Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: °
Sutra: ° °
18. listopada 2018.
Ispis članka: Kriv je Ustav, a ne predsjednica - Novi List

NoviList.hr

Kriv je Ustav, a ne predsjednica

Putevi i stranputice Zlatka Crnčeca

28. ožujak 2018 19:20

Napisao: Zlatko Crnčec

Iako je evidentno da je već drugi put u kratkom vremenu solirala i dovela Hrvatsku u neugodnu poziciju, predsjednica Republike samo je djelomično odgovorna za nastalu situaciju. Jer ona samo koristi ovlasti kako ih ona tumači. A to je moguće jer su ustavne norme u ovom dijelu, kao i na puno drugih mjesta, neprecizne i ostavljaju prostor za svakojaka tumačenja

NL arhiva

Poziv ruskom predsjedniku Vladimiru Putinu da posjeti Hrvatsku pokazao je još  jednom koliko je loše rješenje u aktualnom hrvatskom Ustavu koje definira ovlasti predsjednice Republike i predsjednika Vlade.

Po svemu što se dosad dalo zaključiti, Kolinda Grabar-Kitarović nije se previše obazirala na ono što misli Vlada pa je u službeni posjet pozvala šefa ruske države. Tajming naravno nije mogao biti gori jer su se s tim pozivom poklopili događaji koji su doveli do dosad najveće diplomatske odmazde zapada nad Rusijom.

Međutim, nije ovdje toliko problem u tome što se sve skupa loše vremenski poklopilo. Čak i da se predsjednica odlučila susresti s ruskim predsjednikom u vrijeme njegove velike ljubavi sa zapadom, opet bi ostala činjenica da  je to napravila mimo i usprkos Vladi. Slična se stvar dogodila i prilikom sramotnog posjeta srpskog predsjednika Aleksandra Vučića koji je predsjednica organizirala na svoju ruku.  

Ustav predviđa da predsjednica i premijer zajednički sukreiraju vanjsku politiku. Iako na papiru to možda i ne izgleda nemogućim, u praksi se zadnjih 18 godina pokazalo baš takvim. I to u slučajevima ako su prvi ljudi države iz iste i ako su iz različitih političkih opcija.

Ako su iz različite, svaki želi priskrbiti bodove za svoju opciju, a ako su iz iste, oko šefa ili šefica države okupljaju se nezadovoljnici premijerom tražeći mu potencijalnu zamjenu. Brojna upražnjena mjesta u veleposlanstvima uzrokovana su svih ovih godinama sporim procesom usuglašavanja Markovu trga i Pantovčaka oko kadrologije.

Ovo je rješenje rezultat trulog kompromisa iz 2000. godine. Naime, šesteročlana je koalicija prije parlamentarnih izbora te godine kao jedno od najvažnijih obećanja navodila da će po dolasku na vlast razvlastiti predsjednika Republike i njegove ovlasti prenijeti na Vladu i time umjesto polupredsjedničkog sustava kakav ima Francuska uvesti takozvani parlamentarni kakav poznaju gotovo sve zemlje Europe.

Međutim, na predsjedničkim je izborima umjesto favorita iz HDZ-a potpuno nenadano pobijedio Stipe Mesić. Pa su odjednom mediji i političari koji su sustav po kojem je vladao Franjo Tuđman nazivali nedemokratskim odjednom »shvatili« da on nije tako loš, nakon što je na Pantovčak zasjeo njihov miljenik.

Nakon nekoliko mjeseci najgore političke trgovine došlo se do postojećeg rješenja. Predsjedniku je oduzet samo dio ovlasti, tako da i dalje ima ovlasti nad vojskom, službama i vanjskom politikom. I istog su časa započeli problemi jer se Ivica Račan i Stipe Mesić nisu mogli lako dogovoriti ni oko veleposlanika, ni oko šefova službi, ni oko arhiva.

Iako je evidentno da je već drugi put u kratkom vremenu solirala i dovela Hrvatsku u neugodnu poziciju, predsjednica Republike samo je djelomično odgovorna za nastalu situaciju. Jer ona samo koristi ovlasti kako ih ona tumači. A to je moguće jer su ustavne norme u ovom dijelu, kao i na puno drugih mjesta, neprecizne i ostavljaju prostor za svakojaka tumačenja.

Tako da je vrijeme da se Ustav tu promijeni i ovlasti prebace na Vladu, bolje rješenje, ili da se vrate predsjednici. Ili jedno, ili drugo. Sve samo da ne ostane ovako kao je sada jer ćemo u suprotnom biti svjedoci još puno ovakvih nesporazuma oko vanjske politike. Koji Hrvatsku čine neozbiljnom zemljom.