(Ne)jednaki u različitosti

Za učenika s Downovim sindromom iz Rijeke nema mjesta na državnom natjecanju?!

Ingrid Šestan Kučić

Foto M. Gracin

Foto M. Gracin

Vid koji ima Downov sindrom interpretirao je recital, a Nina je njegov nastup prevela na znakovni jezik za gluhe. Prošli su gradsku i županijsku razinu Lidrana, ali na državnu neće ići, jer »nema dovoljno sredstava«



RIJEKA  Vid Gržalja i Nina Grujičić učenici su šestog razreda Osnovne škole Vladimir Gortan koji su s recitalom »Ljubav« sudjelovali na gradskoj i županijskog razini Hrvatskih školskih susreta LiDraNo te su osvojili plasman na državnu razinu natjecanja. Ono što je njihov nastup na najmasovnijem učeničkom natjecanju izdvojilo u odnosu na njihove kolege, činjenica je da je Vid učenik s teškoćama u razvoju koji ima Down sindrom te je samostalno interpretirao recital, dok je Nina njegov nastup popratila prevođenjem na znakovni jezik za gluhe.


Vidov nastup bio je pionirski pothvat uključivanja učenika s teškoćama u natjecanje LiDraNo, a njegova mentorica i razrednica Maja Opačak kaže kako joj je želja bila otvoriti vrata drugoj djeci s teškoćama u razvoju i ohrabriti kolege da i oni svoje učenike uključe u slične manifestacije.


– Često upravo mi profesori imamo strah upustiti se u tako nešto. Bojimo se neuspjeha, međutim djeca s teškoćama u razvoju nemaju taj strah i ne boje se ničega, a istovremeno su često i nadarena za neko područje. Pjesmu s kojom je Vid nastupio sama sam napisala baš za njega i to za školsku priredbu, jer ga potičem da sudjeluje u školskim manifestacijama, a onda sam se sjetila da bih ga mogla prijaviti i za LiDraNo. Uspješno je prošao gradsku i županijsku razinu natjecanja te je pozvan na državnu razinu, ali rečeno nam je da nema dovoljno sredstava te da ne mogu svi koji su prošli županijsku razinu sudjelovati i na državnoj razini pa tako Vid i Nina neće ići. Žao nam je zbog toga, jer želja nam je bila drugoj djeci i mentorima pokazati da smo u različitosti jednaki. Željeli smo drugima pokazati kako inkluzija djeluje u praksi, potaknuti drugu djecu i nastavnike da postupe na isti način, ali i potaknuti djecu na toleranciju i prihvaćanje različitosti, kaže Opačak.




Pjesma »Ljubav« objavljena je i u vodiču za bolje razumijevanje teškoća »Jednaki u različitosti«, a u pripremi Vida i Nine za natjecanje sudjelovala je i Udruga gluhih i nagluhih koja je Nini pomogla u učenju znakovnog jezika s kojim se prvi put susrela.


– Nikada nisam imala prilike učiti znakovni jezik i mislila sam da će biti daleko teže, međutim nije. Vid je recitirao, a ja sam ga pratila tumačenjem i bila sam mu potpora, priča Nina.


Za nju je to, dodaje, bio prvi nastup na LiDraNu, iako ima iskustva s natjecanjima iz drugih područja, a najveća joj je ljubav balet  kojim se bavi već osam godina. Poput Nine, i Vid ima svoje velike ljubavi, a to su, kaže, jahanje i plivanje, dok mu je hrvatski jezik omiljeni predmet. Dodajući kako je Vid pravi prijatelj, Nina kaže da je cijeli njegov razred ponosan na njega i uspjeh koji je na LiDraNu postigao, a ponosna je i razrednica koja pak ističe kako je Vid pozitivan duh njenog razreda.