Uzbudljiva interpretacija

“Aida” u 3D: Verdijeva opera iz veronske Arene prenesena u dvoranu Cinestara

Svjetlana Hribar

Iako su bili angažirani ponajbolji pjevači, publiku je najviše oduševila upravo Aida – kineska sopranistica Hui He koja je 2008. godine i riječku publiku ganula do suza pjevajući »Madamme Butterfly« 



RIJEKA » U povodu 90-te sezone opernog festivala u veronskoj Areni, snimljena je lani po ljeti izvedba Verdijeve »Aide« – prvi put u 3D tehnologiji – s najveće pozornice pod vedrim nebom na svijetu. Izvedbom je dirigirao Daniel Oren, uz pomno odabranu međunarodnu solističku podjelu, uz veliki zborski i baletni korpus i brojne statiste, u režiji legendarnog Gianfranca de Bosija. Ova je predstava podsjetnik na povijesnu izvedbu »Aide« iz 1913. godine, kada je prije stotinu godina – u gotovo identičnoj scenografiji – održana prva operna predstava u veronskoj Areni. 


   U predstavi grandiozne scenografije i raskošnih kostima Amneris je pjevala mađarska mezzosopranistica Andrea Ulbrich, Radamesa poznati talijanski tenor Marco Berti, Amonasra moćni talijanski bariton Ambrogio Maestri, a naslovnu ulogu – Aidu – kineska sopranistica Hui He. 


  Zvijezde današnjice


O tome kako je izgledala golema scenografija postavljena u Areni, s koliko pažnje su bojom uklopljeni kostimi mnogoljudnog ansabla i solista u zemljane tonove predstave, o baletnim prizorima koji su plijenili ljepotom i virtuozitetom izvedbe – ne treba govoriti jer to se može samo vidjeti. Uzbudljivo je (makar i putem snimke) naći se u toj masi gledatelja, da ne govorim o zvučnoj slici predstave koja je sasvim sigurno bolja u kinodvorani nego u Areni. 




   S druge strane, takva vizura iz blizine ima i svoje mane – solisti su snažno našminkani tako da im i oni iz najudaljenijih redova gledališta razaznaju oči, što je pomalo groteskno za filmskog gledatelja, koji odmah vidi i dob protagonista, koja nije uvijek u skladu s likovima koje igraju. 


   No, operne se podjele slažu prema kvaliteti glasova. Ova koju je predvodio Daniel Oren – ugledni dirigent kojeg je otkrio Leonard Bernstein, koji je bio aisistent Herberta von Karajana, a izgradio je međunarodnu karijeru u brojnim opernim kućama, uključujući i najveće talijanske pozornice – angažirala je najbolje pjevače današnjice. Svatko od njih nosio je te večeri odgovornost povijesne izvedbe, izravnog prijenosa na jednom od kanala talijanske TV i prve 3D snimke, što je sigurno pojačalo intenzitet njihova angažmana. Tako bih rekla da se Amneris potrošila prije kraja, kad joj je Verdi namijenio najosjetljivije djelove role; Amonasro je osvojio simpatije gledatelja jer je snažno vladao i glasom i pozornicom; Radames je plijenio ljepotom glasa, ali ne i izrazom, a najviše je oduševila Aida koju je s toliko suptilnosti, ali i snage, donijela Hui He. 


   Ljubitelji opere sjetit će se da je ova sopranistica 2008. godine, pod dirigentskim vodstvom Ivana Repušića, pjevala dvije izvedbe »Madamme Butterfly« u Rijeci i da je svojom interpretacijom do suza ganula publiku! Njen raskošni glas posjeduje nesvakidašnju toplinu, nezaboravna su prekrasna piana koja postepeno zadobijaju zvučnu dimenziju od koje se slušatelj mora naježiti, pa je i arija na Nilu u veronskoj »Aidi« sigurno bila jedan od vrhunaca ove predstave!   

Impresivna karijera


Hui He je rođena u Kini, 2000-te godine osvojila je drugu nagradu na natjecanju »Placido Domingo Operalia« u Los Angelesu, a dvije godine kasnije prvu nagradu na natjecanju u Bussetu. Tada je počela njena svjetska karijera, ali je ona ostala jednom od najomiljenijih opernih pjevačica u svojoj domovini gdje redovito nastupa. 


   Danas je smatraju jednom od ponajboljih interpretkinja Puccinija i Verdija. Bila je Tosca 2006 godine u milanskoj Scali, kada je predstavom dirigirao Lorin Maazel; Aidu je pjevala u velikoj produkciji Boba Wilsona 2009. godine u Rimu, i tada pod ravnanjem Daniela Orena. Pod njegovim je dirigentskim vodstvom debitirala i u Tel Avivu kao Tosca, a s velikim je uspjehom pjevala Ameliju u »Krabuljnom plesu« i Liu u »Turandot«. 


   Možda najviše uspjeha imala je u ulozi Madama Butterfly, koju je pjevala u brojnim talijanskim, austrijskim, njemačkim i inim produkcijama. Od 2003. godine, kada je o njenoj izvedbi ove teške ali tako omiljene uloge snimljen dokumentarni film na Puccinijevom festivalu u Torre del Lago, koji su potom vidjeli gledatelji satelitskih kanala France 5, Mezzo, CNC, Arte i brojnih drugih, Hui He je pjevačica o koju se otimaju operne kuće. Svaka kritika hvali njenu uzbudljivu interpretaciju ove uloge, sjajnu tehniku, glas kojim vlada do najsitnijih detalja… i dakako emociju, koja svaku scensku tragediju pretvara u stvarnost, ostavljajući publiku bez daha. 


   Imali smo sreću da smo u Rijeci prisustvovali jednoj njenoj interpretaciji uživo.