Koprodukcijski projekt

TRAFIK sprema Weltschmerz, predstavu inspiriranu Ekatarinom Velikom

Kim Cuculić

Predstava radnog naslova »Weltschmertz« nastaje kao koprodukcija s Riječkim ljetnim noćima i Hrvatskom dramom riječkog kazališta, praizvedbu će imati na ljeto u »Benčiću«, a propituje ideju scene u različitim varijacijama



RIJEKA » Riječki teatar TRAFIK počeo je s probama za novi projekt čiji je radni naslov »Weltschmertz«. U prijevodu s njemačkog to je »svjetska bol« – izraz koji je prvi uveo njemački pisac Jean Paul, a dovodi se u vezu s romantičarima krajem 18. i početkom 19. stoljeća. Riječ je o sentimentalnom osjećanju cijele jedne generacije, što je bila njihova reakcija i izraz bespomoćnosti pred zlom, nepravdom i besmislenošću koji su, kako im se činilo, obilježavali svijet u kojem žive.


   No, inspiracija za TRAFIK-ovu predstavu je kultna beogradska grupa »Ekatarina Velika«, koja u pjesmi »Radostan dan« ima stih »Ti si volela moj Weltschmertz«. Idejni autor projekta je Žak Valenta, a predstava nastaje u koprodukciji TRAFIK-a, Riječkih ljetnih noći i Hrvatske drame HNK-a Ivana pl. Zajca. Praizvedba je predviđena na Riječkim ljetnim noćima 2015. u prostoru bivše tvornice »Rikard Benčić«.


Izvođačka pravila


Koautori i izvođači su Alen Liverić, Nika Mišković, Iva Nerina Sibila, Maja Katić, Ivana Kalc, Mila Čuljak i Nikola Orešković, a u autorskoj su ekipi i dramaturginja Jelena Kovačić, glazbenik Josip Maršić, scenografkinja Lara Badurina, kostimografkinja Manuela Paladin Šabanović te oblikovatelj svjetla Dalibor Fugošić. Prema riječima redatelja i koreografa Žaka Valente, ova se predstava na neki način nadovezuje na prethodni TRAFIK-ov projekt »»15 minuta TRAFIK-a«:




   – U tom projektu bavili smo se pitanjem što je TRAFIK nama i što smo mi TRAFIK-u, pozivajući se na warholovskih »petnaest minuta slave«. Sad krećemo od suprotnog razmišljanja, postavljajući pitanje da li prave stvari zapravo imaju vječnu slavu. U predstavi radnog naslova »Weltschmertz« propitujemo ideju scene u različitim varijacijama – plesna scena, kazališna i glazbena scena, riječka i beogradska scena…


   Kao prostor izvedbe namjerno je odabran »Benčić«, koji je mjesto uz koje se ne veže mainstream, već ima neka svoja pravila. Tako i svaki pripadnik scene igra prema vlastitim pravilima i uvijek se želi razlikovati od mainstreama – kaže Valenta.


Nadnacionalni r’n’r


A zašto EKV? Žak Valenta objašnjava da je riječ o bendu koji na neki način personificira cijelo razdoblje tranzicije.


   – Svojim pjesmama »Ekatarina Velika« proročanski je govorila o ljudima, emocijama i svijetu uopće. Kroz svoje stihove »Ekatarina« je predvidjela vlastitu sudbinu, ali i sudbinu cijele regije. Riječ je o grupi koja je nadilazila granice. Premda današnje generacije EKV vežu uz prošlost i ideju jugoslavenstva, »Ekatarina Velika« je mnogo više od toga. Ona je primjer toga da je rock’n’roll u vrijeme nacionalizma u 1990-im godinama bio nadnacionalan – ističe Žak Valenta.


   Osim glazbe EKV-a, predstava obuhvaća i širi glazbeni dijapazon, oslanjajući se na poetiku scene s kraja 1980-ih i početka 1990-ih. Projekt je trenutačno u prvoj fazi, druga faza slijedi u ožujku sljedeće godine, a treća u lipnju 2015. Otvorena proba za sve zainteresirane bit će održana ovog četvrtka, 18. prosinca, u 14 sati u dvorani Filodrammatice.