Izložba

Malkovich, Malkovich, Malkovich: Osebujni američki glumac pred objektivom kultnog fotografa

Danko Radaljac

Snaga emocije ovih djela je takva da se ne isplati propustiti izložbu, ako je čovjek ikada imalo cijenio fotografiju, ili Johna Malkovicha, ili, u krajnjoj liniji, i Pabla Picassa i Marilyn Monroe 



Malo je osebujnijih likova od Johna Malkovicha u današnjoj kinematografiji, zapravo i šire. Čovjek za kojeg je teško dokučiti je li bolji glumac, režiser ili motiv filma, ima izlete i u druge umjetnosti, pa je tako na jednoj izložbi u Zagrebu glavni protagonist fotografija.


»Malkovich, Malkovich, Malkovich. Hommage majstorima fotografije« izložba je kultnog američkog fotografa Sandra Millera, gdje je kroz objektiv ponovno oživio kultne fotografije prošlog stoljeća, a model na svima mu je bio sam John Malkovich. Che Guevara, kultni portret Pabla Picassa prekrivenih usta, John Lennon s Yoko ono malo prije atentata, Truman Capote, Andy Warhol, Marilyn Monroe, sve su to likovi koje je Malkovich »glumio« na fotografijama, uz nevjerojatnu izražajnost, koja je na trenutke čak i zastrašujuća.


Sam Miller je na ideju ovakve serije fotografija došao ležeći u bolničkom krevetu, s dijagnosticiranim visokim stadijem raka. U tom je trenutku, prema vlastitoj priči, sam sebi dao riječ kako će ukoliko uspije preživjeti, odati počast svim onim fotografima koji su usmjerili njegov rad i koji su ga inspirirali da se bavi ovim zanimanjem. Miller je uspio preživjeti i ispunio je ono što se zarekao. Ne čudi da je onda na jedoj od fotografija već spomenuti portret Pabla Picassa, kojeg je odradio Irving Penn. Jer baš je ta fotografija s 16 godina zainteresirala mladog Millera za fotografiju, kojom će se do danas baviti kako umjetnički, tako i komercijalno.




Pored samog fotografa, John Malkovich je drugi integralni segment ovog umjetničkog projekta koji je čitavoj ideji dao dodatni impuls, i sve učinio spektakularnim. Osebujnost i moć njegovog izražaja nikad nije bila upitna, dan-danas je jedan od nacjenjenijih glumaca kad je snaga ekspresije u pitanju. Fotografija je ipak mnogo manje zahvalan medij za ekspresivnost, jer se radi o zaustavljenom trenutku, za razliku od filma koji svojom ritmikom ipak olakšava posao glumcima.


No, čini se da Malkovich s time nije imao problema. Najimpresivnija je zasigurno fotografija na kojoj glumi Marilyn Monroe, a za koju će sam autor fotografije kazati kako je Malkovich na 15 minuta zbilja mislio da je glumačka ikona. Iz samih djela je jasno da su Malkovich i Miller kliknuli, što i nije čudo s obzirom da se znaju preko 20 godina te da dijele neke zajedničke poglede na umjetnost. Snaga emocije ovih djela je takva da se ne isplati propustiti je ako je čovjek ikada imalo cijenio fotografiju, ili Johna Malkovicha, ili, u krajnjoj liniji, i Pabla Picassa i Marilyn Monroe.