Havarija u Italiji

Kontejnerski brod zabio se u kontrolni toranj luke u Genovi: 7 mrtvih, četvero ozlijeđenih i šestero nestalih

Šarlota Brnčić

Iz još nerazjašnjenih razloga brod bruto nosivosti 40.594 tona, dužine 239,26 metara, širine 30,50 metara i gaza 11,5 metara, u potpunosti je pogriješio manevar i doslovno »ušao u zgradu peljara« gdje rade, ali i žive, mnogi peljari luke u Genovi



ZAGREB Broj smrtno stradalih u nezapamćenoj pomorskoj nesreći što se u utorak kasno navečer dogodila u luci u Genovi gdje se kontejnerski brod »Jolly Nero« zabio u kontrolni toranj popeo se na sedam. U žestokom udaru u toranj na gatu Giano četiri osobe su ozlijeđene, od kojih dvije po život opasno. Broj osoba koje seu srijedu poslijepodne vodilo kao nestale spustio se na tri i za njima se i dalje traga, dok su posljednja tri tijela stradalnika izvučena oko 11.30 sati, a ronioci obalne straže pronašli su ih zarobljene u liftu.


Do sada je identificirano šest žrtvava, a radi se o peljarima genovske luke, 41-godišnjem Micheleu Robazziu iz Livorna i 50-godišnjem Mauriziu Potenzi iz Genove. Smrtno su stradali i 30-godišnji Daniele Fratantoni iz Rapalla, 33-godišnji Davide Morella iz Bisceglie te 40-godišnji Marco De Candussio iz Barge, svi djelatnici lučke kapetanije. Poginuo je i 50-godišnji Sergio Basso iz Genove, djelatnik remorkerske službe. Jučer se još tragalo za trojicom djelatnika lučke kapetanije, 38-godišnjim Francescom Cetrolom iz Matere, vodnikom Gianniem Jacoviellom (33) iz Spezie i za Giuseppeom Tusom koji ima 25 godina i porijekom je Sicilijanac.


Okolnosti u kojima je došlo do udara u toranj tek se trebaju do kraja istražiti, no jedna od pretpostavki s kojom se barata jest da su se blokirala oba brodska motora, zbog čega se brodom nije moglo upravljati te je krmom doslovno pregazio i srušio kontrolni toranj i gat na kojem se nalazio. Genovsko tužiteljstvo za sada slučaj vodi protiv nepoznatog, a pod optužbama za višestruko ubojstvo.Intenzivno se traga za posljednjim nestalima, kako pod morem, tako i pod ostacima uništenog tornja. Zvonjava mobitela koja se usred noći čula kako dopire duboko ispod ostataka tornja spasiteljima je na trenutak dala nadu da još uvijek ima preživjelih. Nažalost, nakon kratke zvonjave, mobitel je utihnuo pa tako nisu uspjeli locirati njegovu točnu poziciju. U potragu su uključeni timovi SAR-a (search and rescue) Obalne straže, kao i timovi vatrogasaca. Ronioci su tijekom čitave noći neumorno i bez prekida pretraživali dno u izuzetno teškim uvjetima. Vidljivost je praktički bila nikakva zbog velike količine mulja što se podigao nakon urušavanja, a da se ne govori o brojnim krhotinama koje su se razasule oko mjesta događaja.


Tragična nesreća zbila se nekoliko minuta iza 23 sata. Kontejnerski brod »Jolly Nero«, izgrađen 1976. godine i u vlasništvu lokalne tvrtke Igna zio Messina and Co., napuštao je luku u pratnji dviju pilotina. Iz još nerazjašnjenih razloga brod bruto nosivosti 40.594 tona, dužine 239,26 metara, širine 30,50 metara i gaza 11,5 metara, u potpunosti je pogriješio manevar i doslovno »ušao u zgradu peljara« gdje rade, ali i žive, mnogi peljari luke u Genovi. Uslijed silovitog udara, toranj koji je visok 54 metra nagnuo se za 45 stupnjeva i obrušio na zgradu pored, uništivši je do temelja.


– Radio sam noćnu smjenu na gatu Giano kada sam čuo udar. Okrenuo sam se, potrčao prema kraju i pred sobom ugledao nevjerojatni prizor. Isprva sam pomislio da su se sudarila dva broda, no tada sam zaprepašteno shvatio da više nema kontrolnog tornja. Približio sam se i vidio samo golemu hrpu potpuno uništenog tornja i zgrade, a u blizini brod koji se udaljavao, ispričao je Girolamo Cuomo, jedan od izravnih svjedoka nesreće. Prema svjedočanstvu  R. G.-a, jednog od djelatnika službe osiguranja kontrolne točke na gatu Giano, toranj se »odjednom srušio« nakon sraza s brodom. Nesreća se zbila nekoliko minuta nakon što je R. G. preuzeo službu.


– Bilo je 23 sata ili koja minuta nakon toga. Bio sam u uredu na kontrolnoj točki kad sam začuo strašnu buku. Gotovo istovremeno su pored ureda protrčala trojica mladića, uplašeno vičući »Toranj! Toranj!«. Izašao sam, a tornja više nije bilo. Umjesto njega, ugledao sam pramac broda, potresno je svjedočanstvo djelatnika osiguranja.


U kontrolnom tornju nalazio se veći broj ureda, među kojima i uredi Obalne straže i lučkih peljara. Nesreća se zbila u trenutku kad je bila smjena, što dodatno otežava identificiranje točnog broja osoba koje su u vrijeme tragedije bile na radnome mjestu. Toranj je izgrađen u devedesetim godinama, a zahvaljujući njemu, kontrolirao se cijeli sjever Tirenskog mora s takvom radarskom opremom kojom se mogao pratiti pomorski promet na udaljenosti od 30 do 40 nautičkih milja.


Na mjesto događaja izašli su i gradonačelnik Genove Marco Doria i predsjednik lučkih vlasti Luigi Merlo. Gradonačelnik je objavio dan žalosti zbog »stravične nesreće koja je cijeli grad zavila u crno«.


– Pogođeni smo, bez riječi sam. Radi se o neobjašnjivoj nesreći, večer je bila savršena, more je bilo mirno, niti daška vjetra, vidljivost besprijekorna. Manevar nije trebao biti izveden na toj poziciji. Brod je upravo isplovljavao, a nije se radilo o glomaznom plovilu, izjavio je Merlo.


U međuvremenu su se u palači Chigi sastali premijer Enrico Letta i ministar infrastrukture i transporta Maurizio Lupi, koji je nakon sastanka istog trena krenuo u Genovu kako bi pomno pratio tijek istrage. Vlasnik broda, Nero Stefano Messina, kratko je priopćio:


– Šokirani smo, i više od toga. Tako nešto nam se nikad u životu nije dogodilo, očajni smo.