Planet GJ 3512b

Astronomi iznenađeni: Otkrili planet izvan našeg Sunčevog sustava koji ne bi trebao niti postojati

P. N.

FOTO/Sunčev sustav, Flickr

Postojanje planeta GJ 3512b dovodi u pitanje model akresije jezgre, koji se koristi za objašnjenje oblikovanja planeta u Sunčevom sustavu.

Planet GJ 3512b je od Zemlje udaljen otprilike 284 trilijuna kilometara. Njegova je površina ogromna – toliko ogromna da planet ne bi trebao niti postojati. Zaključak je to stvoren temeljem trenutnih ideja o tome kako se uopće planeti oblikuju, prenosi MSN.

Otkriće je objavljeno u časopisu “Science”, a do njega je došlo zahvaljujući Astronomskim opservatorija u Španjolskoj i Kaliforniji. Zbunjenost oko planeta  GJ 3512b i njegove veličine u odnosu na zvijezdu u orbiti, crvenog patuljka spektralnog tipa M. Ova je zvijezda vrlo malena, a njezina veličina iznosi tek petinu sunčeve. Za usporedbu, Sunce teži oko 333 tisuće puta više nego Zemlja, a zvijezda planeta GJ 3512b teži tek 270 puta više.

Spomenuti planet je otprilike upola manji od Jupitera, ali čak i tada, samo oko 250 puta manje masivan od svoje zvijezde. Ta je pojava znanstvenicima vrlo čudna, jer prema postojećim modelima, GJ 3512b ispada prevelik da bi se kretao u orbiti crvenog patuljka tipa M.

“Oko takvih zvijezda trebali bi postojati samo planeti veličine Zemlje ili nešto masivniji od Super-Zemlje”, kaže Christoph Mordasini, koautor studije.

Postojanje GJ 3512b dovodi u pitanje model akresije jezgre, koji se koristi za objašnjenje oblikovanja planeta u Sunčevom sustavu. Znanstvenici su taj model široko prihvatili kao objašnjenje kako su se formirale zemaljske planete poput same Zemlje. Ali, GJ 3512b čini vrlo jak slučaj za model “nestabilnosti diska”, što je novija teorija koja se podudara s ovim nalazom.

“Prvi put smo točno okarakterizirali egzoplanet koji se ne može objasniti modelom formiranja jezgre”, rekao je glavni autor studije, Juan Carlos Morales. “Ovaj egzoplanet dokazuje da model gravitacijske nestabilnosti mogao igrati ulogu u formiranju divovskih planeta.”