Fotografije Sandro ĐUKIĆ, »BodyScan«
Uređenje prvog kata i dijela prizemlja H-objekta, novog sjedišta muzeja, privodi se završetku. Izvođači bi ga trebali napustiti idućeg tjedna, a potom kreće preseljenje Muzeja na novu adresu, gdje bi sredinom kolovoza trebao početi i rad na postavu ove velike izložbe koja će na tisuću kvadrata predstaviti stotinjak djela umjetnika, kojem kod nas nikad dosad nije priređena tako velika izložba
Naziv velike retrospektivne izložbe Tomislava Gotovca, konceptualnog umjetnika, filmskog autora i performera, kojom će Muzej moderne i suvremene umjetnosti 15. rujna otvoriti novi prostor u bivšem industrijskom kompleksu »Rikarda Benčića« je »Anticipator kriza – Kuda idemo ne pitajte«.
Uređenje prvog kata i dijela prizemlja »H-objekta«, novog sjedišta muzeja, privodi se završetku. Izvođači bi ga trebali napustiti idućeg tjedna, a potom kreće preseljenje Muzeja na novu adresu, gdje bi sredinom kolovoza trebao početi i rad na postavu ove velike izložbe koja će na tisuću kvadrata predstaviti stotinjak djela umjetnika, kojem kod nas nikad dosad nije priređena tako velika izložba.
Za ovu prigodu postav će, osim izložbenog, obuhvatiti radne i pomoćne muzejske prostore, u kojima će kao živi eksponati biti izloženi i muzejski djelatnici, a izložba će se preliti i na ulice grada, jer će originalna Gotovčeva djela biti prezentirana i u napuštenim gradskim izlozima te javnim prostorima.
U suradnji s festivalom performansa Dopust, priprema se i performerski program s više izvođača. Umjetnici koji sudjeluju u njemu dovest će publiku do »Rikarda Benčića« i »H-objekta«, na čijem će pročelju za dobrodošlicu biti krupno ispisan jedan od znamenitih Gotovčevih iskaza – »Jebo me bog, ovo je Hrvatska«.
Duge pripreme
Izložbu će pratiti i obiman katalog s tekstovima desetak autora, a urednik mu je Miško Šuvaković, ujedno i autor koncepcije izložbe ostvarene u suradnji s Institutom Tomislav Gotovac iz Zagreba.
Tolju imponira činjenica da su Institut i nasljednici Toma Gotovca upravo riječki Muzej odabrali za realizaciju ovog velikog projekta. On se uklapa i u programski pravac »Doba moći« Europske prijestonice kulture, a osim novog života Muzeja najavit će, kako ističe ravnatelj, i otvaranje velikog gradilišta u »Benčiću«, koji bi do 2020. trebao postati veliki kvart kulture i umjetnosti.
– Sve susjedne zgrade bit će obnovljene, a nadamo se i naš drugi kat, potkrovlje i fasada. Zasad smo vrlo zadovoljni kako se stvari odvijaju i kako su izvođači odradili posao. Uložili su maksimum napora da prostor privedu izložbenoj i uredskoj funkciji, a da u njemu i dalje ostane prisutan duh nekadašnje tvornice – kaže Tolj, kojem je velika želja u novi prostor Muzeja privući i ljude koji su nekad u njemu radili, a jednako tako učiniti ga vidljivijim na široj nacionalnoj i međunarodnoj razini.
Rijeka – Tomislavgrad
Jedna od ideja je, kaže, i da se Rijeci u tom periodu promijeni ime – u Tomislavgrad.
– Kako bi svu pažnju usmjerili na izložbu, uputit ćemo službeni zahtjev za promjenom imena grada dok traje izložba. Bilo bi lijepo i kad bi gradonačelnik Vojko Obersnel promijenio vizit-kartu, na kojoj bi Rijeku zamijenio Tomislavgrad – preporučuje Tolj.
Već sada je poznato da izložba odmah nakon Rijeke odlazi u Češku, u Ustin na Labi, a zatim u Ljubljanu. Nakon toga vjerojatno će preseliti u Banja Luku, a u tijeku su i pregovori za gostovanja u Poljskoj i Beču. U iduće tri godine trebala bi, prema Toljevim riječima, biti u stalnome optjecaju.
