Uspjeli nezamislivo

OŽIVJELI MOZAK Velik uspjeh našeg neuroznanstvenika: Mozak se može održati na životu satima nakon smrti

Foto Pete Linforth / Pixabay

''Moguće je pretpostaviti da tek sprečavamo neizbježno te se mozak neće moći oporaviti. Samo smo preletjeli nekoliko stotina metara, no možemo li i poletjeti?'', rekao je Šestan za Nature dodajući da je BrainEx još daleko od primjene na ljudima.

Vodeći hrvatski neuroznanstvenik, profesor na Yaleu dr. sc. Nenad Šestan ostvario je još jedan sjajan uspjeh.

U novom broju vodećeg znanstvenog časopisa Nature opisuje se kako je tim znanstvenika sa Šestanom na čelu uspio održati na životu svinjski mozak izvan tijela, i to satima nakon smrti. Naime, izazov je bila sama ideja kako je smrt mozga konačna, a uspjeli su dokazati da se mozak može još satima održati na životu nakon što se odvoji od tijela što postavlja nova pitanja o smrtnosti.

U radu je opisano kako je mozak spojen na sustav koji je upumpao supstitut krvi što je dovelo do povratka nekih ključnih funkcija kao što je sposobnost da se održi unutrašnja struktura mozga. Kako su ranije studije dokazivale da se stanice mozga uzete dugo nakon smrti mogu ispunjavati neke aktivnosti poput roizvodnje bjelančevina, Šestana je zanimalo može li se nakon smrti oživjeti cijeli mozak.

U eksperimentu su korištene glave 32 svinje iz klaonice pored Šestanova laboratorija. Mozak je izuzet iz svake lubanje, smješten u komoru, na mozgove su spojeni kateteri. Četiri sata nakon smrti počelo je upumpavanje otopine u vene i arterije. Sustav su znanstvenici nazvali BrainEx, piše Večernji list.

On oponaša krvotok dostavljajući hranjive tvari i kisik stanicama mozga. Otopina također služi I tome da se zaustavi obnavljanje električne aktivnosti mozga. Da je bilo naznaka povratka svjesnosti, bila je pripremljena anestezija kojom bi se to spriječilo.

Kroz promatranje od šest sati uočili su da su neuroni I druge stanice povratili normalne metaboličke funkcije. Strukture su pojedinih stanica opstale, one koje nisu dobile nutrijente i otopinu propale su. Primjena struje na uzorke koji su tretirani pokazala je da pojedini neuroni još mogu prenositi signal. Koordiniranih šablona po cijelom mozgu koje bi sugerirale svjesnost ipak nije bilo.

Šestan nema planova probuditi mozak, nego će se nastaviti testirati koliko se dugo mogu održati metaboličke i fiziološke funkcije mozga izvan tijela. ”Moguće je pretpostaviti da tek sprečavamo neizbježno te se mozak neće moći oporaviti. Samo smo preletjeli nekoliko stotina metara, no možemo li i poletjeti?”, rekao je Šestan za Nature dodajući da je BrainEx još daleko od primjene na ljudima.