Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 22° 1
Sutra: 22° 22° 1
21. rujna 2018.
Ispis članka: Došlo je vrijeme crowdfundinga - Novi List

NoviList.hr

Došlo je vrijeme crowdfundinga

Kultura&Kolera

7. kolovoz 2016 11:41

Napisao: Kim Cuculić

Došlo je vrijeme crowdfundinga

Crowdfunding, alternativni oblik financiranja, polako počinje zaživljavati i u hrvatskoj kulturi. Kroz tradicionalne modele financijske potpore sve je teže doći do sredstava ili su ona bitno smanjena, pa su kulturnjaci odlučili pribaviti novac na drugačiji način. Prema definiciji, crowdfunding je praksa prikupljanja sredstava za neki projekt uključivanjem većeg broja ljudi, danas najčešće putem interneta, e-mail pretplate, dobrotvornih akcija ili nekim drugim načinima.

Razne platforme imaju različitu svrhu i pristup donacijama, međutim koncept prikupljanja novca je isti. Projekt se predstavi grupi korisnika platforme, odnosno potencijalnim donatorima ili investitorima koji se financijski uključuju u projekt. Postoje platforme temeljene na donacijama, nagradama, posuđivanju i vlasničkim udjelima. Pokazalo se da ovaj model u svijetu jako dobro funkcionira. Neke od milijunskih kampanja koje su imale veliki crowdfunding uspjeh su primjerice ona za gradnju Teslinog muzeja u New Yorku, ili kampanja za snimanje filma »Veronica Mars« koja je prikupila više od pet milijuna dolara.

Kad je riječ o Hrvatskoj, pokrenuta je crowdfunding kampanja za novo dječje kazalište u Zagrebu – »Zmajevo gnijezdo«. Kao što je poznato, zagrebačko kazalište za djecu Mala scena nastavlja s radom kroz prvi hrvatski kazališni klaster za djecu i mlade. Novi organizacijski model nazvan je "Zmajevo gnijezdo", a okuplja sedam ponajboljih zagrebačkih neovisnih kazališta za djecu i mlade – Kazalište Smješko, Lutkarski studio Kvak, Teatar Puna kuća, Teatar Tirena, Tigar Teatar, Triko Cirkus Teatar i kazalište Mala scena. U novoj sezoni najavljuju sedam estetika, sedam premijera godišnje, a samo do kraja 2016. godine igrat će ukupno 47 repriznih naslova od kojih je 5 namijenjeno bebama, 32 nižem uzrastu te višem uzrastu i mladima 10 predstava. Da bi sve to bilo moguće, pokrenuta je crowdfunding kampanja na Indiegogu koja će trajati do 15. kolovoza. Kampanja je samo u prvih deset dana dostigla 25 posto od zacrtanog iznosa.

Crowdfunding je mnogim nezavisnim filmašima omogućio financijske resurse za radove, ali i pomogao im izgraditi publiku. Na Kickstarteru je pokrenuto više od sto tisuća raznih kampanja, a pola projekata čine filmovi. Iako uglavnom etablirana imena filmskog svijeta uspijevaju za produkciju vlastitih filmova prikupiti milijunske iznose, poput Spikea Leeja, mnogo je kampanja koje skromnijim budžetima ostvaruju svoje filmove. Putem grupnog financiranja filmskih projekata u Hrvatskoj dosad je prikupljeno više od deset milijuna kuna. Splitska redateljica Bruna Bajić na taj je način financirala svoj dokumentarni film »Modri kavez« preko platforme Indiegogo.

Poznat je i primjer riječkog pisca Milana Zagorca koji je bio počeo pisati novi roman, a onda odlučio potražiti novce za njegovu objavu putem donacija. U priču o crowdfundingu mogla bi se uklopiti i akcija »Obnovimo riječko kazalište!« HNK-a Ivana pl. Zajca. Budući da je riječko kazalište dotrajalo, a novaca za njegovu obnovu nema, osmišljen je projekt u koji su se uključili posjetitelji i poslovni partneri kazališta. Plan obnove predviđen je u nekoliko etapa, a u prvoj fazi planira se obnoviti sjedalice u parteru, promijeniti otirače na ulasku u kazalište, staze na stepenicama, tepihe u kafiću na prvom katu i tepih u parteru. Kazalište je ponudilo poslovnim partnerima da postanu partneri u obnovi te nositelji imena jednog od jedanaest redova u parteru, a ako pojedinac želi obnoviti jednu (ili više) stolica u parteru, svaka obnovljena stolica nosit će njegovo ime.
Vrijeme samodoprinosa davno je za nama, a došlo je vrijeme crowdfundinga. Nije važno kako stvari nazivamo, bitno je da postoje rezultati. Unatoč državi, županijama, gradovima i uobičajenim sponzorima.