Marko Hrgetić Hrga

Riječanin kreće u najtežu avanturističku utrku na svijetu: ‘Prijeći ću čitave Alpe’

Kristian Sirotich

Credit: FACEBOOK/RED BULL X-ALPS

Credit: FACEBOOK/RED BULL X-ALPS

Najvažnije mi je da ću imati priliku upotrijebiti znanja koja sam u letenju i organizaciji stekao tijekom godina. A i taj doživljaj, prijeći čitave Alpe samo zahvaljujući svojoj snazi i znanju, vrlo je izazovno



Zove se Marko Hrgetić. Riječanin je star 37 godina, ima obitelj, suprugu i dvojicu sinova koja ga nestrpljivo čekaju u Gradu na Kvarneru. Zvuči li vam njegovo ime poznato? Teško. Možda da dodamo da je riječ o šesterostrukom uzastopnom hrvatskom prvaku u paraglidingu, sudioniku brojnih međunarodnih natjecanja, čovjeku koji je bio deveti na svijetu u ovom sportu? I dalje ništa.


Pa ipak Marko Hrgetić daleko je od anonimnosti, a da je tome zaista tako dokazuje i činjenica da je postao jedan od samo 32 sudionika koji su jučer s Mozartplaza u Salzburgu krenuli u avanturu života. Jučer je, dakle, u Salzburgu otvoren Red Bull X-Alps 2019., odnosno deveto izdanje najteže avanturističke utrke na svijetu tijekom koje sudionici moraju prijeći čak 1138 kilometara dugu rutu od Salzburga do Monaka krećući se uglavnom iznad nepristupačnog planinskog terena.


Zvuči pomalo nevjerojatno, ali je istinito. Među trideset i dvoje natjecatelja iz 20 zemalja nalaze se dvije žene. Naravno, da bi mogli poletjeti, svi sudionici moraju doći do točke s koje će se otisnuti u nebeske visine, pa je uz letenje još dopušteno samo hodanje, odnosno trčanje i planinarenje. Utrka nije vremenski ograničena, pobjednik je onaj tko prvi dođe do cilja u Monte Carlu. Nakon toga svi ostali sudionici imaju još rok od 48 sati. Kada taj rok istekne, utrka završava.


Prestiž




– Da bi se netko uopće mogao natjecati na Red Bull X-Alpsu, mora biti odabran od strane organizatora koji jako paze da su ljudi koje oni odabiru dobri u nekom od segmenata potrebnih da bi se ova utrka završila, odnosno u letenju ili planinarstvu – započet će Marko Hrgetić Hrga koji će ostati zapisan kao prvi Hrvat koji se upustio u ovu adrenalinsku avanturu što se održava svake druge godine.



– Naravno, osnovno je da svi budu piloti i da se po nečemu izdvajaju, da iza sebe imaju nekakve rezultate. Ovdje su svjetski prvaci u paraglidingu, ultramaratonci, letači preko Himalaja… Svašta pomalo. Tu sam i ja. Upao sam zahvaljujući prijatelju koji je najzaslužniji da sam se prijavio. On me nagovorio i tako smo prije dvije godine započeli s pripremama. A letenje je moj život – nastavit će Hrgetić koji smatra da je kod odabira njegova imena na popis natjecatelja možda i presudno bilo to da je iz Hrvatske, budući da se do sada nikada niti jedan Hrvat nije pokušao prijaviti za nastup.


No, činjenica da je Hrgetić u svijetu paraglidinga izgradio itekako veliko ime vjerojatno je ipak bila presudna.


– Istina, ja sam šesterostruki prvak Hrvatske, bio sam deveti na Svjetskom prvenstvu, to je vjerojatno pomoglo. No, ja se paraglidingom bavim profesionalno, a to je organizatorima možda i najzanimljivije. Žele da onaj tko dođe na ovo natjecanje bude profesionalac, da zna o kakvom je izazovu riječ i da zna što ga sve na jednom ovakvom natjecanju može očekivati. Bitno im je da su tu ljudi koji poznaju materiju. Meni je, dakle, ulaznica bila letenje.


Već sama činjenica da sam upao među 32 natjecatelja za ovu utrku čini me ponosnim, samo to je već pitanje nekog prestiža. Ali najvažnije mi je da ću imati priliku upotrijebiti znanja koja sam u letenju i organizaciji stekao tijekom godina. A i taj doživljaj, prijeći čitave Alpe samo zahvaljujući svojoj snazi i znanju vrlo je izazovno – nastavlja Hrgetić koji se posljednje dvije godine intenzivno pripremao za nastup na ovogodišnjem izdanju utrke.


Koncept i taktika


– Glavni cilj je doći do Monte Carla i proći sve okretne točke, a njih ukupno ima 13. Na nekima se moramo potpisati, a neke samo možemo preletjeti. Kako funkcionira paragliding? Kako mi nemamo motor da bismo poletjeli, moramo se uspeti na neko brdo i kada poletimo, uhvatimo strujanja i možemo letjeti dok ima sunca i uvjeta. Naravno da vremenski uvjeti ne dopuštaju uvijek da se leti, a takvih će dana također biti tijekom ove utrke, pa se onda pješaći ili trči.



Dakle, jedino se možemo kretati hodajući, odnosno trčeći ili parajedrilicom. Drugi načini za dolazak do Monaka ne postoje. Start svake rute zakazan je za 5 sati ujutro, svako kretanje mora prestati u 22.30 sati. Od 22.30 do 5 sati obavezan je odmor. I tako svakog dana. Čitavo vrijeme nosim svu opremu sa sobom, moja paragliding oprema ima 8,5 kilograma i napravljena je za mene. Nitko mi ne smije pružiti pomoć u nošenju potrebne opreme, što ne znači da nemam tim koji će mi pomagati.


