hipsteriji.


Girl Boy Girl




Njihova slava nije trajala warholovskih petnaest minuta, već punih šest godina, iako je njihov način prerušavanja bio blizak papi Pop Arta, koji je također imao svoje avatare. Ni biografija pankerice Laure Albert nije ništa manje izazovna. Radila je na vrućoj liniji i započela karijeru u miljeu porno literature, iako se nikad nije bavila teen prostitucijom i živjela na ulicama Frisca. No čitav taj manipulativni Knoop/LeRoy scenarij bio je osmišljen kao autoričin pokušaj »hakiranja« literarnog establišmenta. Zato je angažirala Knoop da tulumare umjesto nje, potpisuju i čitaju njene knjige, putuju svijetom, poziraju s Asiom ispred kamere Juergena Tellera, te odlaze na poslovne večere s holivudskim radateljima koji su u njihovu ekscentričnom životu otkrili nahajpanu filmsku temu. I sami su se muvali filmskim setom, govoreći redateljima kako da snime određenu scenu.


Gdje god bi se pojavili, Albert je bila s njima. I ona je imala svoju medijsku masku, predstavljajući se kao LeRoyev prijatelj »Speedy«. Ali isto tako je bila svjesna da će jednog dana biti raskrinkana, što je na neki način i bio cilj njene igre. Spisateljicu je tužila produkcijska kuća Antidote International Films Inc. kojoj je Albert prodala prava za filmsku autobiografiju, za koju se naknadno ispostavilo da je fiktivna. I sama Albert priznala je 2006. pravu istinu u razgovoru za Paris Review. A dvije godine kasnije Savannah Knoop piše memoar »Girl Boy Girl: How I Became JT LeRoy« u kojem je opisan njihov šestogodišnji život spisateljičina avatara. Albert je bila zgrožena (»Ako netko fingira pisca, to ne znači da je pisac«). »Znate, JT LeRoy ne postoji. Ali on živi. To je jedan znameniti povjesničar filma jednom rekao za Bugs Bunnyja«, kazat će Albert.


Imitacija života


I kad smo već mislili da je sve te literarne tajne i laži prekrio pepeo vremena, Jeff Fuerzeig snima doks »Author: The JT LeRoy Story« u kojem nismo saznali ništa novo. A ovih dana dogodila se i američka distribucija novog komada Justina Kellyja (šifra: »Jeremiah Terminator LeRoy«) u kojem naivnog Knoopa/LeRoya portretira Kristen Stewart, dok Lauru Albert glumi Laura Dern kao inkarnaciju ranjenog narcizma. A Diane Kruger je Ava, alter ego Asie Argento. Jer, film je to o imitacijama života, čiji su akteri pokušavali lažima učiniti vlastite živote atraktivnijima. Zato se Albert najčešće referira na Knoop kao na »tijelo« koje je ona stvorila i modelirala prema svojim željama. A Stewart kroz njen portret kanalizira vlastite kafeinske neuroze i anksiozne tikove koji su postali zaštitni znak njene medijske pojavnosti.»Što ako se jednog jutra probudiš i želiš biti netko drugi?«, kazat će Albert svom avataru. I doista, Kellyjev film govori o tom »drugom« (»Ako mene pitate, rod je mit«, kazat će Stewart u jednom razgovoru). Zato je to film koji opsesivno minira politiku identiteta, ali i film o krizama identiteta, svjestan vlastita metatekstualnog diskursa.

Film o tome kako se nečija fantazija pretvara u kult. Možda bi slučaj LeRoy bio tek još jedna prolazna tabloidna senzacija, da Albert nije svojim romanima zaludila sve te ready-made »celebe«. Jer, tamo gdje »Author« citira Fellinija, »JT LeRoy« citira Wildea.