Izložba Parkour

Umjetnička gerila osvaja javni prostor

Maja Hrgović

Snimio Nenad REBERŠAK

Snimio Nenad REBERŠAK

Izloženi su radovi Ante Babaje, Nemanje Cvijanovića, Igora Eškinje, Igora Grubića, Grupe šestorice autora, Vlatke Horvat, Luize Margan, Ferhata Özgüra i Neše Paripovića



Pitanje granica jedna je od temeljnih ideja koje propituju umjetnici okupljeni na skupnoj izložbi »Parkour«, otvorenoj u Galeriji Forum – granica između društvenih tektonskih ploča na čijim spojevima eruptiraju promjene čije posljedice osjećaju svi; granica urbanih teritorija, granica mogućnosti, granica između pokušaja i podbačaja. Izloženi radovi, većina njih iz područja novih medija, prožeti su dinamikom, energijom koja je naznačena naslovom.


Parkour je ekstremni urbani sport čiji poklonici strastveno osvajaju urbana područja pokretom – sport, dakle, koji traži agilni fizički angažman, vještinu i spremnost da se riskira. Kustosica Branka Benčić parkour »čita« kao urbanu performativnu praksu, i baš je na tom tragu odabrala umjetnike koji u svoje radove ugrađuju taj performativni moment.

Izloženi su tako radovi Ante Babaje, Nemanje Cvijanovića, Igora Eškinje, Igora Grubića, Grupe šestorice autora, Vlatke Horvat, Luize Margan, Ferhata Özgüra i Neše Paripovića.


– Izložba istražuje različite umjetničke, kulturne i društvene prakse koje na različite načine »koriste«, angažiraju i prisvajaju javni prostor – ističe Branka Benčić, napominjući kako je jedna od bitnih stvari i pitanje odnosa prema povijesnim praksama konceptualne umjetnosti, performansa, javnog prostora, urbanog okoliša i institucije umjetnosti.




– Izložba se razvija kao poligon u okviru kojeg se istražuju poetske i političke mogućnosti, fizičke i konceptualne prepreke, prilagođavajući se mentalnim i emocionalnim preprekama kao i fizičkim barijerama, u interakciji (urbanog) okoliša, izazova korištenja i značenja urbanih prostora, gradskog života i odnosa prema tijelu, ističe Benčić.


Osim što je na izložbi sve puno pokreta – skakači premošćuju sulude jazove između socijalistički sivih zgrada, a neki kao da skaču u bezdan – drugi je zajednički nazivnik ovim radovima očaranost ulicom i posvemašnja sloboda. Pokretom se slavi neovisnost umjetnosti od institucija. Neki radovi okrenuti su »prema unutra« – umjetnici dokumentiraju vlastiti proces stvaranja.Kao što to čini i sport s kojim izložba dijeli ime, ovi radovi tretiraju svijet kao neku vrstu igrališta. Zato su vedrina i skoro djetinji polet dojmovi s kojima posjetitelj izlazi iz galerije.

Izložba »Parkour« ostaje otvorena do 30. studenoga