Najpopularnija aplikacija

Pokemoni zadiru u privatnost: Nova masovna pošast krije opasne zamke

Kim Cuculić

Reuters

Reuters

Nekome s lošim namjerama nije teško pristupiti osobnim informacijama o korisniku, a do njih mogu doći i oni koji se bave marketinškim istraživanjima



Usporedno s pošasti snimanja selfieja, koja uzima sve više žrtava, pojavila se nova »epidemija« pod nazivom Pokémon GO. Među nama je svega par dana, a stručnjaci već upozoravaju da se radi o opasnoj igrici, čiji korisnici riskiraju čitav niz nezgoda – dok hodaju, voze bicikl ili automobil te u drugim situacijama.


Postoje čak izvješća prema kojima seksualni prijestupnici uz pomoć ove igrice za mobilne platforme mame djecu. Međutim, nisu samo djeca u opasnosti. Povjerenik njujorške policije Bill Bratton zabrinut je za sigurnost svih igrača, bez obzira na njihovu dob.


Za ABC News on je izjavio da je Pokémon GO nešto najgluplje što je vidio, da maniju za njim ne razumije niti će ikada razumjeti. Objasnio je da ne može shvatiti da se ljudi izlažu riziku da zbog ove igrice i vlastitog neznanja postanu žrtve kriminalnih radnji.




Brojni portali navode da je Pokémon GO trenutno najpopularnija aplikacija na internetu, koja je privukla veliku pažnju javnosti – ali i organa reda, te je samo pitanje vremena kad će postati pitanje »nacionalne sigurnosti«, odnosno kad će nadležne službe od Niantica tražiti da ustupi podatke korisnika, odnosno Pokémon GO igrača. U SAD-u je već prijavljen slučaj da je jedna žena igrajući igricu pronašla mrtvo tijelo dok je tražila Pokémona u rijeci. Uhapšeno je i nekoliko osoba nakon što su pokušale opljačkati igrače i njihove domove.


Prema pisanju američkih medija, u nekoliko je navrata morala intervenirati hitna pomoć, jer ljudi odlaze na sulude lokacije kako bi uhvatili Pokémona, pa se ovim povodom oglasila i jedna od baptističkih crkava u Americi. Pokémoni su se znali pojaviti čak i u porodiljskim sobama i na drugim bizarnim mjestima, a ova igrica postala je popularnija od Tindera, aplikacije za online upoznavanje, kao i od same pornografije na internetu – piše Bug.hr. Radi broja dnevno aktivnih korisnika, Pokemon GO prijeti i Twitteru, a ovu igricu prate padovi, lomovi i povrede.


Proširena stvarnost


Ima i onih koji spominju pozitivne posljedice Pokémona GO – on, kako tvrde, privlači ljude da izađu iz kuće, hodaju i trče, a navodno je dobar i za mentalno zdravlje. Budući da više igrača može biti na istoj lokaciji u isto vrijeme, dolazi do socijalne interakcije i druženja s ljudima, što je korisno. Igrica funkcionira tako da se na pametnom telefonu s kamerom uključi geolokacija te se prikaže mapa po kojoj se hoda. Kad se pojavi Pokémon, igrica se prebacuje u virtualnu stvarnost – na ekranu se vidi stvarni prostor u kojem se osoba nalazi, a Pokémon može biti bilo gdje – vidjeli smo čak i u crkvi.


Cilj je uhvatiti što više Pokémona. U kratkom vremenu Pokémon GO postao je ne samo društveni, nego i ekonomski fenomen jer je kompaniju Nintendo izvukao od propasti, a vrijednost joj je skočila na devet milijardi dolara. Ono što predstavlja potencijalnu opasnost, ističu stručnjaci, je i to što Pokémon GO govori dosta o korisniku: gdje ide, kad je otišao negdje i tko je bio s njim. Te informacije ostaju pohranjene, a prema informacijama koje pruža Niantic, kreator igrice prikuplja i podatke o IP adresi, gmail računu, korisničko ime i ostale lokacije.


Nekome s lošim namjerama tako nije teško pristupiti osobnim informacijama o korisniku, a do njih mogu doći i oni koji se bave marketinškim i ostalim istraživanjima. Ove informacije dijele se i s policijom, u cilju zaustavljanja neetičkih i ilegalnih aktivnosti tijekom igranja Pokémon GO-a. Zbog velikog broja prijavljenih kriminalnih radnji, pljački i slično, Niantic je izdao priopćenje kojim će pokušati smanjiti broj informacija koje korisnici dijele s njima te tako spriječiti zloupotrebu personalnih informacija.


