Grad: Rijeka (DHMZ)
Danas: 13° 3n
Sutra: 13° 13° 3n
21. travnja 2019.
Građanski čin

video Poljsku javnu TV srozali su vladajući desničari. Ovom čovjeku toliko su se zgadili da ih je tužio

Foto Wikimedia, screenshot Tv Racionalist
Foto Wikimedia, screenshot Tv Racionalist
Autor:
Objavljeno: 25. listopad 2018. u 13:05 2018-10-25T13:05:00+02:00

TVP dovodi ljude u zabludu, širi laži i manipulira činjenicama. Bez obzira za čije interese to čini, TVP ugrožava ljudsko dostojanstvo, kaže Waldemar Sadowski

VARŠAVA Poljak Waldemar Sadowski jedne zimske večeri u siječnju 2016. godine ostao je šokiran onime što je vidio na središnjoj informativnoj emisiji poljske državne televizije Telewizja Polska. Na dnevniku su neskriveno i sveobuhvatno propagirali vladajuću stranku Pravo i pravda. Vijesti, izvještaji i komentari redom su veličali vlast i njihove uspjehe. Sadowski je sljedećih dana nastavio gledati informativne emisije s državne dalekovidnice. Nakon šoka i nevjerice obzelaga je ljutnja i bijes.

Dugo je već slušao pritužbe prijatelja kako je državna televizija postala propagandnom mašinom stranke Pravo i Pravda, ali sad se i svojim očima uvjerio što se događa.

– Kada gledam Dnevnik to drastično ugrožava moje mentalno i psihičko zdravlje. Autori Dnevnika se prema meni odnose kao prema nekom objektu, i to sa jasnom namjerom i ciljem da me dovedu u zabludu kako bih na izborima podržao vladajuću stranku Pravo i pravda i njenu jednopartijsku vladu s premijerom Mateuszom Morawieckim na čelu. Gledanje Dnevnika povisuje mi krvni tlak, stvara negativnu energiju, a u meni se gomilaju loši osjećaji, pojasnio je Waldomir Sadowski na prvom ročištu u lipnju ove godine na Okružnom sudu u Varšavi, prenosi šibenski nezavisni portal Tris.

Šire laži i manipuliraju činjenicama

Još prošle godine su poljski portali koji nisu pod kontrolom državne vlasti pisale o ovom slučaju. Waldomir je tužbu varšavskom sudu protiv TVP-e podnio još lani, 31. kolovoza, no nekim čudom, kakva se događaju i u Hrvatskoj, pravosuđu je trebalo gotovo godinu dana da pokrene ovaj sudski proces.

– TVP dovodi ljude u zabludu, širi laži i manipulira činjenicama. Bez obzira za čije interese to čini, TVP ugrožava ljudsko dostojanstvo – a što je najvažnija vrednota pravnog poretka Republike Poljske, izraženog u članku 30. Ustava Republike Poljske u kojem se ističe kako je “inherentno i neotuđivo dostojanstvo čovjeka kao temelj slobode i prava čovjeka i građanina. Dostojanstvo je nepovredivo, a njegovo poštivanje i zaštita odgovornost su javnih vlasti, napisao je u tužbi nekadašnji pravnik Waldemar Sadowski.

Foto Screenshot TV Racionalist

Kako su se nakon njegova hrabrog istupa ‘sam protiv moćnika’ počeli javljati i drugi u Poljskoj nezadovoljni državnim tzv. javnim servisom, njegovoj tužbi su pripojene i 24 pritužbe građana Nacionalnom vijeću za radio i televiziju sa sličnim sadržajem, kao i mišljenja tamnošnjih nevladinih organizacija za ljudska prava i sl.

Javilo se i Društvo novinara Poljske izrazivši nadu da će autori glavnog informativnog programa poljske televizije “ako se i dalje smatraju novinarima, prestati sudjelovati u propagandi bezakonja“.

Poljska televizija opovrgava navode Waldomira, te smatra kako njegova tužba nema osnova. Angažirali su moćni odvjetnički tim, ali sud nije udovoljio njihovu zahtjevu da tužbu odbaci kao neosnovanu.

Reformom do "narodnih medija"

Nakon što su poljski konzervativci predvođeni Jarosławom Kaczyńskim došli na vlast u jesen 2015. godine, prvo su poduzeli čistku javnog televizijskog servisa, Radio Poljske i javne novinske agencije PAP. Nazvali su to "reformom medija", pače stvaranjem "narodniih medija", kojima je cilj "širiti istinu o Poljskoj".

Sličnosti s Hrvatskom od famozne koalicijske vlade Orešković-Karamarko-Petrov tu ne staju. Mediji propagiraju konzervativni svjetonazor, jačaju programske sadržaje pod snažnim utjecajem crkve, propagiraju nacionalizam, šire protuimigrantsku politiku...

Slično kao i u Hrvatskoj, statistike govore da je takav zaokret državne televizije rezultirao drastičnim pragom gledanosti. Poljaci sada najviše gledaju privatne televizije.

Kao primjer manipulacija Sadowski je u tužbi naveo izvještavanja o prosvjedima protiv reforme pravosuđa i napada vlasti na nezavisnost sudstva iz prosinca 2017. godine: tada je prosvjednike, iako mahom mlađe životne dobi, TVP nazvala komunističkim zločincima. Malo južnije bi ih nazvalo komunjarama i jugonostalgičarima.

No što uopće želi Sadowski sa svojom tužbom? Evo što: hoće da se Televizija Poljska u svim relevantnim poljskim medijima, odnosno na naslovnicama, plati i objave oglase u kojima se ispričava građanima Poljske zbog manipulacija i objavljivanja lažnih vijesti. I tako deset dana zaredom.

Poljski premijer kontra privatnih medija

– Izjavljujemo da je Telewizja Polska u navedenom razdoblju ugrožavala i prekršila zakonske obveze javne televizije – stajat će u zadnjoj rečenici tog oglasa-isprike, ako Sadowski dobije ovu tužbu.

Na to je poljski premijer Mateusz Morawiecki za propagandu optužio nezavisne i privatne medije i pozvao građane da ne vjeruju privatnim medijima

– Mediji su u velikoj većini inozemni, pripadaju oporbi i pokušavaju na lažni način predstaviti stvarnost i prevariti birače, kazao poljski premijer.

Tako je u Poljskoj, piše Tris, a njima je utoliko bolje što je jedan građanin pokazao građansku hrabrost kakvu se u Hrvatskoj rijetko viđa, a ne manje važno - državni dnevnik traje im samo pola sata.

Novi list pratite putem aplikacija za Android, iPhone/iPad ili Windows Phone.

HNK Rijeka


Promo
Tommy zna što voliš