Mali ekrani

Znanstvenici podijeljeni: Koliko je vrijeme koje dijete provodi ispred ekrana, zaista štetno?

P. N.

Photo/Pixabay

Photo/Pixabay

Nova studija povezuje vrijeme provedeno ispred ekrana, s rezultatima različitih testova te upozorava roditelje na smanjenje interakcije između mališana i tehnologije. S druge strane, dio znanstvenika se ne slaže. 



Istraživači u Kanadi su došli do zaključka da dvogodišnja djeca koja više vremena provode ispred ekrana, ostvaruju lošije rezultate na testovima razvoja, kada navrše tri godine. Za razliku od njih, djeca koja manje vremena provode pred ekranima, imala su mnogo bolje rezultate. Sličan  je rezultat zabilježen i u odvojenom istraživanju, koje je obuhvatilo djecu od tri godine, te usporedilo njihov razvoj s pet godina. 


“Ono što je novo u ovom istraživanju, jest to da radimo s vrlo mladom djecom – od dvije do pet godina. U to vrijeme, djeci mozak napreduje rapidnom brzinom i samim time, napreduje i njihov razvoj”, kaže dr. Sheri Madigan, za Guardian. 


Autori studije upozoravaju da roditelji trebaju biti oprezni pri vremenskom ograničavanju djece u vremenu koje provode ispred uređaja. “Pretjerano provođenje vremena ispred ekrana, utječe na djetetovu sposobnost normalnog razvoja. Preporučuje se da pedijatri i zdravstveni radnici savjetuju roditelje o tome koliko se dijete smije izlagati ekranu te da s njima utvrde posljedice pretjeranog gledanja u isti”, prenose s Guardiana. 




Postoji i dio stručnjaka koji se ne slaže s ovim rezultatima. Navode da studija nije uzela u obzir zbog čega djeca koriste ekrane. Naglašavaju i da je vrijeme provedeno ispred ekrana, imalo manje posljedice na djetetov razvoj, od primjerice djetetovog spavanja i onoga što čita. Za časopis Jama Pediatrics, istraživači sa Svečilišta Waterloo i Calgary, te Instituta za istraživanje dječje bolnice u Alberti, opisali su svoje istraživanje. Problemu su pristupili istražujući vrijeme provedeno pred ekranom te razvoj, na više od 2,400 djece u dobi između dvije i pet godina. Majke ispitane djece su trebale zabilježiti koliko vremena njihovi mališane provode ispred ekrana – od televizije i kompjutera do smartphona. U obzir su pored pitanja o procjeni djetetovog razvoja, uzete i informacije o njihovom spavanju, te posjedovanju knjiga za čitanje.


Rezultati pokazuju da klinci u dobi od dvije godine, u prosjeku, provode 17 sati tjedno ispred ekrana. To bi značilo da se brojka penje na 25 sati tjedno u njihovoj trećoj godini, sve do pada na 11 sati u njihovoj petoj godini. Tim je također primijetio da su djeca koja provode više vremena, podbacila na testovima razvoja. Oni koji su proveli više vremena ispred ekrana s 24 mjeseca, pokazali su lošije rezultate u dobi od 36 mjeseci. “Kada mala djeca promatraju ekrane, oni promašuju važnu priliku za učenjem i savladavanjem međuljudskih, motoričkih i komunikacijskih vještina”, naveli su autori za Guardian. 


“Ako roditelji misle da njihovo dijete ne ostvaruje napredak, vrlo brzo će pomisliti da ono provodi previše vremena ispred ekrana”, izjavila je profesorica Natalia Kucirkova sa londonskog Sveučilišta.


S druge strane, doktor Max Davie s Kraljevskog koledža za Pedijatriju i dječje zdravlje, kaže da bi roditelji svakako trebali balansirati dječje vrijeme između ekrana i ostalih aktivnosti: “U svijetlu ovog istraživanja, savjetovali bi obiteljima da više vremena provode u međusobnoj interakciji, da ekranima nije dozvoljeno miješanje u dječji san, a da komunikacija putem ekrana, nikako ne može zamijeniti osobni kontakt, prenosi Guardian savjete doktora.