Igra koja koristi napredne mogućnosti mobitela kako bi Pokémone smjestila u proširenu stvarnost, zadire u područje privatnosti. Sigurnosni stručnjaci primijetili su da ova aplikacija na iOS-u traži potpuni pristup povezanom Google računu. To znači da bi Pokémon GO teoretski s iPhonea mogao čitati i slati e-mail u ime korisnika, pristupati njegovim dokumentima na Google Driveu i slikama na servisu Google Photos, pregledavati mu povijest pretraživanja i surfanja i tako dalje. To je podiglo veliku buru u medijima, pa se Niantic, izdavač igre, oglasio i po tom pitanju.


U svojoj službenoj izjavi priznali su da Pokémon GO uzima više nego što mu pripada, odnosno da traži pristup svim podacima koje niti u jednom trenutku ne koristi. Od podataka s Google računa potrebni su mu samo jedinstveni identifikator korisnika i e-mail adresa. Isto je potvrdio i Google priopćivši da Pokémon GO nije koristio dane mu mogućnosti. Niantic će, kažu, odmah prionuti na ispravljanje ovog problema i ukinut će svojoj aplikaciji mogućnost da od korisnika traži pretjerana dopuštenja koja se tiču sigurnosti i privatnosti.


Ne umiru u bitkama


U usporedbi s Pokémonom GO, oni prvotni Pokémoni djeluju prilično nevino. Riječ je o multimilijunskoj Nintendovoj franšizi koju je stvorio Satoshi Tajiri 1995. godine. Iz prvobitnih Game Boy videoigara nastale su Pokémon animirane serije, manga stripovi, akcijske figure, knjige i razni drugi mediji. Ime Pokémon skraćenica je japanske izvorne riječi Poketto Monsuta (»Pocket Monsters« na engleskom i »Džepna čudovišta« na hrvatskom jeziku). Ideja serijala Pokémon temelji se na hobiju skupljanja kukaca, popularnoj razonodi u kojoj je tvorac Pokémona uživao kao dijete.


Njegova formula prošla je u Japanu te je ubrzo prilagođena i prevedena 1998. za američko tržište, puštanjem videoigara »Pokémon Red« i »Pokemon Blue«. Ove igre dopuštale su igračima da pohvataju, skupljaju i treniraju stotinu neobičnih bića, poznatih kao Pokémoni.



Jedna od kontroverzi vezana je za pojedine neprikladne lokacije na kojima korisnici mogu loviti Pokémone. Američki memorijalni muzej holokausta u Washingtonu tako je uputio javni apel u kojemu svoje posjetitelje poziva da se suzdrže od igranja igre Pokémon GO unutar prostora muzeja. Ističe se da je igranje navedene igre u muzeju prilično neprikladno za prostor u kojem se odaje počast žrtvama nacizma. Unutar Pokémon GO igre muzej je označen kao Poke Stop mjesto u kojem igrači mogu dobiti razne besplatne predmete (u muzeju su prisutna tri Poke Stop mjesta). Čelništvo muzeja zatražilo je od Nintenda i Niantica da izuzmu njihovu ustanovu iz igre. Također, na Twitteru i drugim izvorima pojavile su se informacije kako se Pokémon GO može zaigrati i na mjestu gdje se nekad nalazio koncentracijski logor Auschwitz te u blizini Zida plača u Jeruzalemu.



Ti bi Pokémoni zatim evoluirali u snažnije Pokémone, istodobno učeći snažnije napade. Pokémoni nikada ne umiru u bitkama, samo oslabe – ovo je za Tajirija bilo vrlo osjetljiva tema jer nije htio popuniti svijet igara s još »besmislenog nasilja«.


Pokémon je skupno ime za sve fiktivne vrste u Pokémon svijetu. Do danas, franšiza je dosegla zavidnu brojku jedinstvenih vrsta u kojima leži bit cijelog projekta te se broj Pokémona bitno povećao od prvobitnog 151 džepnog čudovišta u početnim verzijama videoigara. Prema podacima s Wikipedije, godine 1997. oko 635 djece u Japanu hospitalizirano je s konvulzivnim epileptičkim napadajima. Utvrđeno je da je uzrok napadaja bilo gledanje epizode Pokémona »Computer Soldier Porygon« te otada ova epizoda više nikada nije bila prikazivana.


Nakon dodatnog istraživanja, dokazano je da su svjetlucajući efekti tijekom serije rezultirali napadajima kod nekih osoba, čak i ako prije nisu imali povijest epileptičkih napadaja. Kao posljedica toga, mnogi su proizvođači videoigara (uključujući i Nintendo) dodali etikete upozorenja na njihove proizvode, upozoravajući da bi izlaganje svjetlosnim efektima igre moglo uzrokovati epileptičke napade kod ljudi osjetljivih na fotosenzitivnu epilepsiju.