71. izdanje

Hrvatski film na festivalu u Cannesu ove godine zastupaju tri manjinske koprodukcije

Stjepan Hundić

Nije to tako loše, dapače, ako dobro pamtim, rekord je to od hrvatske samostalnosti, a vjerojatno i dulje



CANNES Prije tri godine u Cannesu je hrvatsku kinematografiju predstavljao Dalibor Matanić filmom »Zvizdan«, prikazanim u drugom najvažnijem festivalskom programu »Izvjestan pogled« (Un certain regard), vrativši se kući s Nagradom žirija. Na ovogodišnjem, 71. izdanju globalno najznačajnijeg filmskog festivala nemamo pravog predstavnika, tj. većinski hrvatski film, no situacija i nije tako loša kako izgleda, jer se možemo pohvaliti čak trima manjinskim koprodukcijama, što je, ako dobro pamtim, rekord od hrvatske samostalnosti, a vjerojatno i dulje.


Kao potencijalno najzanimljivi naslov (koji će svojom temom i pričom zasigurno pobuditi i najviše pozornosti u Cannesu, a još i više u Srbiji) je »Teret«, dugometražni prvijenac mladog srpskog filmaša Ognjena Glavonića, koji se prikazuje u uglednom paralelnom kanskom programu »15 dana autora« (Quinzaine des Realisateurs) koji ove godine slavi svoje jubilarno 50. izdanje. U filmu koji se bavi kontroverznom i politički vrućom temom o tajnoj srpskoj operaciji uklanjanja tijela ubijenih Albanaca u ratu na Kosovu 1999. godine naslovnu naslovnu ulogu tumači Leon Lučev, dok je hrvatski koproducent Kinorama, tj. Ankica Jurić Tilić, koja se nakon »Zvizdana« ponovno vraća u Cannes. Lučev tumači vozača hladnjače koji za vrijema NATO-ovog bombardiranja prevozi »tajanstven teret« s Kosova u Beograd, a po povratku kući suočava se s posljedicama svoga čina.


U drugom kanskom paralelnom programu »Tjedan kritike« (Semaine de la Critique), koji se ove godine održava po 57. put i u kojem se prikazuju prvi i drugi igrani filmovi mladih autora iz čitavog svijeta, dvije su manjinske hrvatske koprodukcije: dugometražni animirano-dokumentarni film »Chris The Swiss« u režiji švicarske filmašice Anje Kofmel te kratkometražni »Treća vrsta« Grka Yorgosa Zoisa. Zanimljivo je da oba filma s hrvatske strane koproducira Siniša Juričić i njegov Nukles film.Priča filma »Chris The Swiss« govori o mladom švicarskom novinaru, ujedno i bratiću redateljice Kofmel, koji je izgubio život tijekom rata u Hrvatskoj, a riječ je o projektu koji je podigao poprilično prašine u hrvatskim desnim političkim krugovima i braniteljskim udrugama. HAVC mu je uskratio kolaudaciju, a u Cannesu ćemo konačno saznati što je to toliko problematično i kontroverzno u ovome filmu. Grčki 30-minutni »Treća vrsta« (što ga zapravo čini filmom srednjeg metra) distopijski je SF čija se radnja vrti oko tri arheologa koji se s iseljeničkih planeta vraćaju na opustošenu Zemlju kako bi otkrili podrijetlo misterioznog signala koji ukazuje na ponovno rađanje života na matici planetu ljudske vrste.Iz Cannesa