Konceptualna izložba

Uz izložbu Željka Kranjčevića Wintera “Sve je dogovoreno” u bakarskoj galeriji Paulić

Svjetlana Hribar

  Odnosom sustava i pojedinca, čime  se Željko Kranjčević Winter bavi zadnjih nekoliko godina, vizualno se dočarava  bezizlazan položaj čovjeka u današnjem društvu, pri čemu svi dogovori na poguban način djeluju na njega, ne primjećujući ga...



BAKAR U galeriji-ateljeu Paulić u Bakru u tijeku je konceptualna izložba Željka Kranjčevića Wintera. Pod naslovom »Sve je dogovoreno« središnjim prostorom galerije dominira skulptura od široke žilet-žice. Oštro, opasno metalno tkivo u prvotnoj je ideji trebalo biti ispresijecano/povezano ljudskim rukama koje se rukuju, ali su, u konačnici, od tih ruku ostale samo industrijske, bijele radne rukavice, ispunjene pur-pjenom… Pile i artificijelni udovi…


Ova je skulptura nastavak umjetničkog razmišljanja o odnosu sustava i pojedinca, čime se Željko Kranjčević Winter bavi zadnjih nekoliko godina, vizualno dočaravajući bezizlazan položaj čovjeka u današnjem društvu. Svi dogovori na poguban način djeluju na čovjeka, ne primjećujući ga…


Duž stubišta kojim se uzlazi na gornji kat galerije postavljene su velike fotografije Winterovih ranijih radova, iščašene iz kitnjastih, zlatnih okvira…




Život ne mora biti uokviren da bi funkcionirao, poruka je umjetnika, ali radovi koje fotografije predstavljaju – »Kolo sreće«, »U ili na«, »Headfuckers«, »Samo diši« – ukazuju da je okvir neizbježan: »Kad god pomisliš da si izvan okvira, Oni ti slože novi«…


A katalog izložbe donosi umjetnikovu misao, koja fizički uokviruje tekst japanskog filozofa Nishide Kitara o slobodi volje iz »Rasprave o dobru«. Misao je ostavljena bez interpunkcije, jer baš takva je moćna: »Sjediš i pušiš mučnina te hvata a ljude što prolaze s pogledom čudnim ne razumiješ što govore kroz dim cigarete nazireš kavez i ne znaš jesi li u njega stavljen ili ga stvaraš sam ne usuđuješ se udariti ga da ne bi shvatio da je prejak za tebe zato i dalje sjediš i pušiš nasmiješen gledaš u blistave daljine kažeš to je iluzija u dimu cigarete i svi te odjednom razumiju i svi ti se smiješe i sjedaju kraj tebe u kavez.«


No da ne biste pomislili da Winter osobno pristaje na kavez, posljednji rad u nizu odaje njegovu buntovnu prirodu: u povodu retrospektive Brace Dimitrijevića i koncerta Pankrta, Winter – u majici Riječkog Novog vala – komentira ploču na kojoj piše: »Ovo bi moglo biti mjesto od povijesne važnosti«. Tu sam, radim i nitko mi ne može oduzeti pravo da se izrazim! Ovo je po meni povijesno mjesto! – kaže Winter, o čijoj je konceptualnoj izložbi Damir Jevtić snimio i film.