Hommage legendarnom glazbeniku

Izložba u Muzeju Grada Rijeke: Povijest inscenacija Verdijevih opera

Svjetlana Hribar

Izložba je mali, probrani izbor onoga što arhiv Teatra dell'Opera iz Rima čuva u svom fundusu – 80 tisuća kostima i 11 tisuća skica opernih scenografa i kostimografa



RIJEKA  U Muzeju grada Rijeke večeras s početkom u 19 sati otvara se izložba skica, crteža i kostima iz fundusa najpoznatijeg rimskog opernog kazališta – Teatro dell’Opera – koja već dvije godine putuje svjetskim metropolama.


U Hrvatsku stiže iz Budimpešte, zadržat će se do jeseni, a vidjet će ju publika tri grada – Rijeke, Zadra i Zagreba – koji su odabrani zbog svojih kulturnih veza s talijanskom umjetnošću, u prošlosti i danas. Izložba je svojevrsni hommage Giuseppeu Verdiju, uz 200-tu obljetnicu njegova rođenja, ali i prilog ulasku Hrvatske u veliku europsku obitelj. 


   Već na stepenicama koje vode na prvi kat Muzeja grada Rijeke čuje se predivna Verdijeva glazba – snimke predstava sa scene Teatro dell’Opera – dok velika dvorana dočekuje posjetitelje s dvadeset kostima iz Povijesnog arhiva Teatra dell’Opera u Rimu i sedamdesetak skica, crteža i plakata koji predstavljaju povijest inscenacija Verdijevih opera u spomenutom kazalištu. 


  Težak izbor




– Izbor baš ovih eksponata nije bio ni malo lak, kaže kustos izložbe Francesco Reggiani, koji s kustosicom Alessandrom Malusardi postavlja izložbu i putuje s eksponatima od grada do grada. Arhiv Teatra dell’Opera u svom fundusu ima osamdeset tisuća kostima i jedanaest tisuća skica opernih scenografa i kostimografa, i trebalo je napraviti selekciju između brojnih produkcija Verdijevih opera koje se 130 godina izvode na sceni tog rimskog opernog kazališta. Rukovodili smo se vrijednošću svakog pojedinog eksponata, a to znači i imenima njihovih autora – govori nam gospodin Reggiani, pokazujući uokvirenu reprodukciju kostima koju potpisuje veliki Giorgio De Chirico, a prema kojoj je nastao kostim za Vojvodu od Mantove u »Rigolettu« iz 1930. godine. Ovaj je eksponat prošao cijeli svijet! 


   Tu je i slavna predstava »Don Carlosa« iz sezone 1965/66. u režiji i inscenaciji Luchina Viscontija. Obratite pažnju na materijal od kojeg je izrađen kostim! Šezdesetih se godina nije u operi štedilo – sve je potpuno realistično izvedeno i vrlo je skupocjeno. Naravno, uz kostim ide i raskošna scenografija Luchina Viscontija… doznajemo od Alessandre Malusardi. 


   Jedan od kutova muzejske dvorane rezerviran je za manje poznatu verdijevu operu »Alzira«, za koju je u Teatro dell’Opera scenografiju i kostime radio poznati Danilo Donati – prilika je to da se usporedi njegove crteže s realiziranim kostimima u empir stilu! I to su bile šezdesete godine u kojima su u Teatro dell’Opera radila najveća umjetnička imena onog vremena. 


  Verdi na premijeri


U to razdoblje spada svakako i »Falstaff« u režiji i kostimskoj te scenografskoj postavci Franca Zeffirellija – izložen je kostim Falstaffa te Zeffirellijeve skice. Inače, opera »Falstaff« ima za Teatro dell’Opera iznimno značenje jer je u travnju 1893. godine, za praizvedbu »Falstaffa«, Giuseppe Verdi prvi i jedini put fizički bio u ovom kazalištu! Ta se uspomena njeguje do danas! 


   Među eksponatima značajno mjesto zauzimaju skice i crteži Pierluigija Pizzija za Verdijeve opere »Dva Foscarija« i »Lombardijce« – radi se o netradicionalnom pristupu gdje je ideja vodilja za scenografiju bila struktura materijala – mreža kao dio oklopa iz vremena Lombardijaca… 


   Među skicama i kostimima nezaobilazna je »Aida« čiju scenografiju i ksotime potpisuje Nicola Benois, a svaka od inscenacija bila je dio uspjeha scenske izvedbe. Ova je izložba svjedočanstvo vremena u kojem su scena i kostim bili podjednak magnet koliko i veliki pjevači te poznati dirigenti. Svi su oni zajedno bili tumači Verdijeve glazbe i njegovih htijenja da opernu umjetnost približi običnom čovjeku i pruži mu užitak koji privlači gledatelje i danas!