Suradnja s njima bit će od itekako velike važnosti. Ekipa se može kretati autima ili biciklima. Inače postoji 13 kontrolnih točaka tijekom čitave utrke, primjerice prva je na Gainsbergu, nakon toga na Wagrain-Kleinarlu, popularnom mjestu za odmor u planinama južno od Salzburga i tako sve do Monte Carla. Prolazimo kroz Austriju, Švicarsku, Njemačku, Francusku i Italiju. Ove godine vrijeme nije baš idealno, ima jako puno snijega, a to nam otežava čitavu situaciju.



Ja nisam neki planinar ili alpinist, nisam nikad sudjelovao u pustolovnim utrkama, ali sam u sjajnoj fizičkoj formi. No, u svakom slučaju, nastojat ću što manje hodati, a što više letjeti – objašnjava Marko koncept utrke i taktiku što će primjenjivati na svom putu do mondenog mediteranskog ljetovališta.


I ako netko misli da je ono što je Marka pokrenulo da se prijavi na ovako nevjerojatnu utrku adrenalin – u velikoj je zabludi.


Mentalni i fizički izazov


– Svi koji nisu probali letjeti misle da je u pitanju adrenalin. Možda kada prvi put poletiš, ali adrenalinski frikovi će prije ići na neke druge sportove. Paragliding je slobodno letenje jer nemamo motor, uključuje jako puno razmišljanja, jednostavno si, kao i kod svakog drugog letenja, prisiljen koristiti mozak. No, ono što ti kod paraglidinga dodatno komplicira stvar, je činjenica da nemaš motor pa moraš unaprijed predvidjeti kako uhvatiti termička strujanja koja ne možeš vidjeti.



Zanimljiv je izazov, mentalni i fizički. I naravno osjećaj slobode. Jednom kada si u zraku, to je potpuno drugi svijet. Druga dimenzija. Ne, ne letimo zbog adrenalina, letimo zbog ljubavi prema letenju i zbog tog osjećaja slobode. Letenje nam postane normalan način života – iskren je Marko, koji kaže da je od malena želio letjeti, odnosno želio je biti vojni pilot.


No, budući su okolnosti bile takve da nije završio za vojnog pilota, morao je pronaći alternativu. I pronašao ju je u paraglidingu.


– Paragliding je najbliži nekakvom letu ptica i slobodi letenja i, na kraju krajeva, najpristupačniji. U svijetu ima sve više i više letača, a i nije tako opasno kao što je nekada bilo. Paragliding je danas doveden na jednu razinu, usudit ću se reći da je vožnja biciklom opasnija od paraglidinga.


Osim toga, neopisiv je osjećaj kada poletim pa ostanem deset sati u zraku i preletim 300 kilometara preko Alpa. U jednom letu pređem nekakve vrhove koje bi normalna osoba hodajući morala tjednima prelaziti. I sve samo zahvaljujući majci prirodi. To je nevjerojatno – zaključit će Marko Hrgetić Hrga, 37-godišnji Riječanin koji je svoj život posvetio letenju i učenju drugih da lete.


Svaka čast Marko, držimo ti fige ne samo da završiš utrku, nego i da pobjediš svjetsku avanturističku elitu. Tvoja odvažnost s malo čime se može mjeriti.


Riječanin s meksičkom adresom


– Rođen sam u Rijeci prije 37 godina i u Rijeci sam počeo letjeti. Za sada imam 14 godina letačkog staža, od toga 12 kao natjecatelj. Bio sam i predsjednik našeg paragliding kluba, imao sam i još uvijek imam školu letenja Flumen. Prvo sam se počeo natjecati za klub, potom za reprezentaciju i jedne godine smo išli na Svjetsko prvenstvo u Meksiko gdje sam upoznao svoju suprugu i ostao u Meksiku. Otvorio sam paragliding školu i posljednjih nekoliko godina učim druge da lete.


U Meksiku se može živjeti od paraglidinga, to je najveći razlog zbog kojeg sam otišao iz rodnog grada, jer je u Rijeci to bio čisti hobi. Sada živim u Valle de Bravo, to je paragliding meka u Meksiku. Oženjen sam, otac dvoje djece – kaže Marko Hrgetić Hrga, koji će po završetku utrke doći u Rijeku.


Red Bull X-Alps


Temelje Red Bull X-Alps utrci udario je Nijemac Toni Bender, koji je 1999. godine odlučio paragliderom samostalno preletjeti Alpe. Benderov podvig inspirirao je skupinu paraglidera, koji su četiri godine kasnije odlučili pokrenuti natjecanje od Salzburga do Monte Carla.


Prvi pobjednik Red Bull X-Alpsa tako je postao Švicarac Kaspar Henny, kojemu je trebalo 11 dana, 22 sata i 55 minuta. Zanimljivo, Švicarci su apsolutni vladari Red Bull X-Alpsa, Hennyja je na tronu zamijenio Alex Hoffer, koji je titulu obranio i 2007. godine, a onda je na scenu stupio Christian Maurer, koji je ove godine krenuo po šestu uzastopnu pobjedu. Maurer drži i rekord staze, 2013. godine rutu od Salzburga do Monaka prevalio je za nešto malo manje od sedam dana.