UMJETNOST KAO SUDBINA

Virtualni muzej nestalog grada: Venuccijeva izložba otvorena u PPMHP-u

Kim Cuculić

Foto M. Gracin

Foto M. Gracin



RIJEKA Izložba »Umjetnost kao sudbina« Romola Venuccija otvorena je večeras u Pomorskom i povijesnom muzeju Hrvatskog primorja, privukavši brojne Riječane. Kako je istaknula ravnateljica Muzeja Nikolina Radić Štivić, sada se prvi put predstavljaju sva djela iz Zbirke »Romolo Venucci« PPMHP-a. Riječ je o 80 ulja na platnu, akvarela, crteža i pastela, koji kroz tematske cjeline »Stari grad«, »Brodovi u luci« i »Platane« dokumentiraju i ilustriraju nekadašnji izgled Rijeke. Izložene su i dvije skulpture: futuristička »Forza della volonta« i »Maska«, te jedna od rijetko sačuvanih skica za fresku – akvarel »Aneksija Rijeke Italiji«. Autor skice najvjerojatnije je Romolo Venucci, no neki spominju i Ladislaoa de Gaussa, što je nedoumica koju bi mogli riješiti budući istraživači. Jedan od likova na skici je i Gabriele D’Annunzio.



Autorica izložbe Margita Cvijetinović podsjetila je da je sustavno prikupljanje Venuccijevih djela počelo nakon njegove samostalne izložbe »Riječki Stari grad u očima slikara«, organizirane u Pomorskom i povijesnom muzeju 1971. godine, kad je autor donirao Muzeju svoja tri rada. Fundus se sljedećih godina povećavao otkupom, a najveći dio djela dospio je u Zbirku donacijom Venuccijeve udovice Margarete 1981. godine. Budući da se osim u Pomorskom i povijesnom muzeju Venuccijeva djela nalaze i u Muzeju moderne i suvremene umjetnosti, Muzeju grada Rijeke te u mnogim privatnim zbirkama u Hrvatskoj i inozemstvu, pojavila se inicijativa da se djela Romola Venuccija objedine u jednom prostoru. Prilika za to je Rijeka – Europska prijestolnica kulture 2020.


Iako je Romolo Venucci svoja najmarkantnija umjetnička ostvarenja napravio u međuratnom razdoblju (1929. – 1939.), Riječanima je najbliži po prikazima voljene Rijeke.– Minuciozno bilježeći svaki kamen, svaku voltu, na svojim je slikama »konzervirao« sjećanje na grad kojeg više nema. Njegove su slike virtualni muzej nestalog grada, čijim ulicama hodaju neki novi ljudi.


Naša je obveza sačuvati taj grad za naraštaje koji dolaze i učiniti dostupnom neizmjernu likovnu, povijesnu i emotivnu ostavštinu Romola Venuccija onima kojima je i namijenjena, njegovim sugrađanima – Riječanima – naglasila je Margita Cvijetinović.Na otvorenju izložbe govorila je i Daina Glavočić, vrsna poznavateljica Venuccijeva opusa, koja je kazala da danas u Rijeci nema stalno izloženih Venuccijevih slika niti riječi o njemu.– Unatoč tome on je među Riječanima još uvijek vrlo »živ«, a svojim djelima evocira sjećanja na Rijeku kojoj je uvijek ostao vjeran. Venucci je ostao u Rijeci i kad su je drugi napuštali. On je i primjer riječke multikulturalne sredine koja je iznjedrila ljude poput njega. Bio je pravi Fiuman i djelovao je u talijanskoj zajednici. Ostavio je Rijeci velika djela. Njegovi radovi nalaze se i u Kapucinskoj crkvi te crkvi na Kozali. Venuccijev grandiozni opus ipak je ostao nekako »nevidljiv«, premda je riječ o riječkom najplodnijem slikaru 20. stoljeća – zaključila je Glavočić, pridruživši se inicijativi da se Venuccijev opus objedini na jednom mjestu.Izložba se može razgledati do 14. rujna.