Kompromis?

Predstavnici Siema danas u Banskim dvorima: Norveški naručitelji i Vlada pokušavaju »spasiti« dva broda

Orjana Antešić

Norveški brodar raskinuo je ugovor o gradnji četiri broda, ali je ipak zainteresiran za preuzimanje poluzavršenog »Siem Ashantija«, koji je na vezu u opremnoj luci »3. maja«. Vladi je u cilju da barem dijelom anulira štetu nastalu raskidom ugovora i zahtjevom za povrat uplaćenih avansa



Predstavnici norveškog Siema, brodara koji je prvog dana rujna raskinuo ugovore s Uljanikom za gradnju četiri car-carriera, za danas su pozvani na sastanak s ministrom gospodarstva Darkom Horvatom.


Povod, naravno, nije teško pogoditi, a jedina je dobra stvar što na obje strane postoji interes da se dođe do nekakvog kompromisnog rješenja. Vladi je svakako u cilju da dijelom anulira štetu koja je nastala raskidom ugovora i Siemovim zahtjevom za povrat uplaćenih avansa. Podsjetimo, riječ je o iznosu od oko 35 milijuna eura, koliko su Norvežani dosad platili Uljaniku, mahom za prvi i drugi brod iz serije dok je za otprilike isti iznos država jamčila i za kredite koje je Uljanik uzimao za gradnju ovih brodova. Obje ove stavke, oko 70 milijuna eura, vise i samo što nisu »zasjekle« u državni proračun.


Stižu i Kanađani 


Iz nekoliko upućenijih izvora doznajemo da su Norvežani zainteresirani za preuzimanje novogradnje 514 odnosno »Siem Ashantija«, koji poluzavršen stoji na vezu u opremnoj luci »3. maja«. Oko druge njihove novogradnje, koja se vodi pod brojem 515, naši izvori barataju oprečnim informacijama. Prema jednoj, Siem želi i taj brod sagraditi u »3. maju«, a druga, pak, naginje prema tome da im ta novogradnja više nije u fokusu. Preostale dvije novogradnje, slažu se naši sugovornici, Siemu uopće više nisu »u igri«. Ukoliko se ne uspije doći do dogovora s Norvežanima, državi uvijek preostaje opcija da se »Siem Ashanti« proda nekom drugom kupcu, ali ga treba pronaći, a i dodatno uložiti da bi se brod završio.




Predstavnici drugog brodovlasnika, iznimno bitnog za »3. maj« pozvani su, neslužbeno doznajemo, u četvrtak u Pulu. S predstavnicima ovog brodara, kanadske Algome razgovori se očito planiraju obaviti na marginama Vladine sjednice. Ovaj brodar, tvrde naši izvori, još nije toliko »kritičan«, uvjetno rečeno, ali sigurno je da su i Kanađani nervozni od cijelog ovog kaosa koji vlada u Uljanik grupi. Žele znati mogu li računati na svoje samoiskrcavajuće brodove za prijevoz rasutih tereta i u kojem roku. Algoma trenutno ima na snazi ugovore za četiri takva broda, a baš kao i u slučaju »Siem Ashantija«, i jedna je njihova novogradnja poluzavršena, stoji i čeka na vezu u trećemajskoj luci još od lipnja prošle godine, kada je »Algoma Endurance« porinut u more.