Na izložbi koja predstavlja cjelokupno Gotovčevo stvaralaštvo, a organizirana je u nekoliko cjelina, publika će uz poznate filmove, akcije i performanse koji idu u red njegovih temeljnih ostvarenja, poput filma »Prijepodne jednog fauna«, akcije »Zagreb, volim te« ili prvog javnog striptiza u Beogradu, vidjeti i mnoštvo materijala koji još nije pokazan, a čuva se u njegovom nekadašnjem stanu u Krajiškoj 29 u Zagrebu, gdje je uredno arhivirao sve što je radio.
Između ostalog, iza sebe je ostavio i nacrt retrospektive kako ju je sam vidio, pa je i to poslužilo kao putokaz u njezinu koncipiranju. Jedna soba će tako biti uređena kao Muzej revolucije, a predstavit će niz različitih dokumenata koje je Gotovac arhivirao desetak godina, od sredine osamdestih do sredine devedesetih.
Strastveni filmofil
Tu svoju dekadu sam je nazivao »Paranoja View Art – Umjetnost paranoidnog pogleda«. Golemi arhiv obuhvaća više od tristo dokumenata i bilješki, od osobnih dokumenata i obiteljskih albuma i predmeta iz osobnih ladica do dokumentacije performansa, različitih akcija i drugih radova. Umjetnik ga je izlagao u različitim varijantama, a posljednji put i najopsežnije u New Yorku 1994. godine.
Upravo taj postav, kojim se nastoji rekreirati osobna biografija i umjetnički put autora zajedno s kontekstom vremena u kojem je stvarao, bit će rekonstruiran i na riječkoj izložbi.
Gotovac je ovaj arhiv stvarao kao rezime cijelog opusa i nazivao ga Muzejem revolucije Tomislava Gotovca, a bit će prikazan u dijelu bivšeg industrijskog pogona u kojem su nekada bile tvorničke jaslice i prostor za dojilje. U budućoj muzejskoj čitaonici bit će postavljena i rekonstrukcija njegova stana u Krajiškoj 29, gdje danas djeluje Institut Tomislav Gotovac.
Ovaj ambijet pružit će doživljaj intimnog prostora u kojem proveo većinu života, gomilajući u njemu različite predmete koje je prikupljao u akcijama čišćenja javnih prostora, reciklirao ih i stvarao nove radove od materijala pronađenih na ulici.
Tomislav Gotovac bio je i strastveni filmofil i pripovjedač i neka vrsta propovjednika koji je jako volio pričati o svojim radovima i o vremenu u kojem stvarao. Bio je i glumac sporednih likova u mainstream igranim filmovima, junak stripa, kaskader koji se izlagao rizičnim situacijama, a svoje je performanse osamdesetih godina započinjao točno u podne i izvodio ih u do trenutka policijske intervencije.
Veze s Rijekom
»Čim otvorim oči, ugledam film«, jedna je od poznatih izjava Tomislava Gotovca pa je u tom duhu, kažu kustosice, zamišljen i postav kompletne izložbe.
Tijekom trajanja izložbe, u Art-kinu Croatia održavat će se i projekcije filmova koje je Gotovac stvarao, ali i filmskih klasika koji su ga inspirirali i koje je uživao gledati.
U Palachu će u suradnji s Akademijom primijenjene umjetnosti biti pak prikazani radovi inspitirani Gotovčevim djelima, a poseban dio izložbe bit će posvećen vezama Tomislava Gotovca s Rijekom, u koju je rado dolazio, surađujući s kustosom Brankom Cerovcem i voditeljem MMC- a Palach Damirom Čargonjom Čarlijem.
Prema riječima Slavena Tolja, retrospektiva Toma Gotovca ujedno je i najava nekih budućih izložaba, jer se svake godine planira po jedna tako velika izložba bitnih autora poput Gorana Trbuljaka, Sanje Iveković ili Davida Maljkovića.
– Ni Goran Trbuljak ni Sanja Iveković nikad u Hrvatskoj nisu ozbiljnije predstavljeni, a riječ je o svjetski relevantnim autorima, kakav je i Tom Gotovac. Oni danas ulaze u prvih sto svjetskih umjetnika, koji su počeli raditi šezdestih godina, međutim kod nas su do devedesetih bili potpuno na margini. U idućim godinama nastojat ćemo ih dostojno predstaviti, a Gotovca smo izabrali za otvaranje, jer svojim opusom govori o situaciji koju živimo i jasno komunicira s publikom; ljudski, socijalno i politički – zaključuje Tolj.