Za ili protiv kuta?

Školske uniforme neće sakriti razlike među učenicima: Riječke škole neće slijediti zagrebački primjer

Ingrid Šestan Kučić

Mogu li uniforme prikriti socio-ekonomske razlike među učenicima / Snimio M. GRACIN

Mogu li uniforme prikriti socio-ekonomske razlike među učenicima / Snimio M. GRACIN

Nastojanje da se u školi sakrije činjenica da pojedina djeca dolaze iz slabijeg socio-ekonomskog okruženja, neće izbrisati tu činjenicu, već će samo propustiti naučiti djecu kako se s time nositi



Primorsko-goranski osnovnoškolski sustav neće krenuti put zagrebačkog u koji se kao obaveza za osnovce uvode školske uniforme. Osnivači primorsko-goranskih škola suglasni su u tome da treba težiti boljem odgojno-obrazovnom sustavu, a školske ga uniforme sigurno neće učiniti boljim. Zagrebačka ideja uvođenja školskih uniformi kao cilj navodi činjenicu da će se učenici osjećati prihvaćeno bez obzira na socijalnu sredinu iz koje dolaze, međutim pročelnica Upravnog odjela za odgoj i obrazovanje Primorsko-goranske županije Edita Stilin kaže kako djeca jako dobro znaju tko je tko te da školska uniforma te razlike ne može pokriti.


– Uniforme imaju prednosti i nedostatke, no osobno ne vidim neku svrhu u njihovom uvođenju. Uniforma neće pridonijeti boljem uspjehu, a sumnjam da će pridonijeti i boljem ponašanju učenika, kao što neće sakriti razlike među učenicima. Razlike se očituju i kroz mobitele ili tenisice koje djeca imaju, a školska uniforma to ne može sakriti. Kuta ili uniforma mogu imati svoju svrhu kod nekih predmeta, kao što su likovni i tehnički odgoj, kada je u pitanju zaštita odjeće, ali odgojno-obrazovni sustav uvođenjem uniforma nećemo učiniti boljim. Primorsko-goranska županija je osnivač 32 osnovne škole i imamo važnijeg posla od uvođenja uniforma, a to je uostalom i autonomno pitanje svake škole, ravnatelja i školskog odbora. Kao osnivači ne možemo nikome ništa narediti, no ukoliko se dogodi da ravnatelj neke škole dobije suglasnost svih roditelja mi ćemo ga podržati u toj inicijativi, ističe pročelnica.



Navodeći kako je potrebno kontinuirano učiti djecu o važnosti participacije u zajednici, poštovanju različitosti, preuzimanju aktivne uloge u zagovaranju ljudskih prava, održivog razvoja i demokratizacije društva Obersnel ističe kako je Grad Rijeka upravo iz tog razloga i izradio program i priručnik Građanski odgoj i obrazovanje te ga uveo u formalni obrazovni sustav.




– Osiguravanje sustavnog građanskog obrazovanja je jedino što može iz temelja mijenjati negativne trendove i garantirati održivost pozitivnih promjena te u konačnici stvoriti pravednije društvo za sve ljude. Mladi ljudi su snažan pokretač prosperiteta u društvu i ako te mlade ljude od početka ne budemo učili kako smo svi različiti, ali bez obzira na imovinsko stanje, boju kože, spol, vjersku pripadnost, da smo svi ljudi i da moramo njegovati tu različitost i štititi tuđa prava jednako kao i svoja, nikada nećemo imati školu ni društvo u kojem se svi osjećamo ugodno i prihvaćeno. Mišljenja sam da su u cijeloj raspravi oko stvaranja škole koju svi želimo vidjeti ključni učitelji i djelatnici škola, čije stručno usavršavanje potičemo i trudimo se omogućiti učiteljima stručnu pomoć i odgovarajuće uvjete u kojima će se moći posvetiti odgoju i obrazovanju djece, u skladu sa svojom strukom i kvalifikacijama. Također, uspjesi naših učenika bit će sve bolji kada budemo ulagali više napora u poboljšanje obrazovanja na nacionalnoj razini, navodi Obersnel.



Za i protiv


Slično mišljenje dijeli i riječki gradonačelnik Vojko Obersnel koji također navodi kako postoje argumenti i za i protiv uvođenja uniformi u škole, a Grad Rijeka se, kao i uvijek pa tako i po ovom pitanju, vodi demokratskim načelima te uzima u obzir mišljenja svih uključenih – struke, učenika i roditelja.


– Kao koristi od uvođenja uniforma u škole navode se smanjivanje socio-ekonomskih razlika među djecom, olakšavanje roditeljima nabavljanja odjeće koju će dijete nositi u školu jer ona je zadana i roditelji ne trebaju brinuti o nabavljanju odjeće s kojom će djeca i njihovi vršnjaci biti zadovoljni. Povrh toga, uniformiranjem djece se želi ojačati osjećaj pripadnosti školi što bi u konačnici trebalo učiniti školu ugodnijim mjestom za sve učenike. No, mišljenja sam da uniformiranje djece, iako je majicu ili kutu dosta teško nazvati uniformom, zaista ne postiže niti jedan od navedenih ili željenih ciljeva. Socio-ekonomske razlike uvijek će biti prisutne i vidljive među djecom, iako oni nose istu majicu. Kolege će imati različite mobitele, različite tenisice, različite naočale. Osim toga, škola je odgojno-obrazovna ustanova i kao takva priprema je za život. Nažalost, socio-ekonomske razlike, kao i svaki drugi oblik različitosti, pratit će mlade ljude kroz život i cilj je naučiti ih da prihvaćaju i cijene različitost oko sebe jer je to pravo bogatstvo. Nastojanje da se u školi sakrije činjenica da pojedina djeca dolaze iz slabijeg socio-ekonomskog okruženja, neće izbrisati tu činjenicu, već će samo propustiti naučiti djecu kako se s time nositi. Propustit će naučiti djecu da materijalno bogatstvo nije ono što čovjeka čini dobrim ili lošim te da to ne odražava istinsku vrijednost čovjeka, upozorava Obersnel.


Dodajući kako se uniformiranjem djeci oduzima prilika za razvoj kreativnosti i razvoj vlastitog identiteta te traženje sebe u za to ključnoj razvojnoj fazi Obersnel ističe da je ono što će uniformiranje ponajmanje učiniti jest ojačati osjećaj pripadnosti školi.


Osjećaj pripadnosti


– Taj se osjećaj razvija kroz druženja školskih kolega, kroz osmišljavanje zajedničkih akcija za poboljšanje svoje okoline, zajedničkim izučavanjem povijesti škole i razvojem tolerancije na različitosti svih svojih kolega, kako onih iz lošijih socio-ekonomskih uvjeta tako i onih s nekom teškoćom u razvoju ili bilo kojom drugom različitosti. U svrhu osiguranja pozitivnog okruženja u kojima se u riječkim školama učenici osjećaju prihvaćeno, rasterećeno, sigurno i podržano te gdje se na odgovarajući način skrbi o njihovim potrebama, Grad Rijeka radije koristi svoje resurse za pokretanje inicijativa kao što je uvođenje izvannastavne aktivnosti Građanskog odgoja i obrazovanja, ističe gradonačelnik.


Neosporno je da su djeca često diskriminirana jer dolaze iz određene socijalne sredine, neprihvaćena su od strane vršnjaka jer odskaču od prosjeka. No, bojim se, zajključuje gradonačelnik, da puko uvođenje majica sa znakovljem škole koju pohađaju neće donijeti nikakvu promjenu.