Prije 34 godine

KULTNA 1984. Na današnji dan prikazana legendarna Appleova reklama koja je promijenila sve

Danko Radaljac



Na današnji dan prije 34 godine po prvi put je čitavoj Americi prikazana reklama koja će do danas ostati doživljena možda i kao najbitnija svih vremena. U pauzi 18. Superbowla, finala američkog NFL-a, što je i danas najbitniji TV događaj u godini, prikazana je reklama nazvana 1984. po Orwellovoj knjizi, kojom se predstavio novo osobno računalo, Appleov Macintosh.


Zanimljivo je kako su šefovi Applea reklamu odbili emitirati, smatrajući je lošom, pokazujući da i privatni sektor često ima nesposobne šefove. Presudila je upornost Stevea Jobsa, koji je skupa sa Steveom Wozniackom namjeravao sam platiti termin, kao i lukavost reklamne agencije “Chiat/Day”, koja ju je i producirala.


Naime, Apple je od njih tražio da prodaju već zakupljenih 90 sekundi tijekom Superbowla, a oni su prodali 30 sekundi, tvrdeći da se nitko ne javlja za preostalih 60, iako je prava istina bila da nisu niti pokušavali. Tako dva Stevea nisu morala odigrati svoj dupli pas protiv želja direktora Applea.




Nakon javnog prikazivanje pred stotinama milijuna ljudi, dalje je sve ostalo samo povijest. Direktori više nikad nisu povlačili pitanje svoje loše odluke, a Steve Jobs je po drugi put krenuo napredovati u Appleu, kojem je bio suvlasnik, ali i svojevrsna crna ovca, koja se svako nekoliko godina kačila s odborom direktora. No, evo nekih zanimljivosti koje se tiču reklame.



– Nije točno da je prvi i jedini put prikazana 22. siječnja 1984. godine. Na lokalnoj postaji KVMT je prikazana malo prije ponoći 31. prosinca 1983. godine, kako bi ušla u konkurenciju za nagrade za tu godinu. Jasno da ih je osvojila masu. Uz to, i prije samog Superbowla je prikazivana u pojedinim kino-centrima prije filmova. To nije bilo doba World Wide Weba i interneta (iako je osnovni TCP/IP protokol postojao od 1982. godine) tako da nije bilo mogućnosti širenja reklame i prikazivanjem na nacionalnoj razini je postigla “bum”


– Ulogu djevojke koja napada ekran koji simbolizira Velikog Brata odigrala je Britanka Anya Mayor, koja će 1985. godine odigrati ulogu Nikite u istoimenom spotu Eltona Johna. Anya je bila bacačica diska, što joj je omogućilo da ponese i baci ogromni malj, koji ni u stavrnosti nije bio lagan, što je bila otežavajuća okolnost za mnoge glumice koje su htjele odraditi tu reklamu


– Nikad nije javno objavljeno koliko je Ridley Scott plaćen za režiranje ove reklame. Režiser čiji je kultni “Blade Runner” u kinima se pojavio godinu i pol prije reklame prema pojedinim izborima je plaćen oko 370.000 dolara, što ni danas nije malen iznos za reklamu, a tada je bilo neviđeno u toj kategoriji. Čitava reklama je, prema izvorima, koštala gotovo milijun dolara, iznos za koji su se u to vrijeme znali snimati filmovi


– Veliki Brat u reklami simbolizira IBM, kojeg Steve Jobs stvarno nije podnosio i držao je da pokušavaju biti hegemoni IT svijeta. Zanimljivo je kako je baš Apple pod Jobsovom palicom u 21. stoljeću otišao u istom smjeru, što Jobs nikad nije želio baš detaljno komentirati. Inače, Apple je u tržišnoj akpitalizaciji vrijednošću nadmašio IBM 2007. godine


– U Chicagu postoji stanoviti odvjetnik koji već desetljećima pokušava dokazati da su Jobs, Scott i ekipa iz reklamne agencije pokrali autorski Georgea Orwella. U svojoj bitki koja podsjeća na onu kapetana Ahaba odvjetnik tvrdi da je korištenje same ideje “1984.” intelektualna krađa. osim nekih medija, malo tko ga shvaća ozbiljno